Olen saanut asioida eri viranomaisten kanssa jo viidellä vuosikymmenellä. Verottaja, poliisi, autokatsastus, rakennusviranomaiset ja terveyskeskukset olivat takavuosina lähes pelottavia kokemuksia. Palvelusta ei voinut puhua, ja asiointi piti usein hoitaa paikan päällä – jonotuksen jälkeen.
Pari päivää sitten sain uuden kokemuksen verottajan palvelusta. Esitäytetyssä veroilmoituksessani oli mielestäni virhe. Soitin asiasta verottajalle. Pääsin puhumaan jonossa toisena. Ensimmäinen vastaaja siirsi minut asian paremmin tuntevalle työtoverilleen. Hän perehtyi asiaani ja lupasi soittaa seuraavana päivänä.
Sain soiton aamupäivällä ja ilmoituksen, että asian voi poistaa. Hän lupasi neuvoa, miten se tehdään Omaverossa. Kun en ollut tietokoneen äärellä, sovimme, että hän soittaa uudelleen vartin päästä. Näin tapahtui ja hän opasti minut korjaamaan asian Omaverossa. Ilman tätä ”käsiohjausta” en olisi hommasta selvinnyt.
Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.