Muistot    |   Kuolleet

Atso Uusiaho

Atso Uusiaho 1946–2016

Merikapteeni Atso Uusiaho s. 28.08.1946 k. 09.06.2016

Merikapteeni Atso Uusiaho kuoli vaikean sairauden uuvuttamana 9. kesäkuuta 2016 Helsingissä 69-vuotiaana. Hän oli syntynyt 28. elokuuta 1946 Kuopiossa.

Uusiaho valmistui merikapteeniksi Turusta vuonna 1975. Hän teki merkittävän uran kuuden jäänmurtajan päällikkönä ja Suomen jäänmurtojohtajana.

Hän vaikutti vahvasti talvimerenkulun koulutuksessa, kehitti sähköisiä jääkarttoja sekä oli rakentamassa järjestelmää, jolla kauppa-alusten avustamista koordinoitiin ja tietoja vaihdettiin suomalaisten ja ruotsalaisten viranomaisten välillä.

Ensimmäisen jäänmurtajapäällikkyytensä Uusiaho sai Otsolta, jonka rakentamista hän myös valvoi Wärtsilän telakalla Helsingissä. Murtajan valmistumisen jälkeen vuonna 1986 jäänmurron ammattipiirejä kohautti Otson ja sen nuoren päällystön voitto niin kutsutussa Horse Race -testissä.

Kokeessa verrattiin uuden polven murtajaa kymmenen vuotta vanhempaan, koneteholtaan vahvempaan Sisuun. Kisa käytiin Perämerellä kilometrin matkalla noin metrisessä jäässä. Otso voitti Sisun vajaalla kahdella laivan mitalla.

Uusiaho valvoi 1990-luvulla myös monitoimimurtajien Nordican, Fennican ja Botnican rakentamista ja osallistui niiden ominaisuuksien määrittelyyn.

Botnicassa hänellä oli merkittävä rooli suomalaisen innovaation, Azipod-potkurien, soveltamisessa jäänmurtoon. Murtajan hyvien kokemusten pohjalta Neste Shipping tilasi ensimmäiset suuret, vastaavalla järjestelmällä varustetut, tankkerinsa Masteran ja Temperan. Monitoimimurtajien dynaamisen paikannusjärjestelmän hallintaa varten Uusiaho hankki tuolloin suomalaisessa merenkulussa harvinaisen DP-pätevyyden.

Uusiahon ammattitaitoa ja laajaa kokemusta arvostettiin myös kansainvälisesti. Vuonna 2000 hän osallistui asiantuntijana Yhdysvaltain rannikkovartioston suurimman jäänmurtajan luoteisväylämatkalle Grönlantiin ja Beaufortin merelle.

Myöhemmin hän oli mukana muun muassa venäläisen jäänmurtajan Pacific Endeavourin koematkalla Venäjän arktikassa. Helikopterista hän etsi parasta reittiä vaikeissa jääolosuhteissa ja ohjasi laivaa rauhallisesti, vaikka välillä oltiinkin aluksen toimintakyvyn ja keston rajoilla.

Uusiahon kokemusta hyödynnettiin useissa arktisissa öljyn- ja kaasuntuotannon projekteissa niin lännessä kuin idässäkin.

Jäänmurronjohtaja Finstashipiin Uusiahosta tuli vuonna 2004, jolloin valtion jäänmurtotoiminta liikelaitostettiin. Hän toimi tehtävässä vuoteen 2010, jolloin liikelaitos yhtiöitettiin Arctia Shippingiksi. Uusiaho halusi jäädä eläkkeelle yhtiön johdon vaihduttua.

Hän palasi kuitenkin työelämään vuonna 2013 liikenneviraston talvimerenkulun asiantuntijana ja osallistui laajaan EU:n talvimerenkulun kehittämishankkeeseen Winmosiin. Hän ehti olla mukana Suomen uusimman murtajan, vuoden 2015 lopulla kastetun Polariksen, suunnittelussa ennen eläköitymistään 68-vuotiaana 2014.

Uusiaho oli kansainvälisissä talvimerenkulun piireissä tunnettu ja arvostettu. Vaatimattomalla herrasmiehellä riitti huumoria, ja hän lähestyi pilke silmäkulmassa vaikeitakin asioita.

Pohjimmiltaan hän oli merimies, joka kuunteli ja opasti uusia merenkulkijoita sekä antoi tilaa uusille ideoille. Tarvittaessa hän, laivan päällikkönä, otti tilanteen kuitenkin haltuunsa.

Erkki Kotiranta
Kirjoittaja on Atso Uusiahon ystävä ja työtoveri.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Kuolleet