Muistot

Matti Packalén 1947–2018

Toimitusjohtaja

Mediakonserni Alma Median entinen toimitusjohtaja Matti Packalén kuoli 21. toukokuuta 2018 Helsingissä 71-vuotiaana. Hän oli syntynyt 1. huhtikuuta 1947 Helsingissä.

Packalén kirjoitti ylioppilaaksi Jyväskylän lyseosta 1966. Hän valmistui ekonomiksi 1971 ja diplomi-insinööriksi vuonna 1972.

Packalén aloitti työt Valmetilla vuonna 1980. Hän ansioitui kivääreitä ja patruunoita valmistaneiden Sakon ja Tikan yhdistäjänä.

Vuonna 1986 hän siirtyi johtamaan vakuutusyhtiö Kansaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Alma Median edeltäjän eli ­Aamulehti-yhtymän palveluksessa Packalén aloitti 1992.

Tuolloin Aamulehteä kustantava Tampereen Kirjapaino Oy ja Uusi Suomi Oy oli hiljattain yhdistetty. Hyvin kannattava Kauppalehti ei jaksanut pitää yhtiön kassavirtaa kunnossa. Lisäksi taseessa painoi raskas painokoneinvestointi.

Packalén neuvotteli Lontoon pankkiirisuhteillaan vaihtovelkakirjalainan, joka mahdollisti yhtiön menestyksekkään saneerauksen. Alkoi voimakas kasvu, ja vuonna 1994 Aamulehti-yhtymä listattiin pörssiin.

Aamulehti-yhtymän kehittämiseksi Packalénilla oli visio datan, kuluttajatiedon, liikkuvan kuvan ja journalistisen sisällön digitaalisesta vallankumouksesta. Hän uskoi, että parhaiden sisältöjen tuottaja hallitsisi mainos- ja sisältömarkkinoita.

Aamulehti-yhtymä omisti­ viisi prosenttia listaamattoman MTV Yhtymä Oy:n osakkeista. Kun­ kilpailija Sanoma-konserni oli perustanut oman kanavansa, se päätti­ myydä noin 15 prosentin osuutensa­ MTV:stä.

Packalén osti oitis osakkeet ja informoi hallitusta vasta seuraavana aamuna. Tästä alkoi tie, joka johti huhtikuussa 1997 Aamulehti-yhtymän ja MTV Yhtymä Oy:n fuusioon.

Alma Media aloitti toimintansa keväällä 1998.

Hetkisen­ Matti­ Packalén sai paistatella Suomen suurimman kaupallisen mediayhtiön johtajana. Alma Media oli MTV:n lisäksi Ruotsin TV4:n suurin omistaja. Packalén siirtyi syrjään Alma­ Median johdosta 2001 ja toimi sen jälkeen hallitusammattilaisena.

Esimiehenä Matti Packalén oli vaativa ja suora. Oli selvää, mitä hän tahtoi. Ja kyllä hän tahtoikin ja sai aikaan.

Johtoryhmän työvälineiden piti olla kunnossa ja puhelimien viimeistä huutoa. Tämä oli fiksua brändin rakentamista sijoittajien silmissä. Pieni suomalainen digitaalinen mediayhtiö oli aikansa lellikki.

Joskus Sonerassa ja Nokiassa ihmeteltiin, kuinka Alma Me­dian tulosjulkistukset sujuivat niin hyvin verkossa. Siksi, että ne kuvattiin­ MTV:n studiolla aikaisin aamulla ja lähettiin tallennettuina internetissä. Suoraan lähetykseen palattiin kysymyksissä. Kallis ratkaisu tehosi sijoittajakuntaan.

Kun Matti Packalén oli huoneessa, ei ollut epäselvää, kuka on johtaja.

Alaistensa lisäksi hän muisti myös näiden perheitä järjestämällä juhlia kotonaan. Juhlat huipentuivat usein isäntäparin duettoon. Silloin vieraat ymmärsivät juhlahetken päättyneen.

Ahti Martikainen

Kirjoittaja on Matti Packalénin pitkäaikainen työtoveri.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Kuolleet