Helsingin kaupungin toimialajohtaja Ville Lehmuskoski kirjoitti ydinkeskustan kehittämisestä (HS Mielipide 11.5.).
Helsingin ydinkeskusta on Suomen matkailu- ja ravintola-alan veturi, joka yskii pahasti. Venäläisten asiakkaiden puuttuminen, aasialaisten asiakkaiden väheneminen ja yleistynyt etätyö ovat vieneet asiakkaita ydinkeskustan yrityksiltä. Kun tähän yhdistetään vielä ennen näkemätön kustannusten nousu ja se, että Tampere vie isommat tapahtumat Helsingistä, ei ole ihme, että moni yritys on lopettanut toimintansa ydinkeskustassa.
Helsinki ja sen ydinkeskusta kaipaavat piristysruisketta. Yritykset tarvitsevat kaikki ne asiakkaat, jotka haluavat tulla keskustaan millä tahansa tavalla, myös henkilöautoilla. Kaupungin päättäjät ovat kuitenkin tehneet valinnan, että henkilöautoilua keskustassa pitää vähentää. Näin siitä huolimatta, että yritysten edustajat ovat kertoneet kaupungin työryhmissä henkilöautoilla tulevien asiakkaiden olevan elintärkeitä ja heidän keskiostoksensa kaupoista olevan suurempia kuin muilla liikennevälineillä tulevien. Lehmuskoski ei mainitse kirjoituksessaan lainkaan henkilöautoilua, mikä osoittaa selvästi asenteen siihen.
Helsingin kaupunki on perustanut erilaisia työryhmiä keskustelemaan kaupungin kehittämisestä. Ongelmana on se, että yritysten näkemykset eivät juurikaan vaikuta kaupungin päätöksiin.
”Kaupungin tulisi aidosti kuulla ydinkeskustan yrittäjiä.
On selvää, että keskustassa täytyy tehdä korjauksia katuihin ja niiden alla olevaan infrastruktuuriin. Katutöitä on juuri nyt poikkeuksellisen paljon, ja ne ovat merkittävillä kaduilla ja tuloväylillä kaupunkiin. Olisiko remontteja voinut suunnitella niin, ettei niitä olisi yhtä aikaa niin monilla tärkeillä kaduilla ja väylillä? Moni turhautuu yrittäessään päästä kaupungin keskustaan.
Olemme Lehmuskosken kanssa samaa mieltä siitä, että ydinkeskustaa ja Helsingin vetovoimaa täytyy kehittää. Kaupungin tulisi aidosti kuulla ydinkeskustan yrittäjiä. Keskustan hotellit ja ravintolat tarvitsevat enemmän asiakkaita. Kaikkia liikennemuotoja tulisi kehittää. Henkilöautoilun vaikeuttaminen ja kadunvarsipysäköinnin kalleus heikentävät ydinkeskustan vetovoimaa. Myös suuren areenan puute on alan yrityksille iso ongelma. Helsinki voisi ottaa mallia Tampereesta siinä, miten kaupungin vetovoimaa on kehitetty.
Matkailu- ja ravintolapalvelut Mara
Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.