Frank Russi kirjoitti osuvasti (HS Mielipide 5.3.) Helsingin seudun liikenteen (HSL) suunnitteleman lippu-uudistuksen vaaroista. HSL on lähtenyt uudistamaan lippujen hinnoittelua tavoitteena nostaa voimakkaasti AB-vyöhykkeen hintoja ja laskea pitkän matkan hintoja.
HSL tuntuu uskovan, että AB-vyöhykkeen asiakkaat ovat uskollisia asiakkaita riippumatta heihin kohdistuvista muutoksista. Tämä piti paikkansa silloin, kun hintojen nousu oli pientä ja maailma ympärillä ei muuttunut.
Kumpikaan näistä ei enää pidä paikkaansa. Nyt ehdotetut hinnankorotukset ovat suuria sekä kertalippujen hintoihin että kausilippuun. Samalla ihmisten liikkuminen on pandemian aikana muuttunut ratkaisevilla tavoilla.
”Pandemia muutti liikkumista.
Etätyön yleistyminen tarkoittaa sitä, että moni toimistotyöntekijä käy toimistolla pari kertaa viikossa. HSL:n lipputuotteissa sekä kertaliput että kausiliput ovat molemmat kalliita etätyöläiselle. Samalla kantakaupungissa A-vyöhykkeellä joukkoliikenne joutuu kilpailemaan kävelyn ja skuuttien kanssa. Autojen ja sähköpyörien määrä on kasvussa, mikä heikentää joukkoliikenteen kilpailuasemaa B-vyöhykkeellä.
HSL:n kaavailema hinnoittelustrategia uhkaa karkottaa AB-vyöhykkeen matkustajat. Tämä on seudun joukkoliikenteen kannalta suuri riski, sillä AB-vyöhykkeen matkustajat tuovat noin kaksi kolmasosaa lipputuloista. Lippu-uudistuksessa pitää miettiä, miten tärkein asiakasryhmä saadaan takaisin joukkoliikenteen pariin.
Mikko Särelä
tekniikan tohtori
Espoo
Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.