Merja-Riitta Klingberg ihmetteli (HS Mielipide 5.3), kun sähköyhtiö oli onnistunut tekemään hänen iäkkään äitinsä kanssa kuluttajasopimuksen, joka osoittautui hyvin epäedulliseksi.
Kokemuksesta tiedän, että yllättäen puhelimitse tapahtuva sähkömarkkinointi pyrkii saamaan asiakkaalta pikaisen päätöksen, jonka peruminen on hankalaa tai jopa mahdotonta.
Eräs sähköyhtiö soitti minulle työpäivänä kertoen, että sopimukseni erääntyy pian, ja hintojen noustessa kannattaisi saman tien tehdä sopimus heidän kanssaan. Sain huudettua puhelimessa väliin, että soittaisivat seuraavana päivänä uudelleen, kun olisin perehtynyt kotonani olleeseen voimassa olevaan sopimukseeni. Sehän olikin sitten toisen yhtiön kanssa tehty, ja vielä voimassa vajaan vuoden.
Jos olisin hätääntyneenä suostunut puhelinmyyjän tahtiin, olisin tehnyt viisi kertaa kalliimman sähkösopimuksen. Onneksi pystyin paineen alla toimimaan omaksi edukseni. Siihen kaikki ikäihmiset tuskin kykenevät.
Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.