Asumme Helsingin kantakaupungissa ja pystymme hoitamaan lähes kaikki päivittäiset asioinnit pyörällä tai kävellen. On meillä vanha autokin, jolla tulee ajoa pari kolmetuhatta kilometriä vuodessa, lähinnä viikoittainen iso kauppareissu ja muutamia ”pakollisia” asioita, joita on muuten vaikea hoitaa.
Jo kiinteistä kuluista taitaa tulla ajokilometrille hintaa lähes euro. Asukaspysäköinti kallistuu ja maksaa ensi vuonna jo 720 euroa, ja päälle tulevat katsastus, vakuutukset, renkaiden säilytys ja niin edelleen.
Julkisen liikenteen käytön lopetin periaatteellisista syistä edellisen uudistuksen jälkeen, kun raitiovaunulippu lopetettiin. Satunnaisen käyttäjän lipunhinta lähes tuplaantui ja nyt se näyttää todellakin tuplaantuvan. Aikamoinen saavutus nykyisessä inflaatiotilanteessakin.
Lyhyt raitsikkamatka on varmaan suhteellisesti arvioiden yksi Suomen kalleimmista tuotteista, kun ajattelee mitä sillä oikeasti saa. Tiedän, että HSL:n talous on kuralla, mutta nykyhinnoittelulla pennoseni eivät tule tukemaan laihaa kassaa, vaikka osuuteni niistä olen jo veroissa maksanut.
Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.