Muistot    |   Kuolleet

Olli Pylkkänen

Diplomi-insinööri Olavi (Olli) Pylkkänen kuoli 22. lokakuuta 2015 79-vuotiaana. Hän oli syntynyt 30. heinäkuuta 1936 Viipurin maalaiskunnassa. Pylkkänen valmistui Teknisestä Korkeakoulusta laivanrakennusinsinööriksi vuonna 1962. Ensimmäinen työpaikka löytyi korkeakoulun naapurista, Wärtsilän Hietalahden telakalta, jossa hän toimi varusteluinsinöörinä. Pylkkänen siirtyi varustamopuolelle 1963 Finnlinesille tekniseksi tarkastajaksi.

Laivanrakentaja Olli Pylkkänen s. 30.07.1936 k. 22.10.2015

Diplomi-insinööri Olavi (Olli) Pylkkänen kuoli 22. lokakuuta 2015 79-vuotiaana. Hän oli syntynyt 30. heinäkuuta 1936 Viipurin maalaiskunnassa.

Pylkkänen valmistui Teknisestä Korkeakoulusta laivanrakennusinsinööriksi vuonna 1962. Ensimmäinen työpaikka löytyi korkeakoulun naapurista, Wärtsilän Hietalahden telakalta, jossa hän toimi varusteluinsinöörinä. Pylkkänen siirtyi varustamopuolelle 1963 Finnlinesille tekniseksi tarkastajaksi.

Tämän kauden tärkeimpänä tehtävänä oli Finnlinesin aluskannan kehittäminen vaativien paperiteollisuuden tuotteiden kuljetusten siirtämiseksi RoRo-liikenteelle.

Merkittävä uusi alustyyppi oli M/S Finncarrier, joka syntyi Wärtsilän ja Finnlinesin yhteisenä kehitysprojektina.

Aluksesta tehtiin vaikeissa jääolosuhteissa itsenäisesti liikkuva RoRo-alus, johon voitiin ottaa merkittävä määrä myös matkustajia.

Pylkkänen nimitettiin vuonna 1972 Finnlinesin teknisen osaston päälliköksi. Jälleen tiiviissä yhteistyössä Wärtsilän Hietalahden telakan kanssa suunniteltiin ja rakennettiin todella merkittävä suomalaiselle varustamolle tuleva kokonaan uusi alustyyppi: GTS Finnjet.

Liikeideana oli Helsingin ja Saksan välisen edestakaisen matkan tekeminen kahdessa vuorokaudessa. Aluksen satamassaoloaika oli vain kaksi tuntia, joten varastojen täydennyksen, hyttien siivouksen, matkustajien ja lastin purkauksen sekä uudelleen täytön suhteen oli kehitettävä aivan uusia menetelmiä.

Pylkkäsen panos yhdessä telakan tuotekehitysosaston kanssa oli merkittävä monien uusien ratkaisujen kehittelyssä.

Haastava projekti edellytti laivan keskimääräiseksi nopeudeksi n. 30 solmua. Tämä puolestaan vaati aivan uutta rungon muotoa ja rakennetta, koska aluksen piti pystyä liikkumaan itsenäisesti myös talvisissa olosuhteissa.

Korkea nopeus edellytti myös suurta konetehoa. Telakalla tutkittiin yli 10 koneistovaihtoehtoa, joista päädyttiin uuteen kaasuturbiiniratkaisuun. Sen avulla pystyttiin rakentamaan oleellisesti pienempi ja halvempi alus. Polttoaineen kulutus oli suuren tarkkailun kohteena. Sopimuksen ajankohtana joulukuussa 1973 öljyn hinta oli juuri kaksinkertaistunut.

Finnjetin sisustusratkaisut olivat myös edistykselliset. Pylkkänen toimi uusien ideoiden kehittelijänä yhdessä sisustusarkkitehtien, etenkin Vuokko Laakson ja telakan suunnittelijoiden kanssa.

Pylkkänen nimitettiin 1976 suunnittelujohtajaksi ja 1978 tekniseksi johtajaksi, missä tehtävässä hän toimi vuoteen 1990 asti. Tällä aikakaudella Finnlines aloitti yhdistettyjen matkustaja-RoRo-alusten suunnittelun ja rakentamisen liikennöintiin Suomen ja Saksan välillä. Näiden uusien alustyyppien kehittäminen ja rakennuttaminen oli Pylkkäsen vastuulla. Tällä konseptilla Finnlines edelleen jatkaa Suomen ja Saksan välistä liikennettä tänäkin päivänä.

Vuonna 1990 Pylkkänen jätti merkittävän työsarkansa Finnlinesin laivaston kehittäjänä ja siirtyi FG-Shippingin toimitusjohtajaksi, josta hän jäi eläkkeelle 1996.

Pylkkänen oli meidän laivanrakentajien piirissä korkeasti arvostettu kollega, jolla oli aina mielessä olemassa olevien ratkaisujen kyseenalaistaminen ja uusien asioiden kehittäminen. Tämä ei kuitenkaan tapahtunut haudanvakavuudella, vaan pilke silmäkulmassa. Ollin seurassa aika ei tullut pitkäksi.

Työ ei kuitenkaan ollut ainoa tärkeä asia hänen elämässään. Veneily ja kalastus olivat keskeisessä asemassa koko elinajan. Lapissa oleminen oli aina Ollille tärkeää. Metsästys tuli eläkevuosina hänelle tärkeiksi, hän jopa suoritti metsästäjätutkinnon 70-vuotiaana. Eläkkeellä ollessaan hän myös syventyi ruoan laiton taitoihin ja kehittyi suosituksi kokiksi.

Martin Saarikangas
Niilo Pellonmaa

Kirjoittajat ovat Olli Pylkkäsen kollega ja ystävä.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • laivanvarustus
  • Kuolleet