Autot eivät tee viihtyisää kaupunkia

Yksityisautoilun vähentäminen on keino hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen.

Liikennettä Mannerheimintiellä vuonna 1969.

Jorma Paavonen väitti (HS Mielipide 25.4.) Helsingin keskustan näivettyvän yksityisautoilun rajoittamisen ja vaikeuttamisen takia. Kirjoitus sisälsi kuitenkin väitteitä, jotka eivät pidä paikkaansa.

Toisin kuin Paavonen kirjoittaa, Helsingin kaupungin mukaan parkkipaikkojen määrä keskustassa on itse asiassa lisääntynyt, eikä autoilun sujuvuus ole heikentynyt (HS 20.5.2021). Yksityisautoilun vähentäminen on keino hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen.

Keskustassa tuleekin ensisijaisesti panostaa muihin liikkumismuotoihin, sillä autot eivät tee viihtyisää ja elinvoimaista kaupunkia. Tämä suuntaus on nähtävissä useissa Euroopan pääkaupungeissa ja on järkevää pitää siitä kiinni myös Helsingissä.

Panu Laaksonen

yrittäjä, Helsinki

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide