Työnantajaliitot osoittivat peruskoulun roolin ammatillisen koulutuksen ongelmissa (HS Mielipide 18.5.).
Koulujärjestelmän keskeisiä tehtäviä on niin kutsuttu kvalifiointitehtävä: peruskoulun päättötodistuksen pitäisi osoittaa, että oppilas hallitsee riittävästi perustiedot ja -taidot, erityisesti luku-, kirjoitus- ja laskutaidon. Tämä ei toteudu, koska vähimmäistaso on asetettu erittäin alas, mikä kriisiyttää muita koulutusasteita: lukion opetussuunnitelma pullistelee peruskoulutasoisia sisältöjä, ja yliopistoon hakeutuu opiskelijoita puutteellisin tiedoin.
Ehdotan, että nykyisen arvosanan 6 mukainen osaaminen asetetaan peruskoulun läpäisyn edellytykseksi ja perustaitoja harjoitellaan vaikka 18-vuotiaaksi saakka.
Matti Karppa
yliopistonlehtori, Göteborgin yliopisto
Oikaisu 21.5. klo 11.10: Ilmaisu ”arvosanan 6 mukaiset kriteerit” on muutettu muotoon ”arvosanan 6 mukainen osaaminen”. Perusopetuksen päättöarvioinnissa on kriteerit arvosanoille 5, 7, 8 ja 9.
Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.