Kanariansaarten perhelomalla oli kaikkea, mitä lapsi voi toivoa: lämpöä, rantoja ja uima-altaita.
Silti ainoa asia, jonka kirkkaasti muistan takavuosien matkasta, oli tien varressa seissyt Seat.
Espanjalaisauton logossa oli sähäkkä S-kirjain, joka muistutti mummolassa syömiäni kaneliässiä.
Lapsena olin tavattoman kiinnostunut autojen ulkoasusta, mutta kotiseudullani Kainuussa tutuiksi tulivat lähinnä Toyota ja Lada. Siksi lomamatkalla vastaan tullut Seat oli eksotiikkaa.
Tiemme kohtasivat aikuisena. Itävallan-matkalle varaamani vuokrafarmari oli loppu, joten sain vuokraamosta yllättäen korkeamman luokan auton: Seatin tila-auton.
Vuoristosolaan iski raju lumimyrsky, ja paikalliset ihmiset sutivat autoillaan pitkin pientareita. Seat puski hangen läpi ilman mitään ongelmia.
Olin vaikuttunut.
Seat eli Sociedad Española de Automóviles de Turismo on jäänyt Pohjoismaissa jokseenkin etäiseksi. Suomen rekisterissä on noin 30 000 Seatia, eli reippaan prosentin siivu kaikista henkilöautoista.
Outo etelän serkku alkoi viime vuosina saada hiljaista hyväksyntää konservatiivisten autoilijoiden parissa.
Vuonna 2018 Seat Ibiza valittiin vuoden autoksi. Iltalehden mukaan Seat Leon puolestaan ohitti vähävikaisuudellaan perinteiset merkit vuoden 2020 katsastustilastoissa.
Seatia maahantuova K-Auto esitteli alkuvuodesta medialle tulevia painopisteitään. Yllättäen Seatista ei sanottu sanaakaan.
Merkkiä syö sen oma luomus: Cupra. Se on Seatin rinnalla kehitetty urheiluautobrändi. Cupran nimissä pusketaan markkinoille räyhäkän näköisiä autoja, jonka mainosvideoilla kaikki on coolia.
”Cupra on uudelle sukupolvelle, joka etsii jotain erilaista kuin millä heidän vanhempansa ja isovanhempansa ajoivat”, kommentoi toimitusjohtaja Wayne Griffiths tiedotustilaisuudessa viime viikolla.
”Outo etelän serkku sai hiljaista hyväksyntää.
Seatin johto myönsi aiemmin, että se priorisoi Cupraa osien saatavuusongelmien takia. Syy on selkeä: Cuprasta saa enemmän rahaa.
Se on sääli. Perus-Seateilla olisi ollut mahdollisuus nousta ”kansanautoksi”. Se olisi vaatinut vielä lisää aikaa ja malttia, mutta trendikäs pöhinä ajoi sen ohitse.
Nyt Cupran kalenterissa on useita autolanseerauksia. Seat unohtui varjoihin.
Se taitaa olla brändinä liian arkinen. Vähän kuin ne mummolan kaneliässät.
Eivät ne ole ihmeellisiä, mutta toimivat.
Kirjoittaja on HS:n autotuottaja.