Bensa- ja autoveroilla sekä tietulleilla pyritään puuttumaan autoilun haittoihin autoilua vähentämällä. Nämä keinot osuvat kuitenkin kipeästi köyhimpiin autoilijoihin, joiden verojen jälkeisestä ostovoimasta bensaverot ja tietullit voivat kahmaista kohtuuttoman suuren osan.
Autoilun haittoja voitaisiin kuitenkin pienentää muutenkin kuin suoraan autoilua vähentämällä. Yksi hyvä keino on nopeusrajoitusten alentaminen.
Jos nopeusrajoitus laskee satasesta kahdeksaankymppiin, alenee bensankulutus kilometriä kohden keskimäärin noin 12 prosenttia, eli myös päästöjä vähenee vastaava määrä. Sen lisäksi melu vähenee ja renkaiden ja tien kulumisesta tulevat paikalliset ilmansaasteet vähenevät. Asuinalueilla katupölystä tulevat haitat vähenevät.
Jos moottoriteillä olisi ympäri vuoden sadan kilometrin tuntinopeusrajoitus, Kehä III:lla 80 kilometrin tuntinopeusrajoitus ja tiiviillä kaupunkialueilla pääkatujen ulkopuolella 30 kilometrin tuntinopeusrajoitus, kiittäisi ympäristön ja ilmaston lisäksi myös ihmisten terveys.
Sen lisäksi pienempi bensankulutus moottoriteillä, kehäteillä ja vastaavilla valtaväylillä säästäisi myös autoilijan kukkaroa.
Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.