Tämä mies brändäsi itsensä menestyjäksi, ja suosittelee samaa kaikille – sillä pian äänekkäät voivat viedä kaikki työpaikat

Onko aggressiivinen henkilöbrändäys pian vaatimus työmarkkinoilla? Ville Tolvanen uskoo, että on.

Kuva Ville Tolvasesta lehteilemässä Moleskine-vihkoa oviaukossa. Sitten kuva Ville Tolvasesta lentokentällä, sitten kadulla. Sitten kuva Ville Tolvasesta katsomassa kaukaisuuteen, vihko sylissä avoinna.

Näin itseään esittelee kotisivuillaan konsultti – arvasit – Ville Tolvanen. Mies, joka on twiitannut 54 200 kertaa. Mies, jonka kasvot ovat mustavalkoisessa stailatussa kuvassa Twitter-profiilin päällä. Mies, joka on tehnyt itsestään työelämää varten hashtagin.

Ja kohta sinä saatat hakea töitä samalla tavalla.

Tolvanen on tuttu lähinnä niille, jotka ovat seuranneet Twitteriä ja siellä digibisnestä. Tähän skeneen hän tuli ryminällä vain muutama vuosi sitten – lähes täydestä tuntemattomuudesta.

”Yritin vuosia puhua siitä, kuinka verkko muuttaa palveluita, työntekoa ja kaikkea, mutta sitä ei otettu vakavasti. Lopulta päätin että vittu, näytän itse.”

Vuosi oli 2011, ja Tolvanen oli yksityisyrittäjänä.

Konsultoinnista hänellä ei vielä paljoa taustaa ollut. Lähimpänä olivat työt myynnissä ja markkinoinnissa muun muassa Radiolinjalla vuosituhannen vaihteessa. Sen jälkeen hän oli työskennellyt media-alalla, muun muassa Tilt-peliohjelmaa tehneen Intervision toimitusjohtajana.

Tolvanen perusti blogin, jonne kirjoitti suorasukaisia tekstejä markkinoinnista ja yrittämisestä. Ensimmäisten kuukausien blogikirjoitusten otsikoita ovat muun muassa Vain ”luuserit” maksavat markkinoinnista ja Onko Stockmann Suomen huonoin verkkokauppa?

Vuoden ja noin sadan blogauksen jälkeen Tolvasen ajatukset alkoivat saada Twitterissä yhä enemmän vastakaikua. Sitten hän keksi kehittää ajatustensa ympärille verkoston, jonka ytimessä olisi hashtagi: syntyi #digitalist, Twitterissä yhä elävä digitalouteen liittyviä aiheita jakava ihmisten verkosto.

Ja sen guru oli nyt Tolvanen.

Tolvasen tarina on jonkinlainen esimerkki siitä, kuinka pitkälle digivetoinen itsensä brändääminen voi kantaa. Viime vuonna Tolvanen nimettiin Forbes-sivuston artikkelissa vaikutusvaltaisimpien some-markkinointijohtajien joukkoon. Sijoitus perustui Infegy-datayhtiön tutkimukseen.

Brändäämisen Tolvanen ottaa tosissaan. Sosiaalisessa mediassa hän allekirjoittaa viestit monesti omalla henkilökohtaisella hashtagillaan #V. Kotisivuille häntä kannustettiin ottamaan aikakauslehtityylisiä kuvia – mielikuvan vuoksi.

”Siihen lähteminen tuntui aluksi kauhealta ja hankalalta. Se näytti pyrkyrimäiseltä, kuin numeroa vaille vaaliehdokkaan sivut”, Tolvanen sanoo.

”Mutta palaute olikin välittömästi positiivista. Konsultteja, yrittäjiä on niin paljon, että erottuminen ja brändäytyminen alkoi itsestään. Vihdoinkin joku sanoo nimellään ja naamallaan näitä asioita, sain kuulla asiakkailtanikin.”

Omaa tyyliään Tolvanen ei miellä röyhkeäksi, vaan avoimeksi ja alastomaksi.

"Kaikki munat ovat niin sanotusti korissa. Olen siellä avoimesti ruoskittavana, raadeltavana, naureskeltavana.”

Kaikkea sitä hän on netissä kohdannutkin. Monet pitävät Tolvasta pyrkyrinä ja helppoheikkinä. Pilkka on ollut rajua. Twitterissä toimi esimerkiksi vuosia @TolleVilvanen-niminen pilatili, joka suolsi digievankelista Tolvasta parodioivia twiittejä.

Tolvanen ainakin väittää, ettei ole pilkalla ole mitään väliä – se on väistämätöntä, kun vahvaa henkilöbrändiä tehdään. Rakentavaa, omilla kasvoilla annettua kritiikkiä saisi kernaasti tulla enemmänkin.

”Sitä kaipaisi, mutta sitä ei Suomessa saa.”

Brändäys on joka tapauksessa tuottanut parissa vuodessa tulosta.

"Ennen yritin myydä ajatuksiani ja raapia ovia. Nyt sitä ei tarvitse enää tehdä, kun mulle soitellaan ja töitä tarjotaan jatkuvasti.”

Mutta onko tässä sitten työelämän tulevaisuus?

Puheet keskiluokan kutistumisesta ja erityisesti koulutetun työvoiman työttömyyden kasvusta saavat monen miettimään, miten töitä tulevaisuudessa riittää. Onko Tolvasen tie tie työpaikkaan?

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun ura-ja rekrytointipalvelujen asiantuntija Tanja Makkonen uskoo vielä perinteiseen työnhakuun ansioluetteloineen.

”Meillä kannustetaan opiskelijoita persoonallisuuteen työnhaussa. Mutta itsensä voi personoida monella tavalla, ja perinteiset työnhakukanavat ovat edelleen todella tärkeitä”, Makkonen sanoo.

Koulun sosiaalisen median kursseilla treenataan esimerkiksi Linkedin-profiilien tekoa ja yleistä verkostoitumista.

Jälkimmäistä Makkonen pitääkin uran kannalta tärkeämpänä kuin brändin luomista.

”Verkostojen luominen kannattaa ehdottomasti aloittaa jo opiskeluaikana, valmistumisen jälkeen on liian myöhäistä.”

Tolvasen mielestä henkilöbrändäys-sana ymmärretään Suomessa monesti väärin. Se ei tarkoita julkisuudentavoittelua, vaan kirjaimellisesti itsensä merkitsemistä. Sosiaalisessa mediassa se onnistuu, Tolvanen sanoo.

”En näe, miksei vaikka meribiologi tai fysioterapeutti voisi olla brändi. Ollaan ennen vain totuttu siihen, että brändi on tullut median kautta – että tiedetään joku meteorologi vain siitä, että se on ollut telkkarissa. Mutta verkon avulla kaikilla on mahdollisuus erottua.”

Uranus.fi-työnhakupalvelun ja Laura-rekrytointijärjestelmää kehittävän Uranus Oy:n liiketoimintajohtaja Pekka Miettinen on Tolvasen kanssa samaa mieltä siinä, että jos osaamista on, työnhakijan ei kannata sitä piilotella.

”Olennaista on, että ihminen löydetään. Nykyään on niin paljon haussa sellaisia työpaikkoja, joita ei julkaista missään ja joihin haetaan tekijöitä eri verkostojen kautta. Mutta kompetenssiin kaiken pitää perustua.”

Miettisen mukaan henkilöbrändäys ja äänekkyys voi olla jatkossa tärkeämpää työnhaun kannalta, mutta lyhyellä tähtäimellä lähinnä tietyillä aloilla: juuri markkinoinnissa, myynnissä, viestinnässä ja asiantuntijuutta korostavissa tehtävissä.

”Suomi on vähän sellainen ilmiöiden maa. Monella alalla on joku guru, jolla olisi töitä enemmän kuin tämä pystyy tekemään. Mutta ei se isoja massoja kosketa. ’Keskiverrolle’ työnhakijalle henkilöbrändäyksellä ei ole lähivuosina juuri merkitystä.”

Tolvanen uskoo toisin.

”Meillä on Suomessa tällaisia uskomuksia: vaikeneminen on kultaa, tehdään ensin ja puhutaan sitten. Kummallisia juttuja.”

Tulvaisuudenvisioissa entistä useampi palkansaaja saattaa työskennellä tavalla tai toisella yrittäjänä. Siinä maailmassa nykymeno voi Tolvasen mielestä johtaa pahimmillaan tilanteeseen, jossa brändäämisen osaajat pärjäävät parhaiten.

”Siihen, että äänekkäimmät vievät työpaikat. Mutta ei se ole äänekkäiden vika, vaan niiden jotka vaikenee.”

Uranus.fi:n Miettinen ei tosin usko käänteeseen. Hän luottaa siihen, että rekrytoijat osaavat yhä etsiä osaajia, eivät vain väriläiskiä.

”Jos vain äänekkäimmät saavat töitä, se on sitten rekrytoijien ammattitaidon puutetta”, Miettinen sanoo.

Korjaus 12.1. klo 13.15: Alunperin artikkelista saattoi saada käsityksen, että Tolvanen on päässyt Forbesin Influential CMO-listalle 2014. Kyseinen lista on kuitenkin eri kuin Forbesin artikkelissa mainittu lista.

Nyt.fi luetuimmat
  • Juuri nyt
  • Päivä
  • Viikko
  1. 1

    Nuoret ovat siirtyneet käyttämään ääniviestejä tekstailun sijaan – moni vanhempi ei tiedä tätä helppoa kikkaa, millä viestit voi kuunnella

  2. 2

    Tokmanni myy juhannustorttua, joka näyttää aivan runebergintortulta – soitimme, ja sitten paljastui jotain vielä järkyttävämpää

  3. 3

    Turkuun piti tulla havainnekuvan mukaan suorastaan taiteellinen funikulaari, mutta toisin kävi – lopputulos on malliesimerkki maailman vanhimmasta meemistä

  4. 4

    Tämä Nytin Game of Thrones -jaksoarvioita parodioiva Pipsa Possu -analyysikirjoitus on parasta internetissä juuri nyt

  5. 5

    Mitä netin käyttäjänimesi kertoo sinusta? Tutkijan mukaan nimi ilmaisee identiteettiä ja sitä olisi hyvä miettiä tarkoin

  6. 6

    ”Voi poika- ja tyttöoletetut”, hehkutti Ruisrock mainoksessaan, aiheutti somekuohunnan ja pyysi anteeksi: ”Asia on vakava”

  7. 7

    Sikke Sumarin ravintolassa salin tunnelma on huomaavainen ja lautaselta voi löytyä vaikka voikukkaa ja silakoita

  8. 8

    Gohan ihastutti neljän tähden verran, eikä kriitikko olisi malttanut lähteä ravintolasta kotiin

  9. 9

    Netflixin hittisarjan uusi kausi on armoton pettymys, josta puuttuvat uudet ideat – näin kulttisuosikki Black Mirror menetti otteensa

  10. 10

    Kaikki puhuvat Netflixin uudesta hittielokuvasta The Perfectionista, mutta siihen tiivistyvät Netflix-elokuvien suurimmat ongelmat

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Tokmanni myy juhannustorttua, joka näyttää aivan runebergintortulta – soitimme, ja sitten paljastui jotain vielä järkyttävämpää

  2. 2

    Nuoret ovat siirtyneet käyttämään ääniviestejä tekstailun sijaan – moni vanhempi ei tiedä tätä helppoa kikkaa, millä viestit voi kuunnella

  3. 3

    Sikke Sumarin ravintolassa salin tunnelma on huomaavainen ja lautaselta voi löytyä vaikka voikukkaa ja silakoita

  4. 4

    Tämä uusi emoji hämmentää nyt ihmisiä, koska kukaan ei tiedä, mitä sillä pitäisi oikein ilmaista

  5. 5

    Kallioon avasi sympaattinen alakulttuurikeidas Loukko, jossa lounas on edullinen eikä ostopakkoa ole

  6. 6

    Lapin erämaassa asuvasta nuoresta naisesta otetut valokuvat herättävät huomiota maailmalla

  7. 7

    Helsinkiin aukesi lippakioski Kekri, joka tekee kekseliästä ja kunnianhimoista Suomi-katuruokaa

  8. 8

    Mitä netin käyttäjänimesi kertoo sinusta? Tutkijan mukaan nimi ilmaisee identiteettiä ja sitä olisi hyvä miettiä tarkoin

  9. 9

    Kolumni: Some on myrkkyä, mutta sen käytön lopettaminen on typerää moraalisen paremmuuden hakemista

  10. 10

    Kirjailija Juha Kauppinen eli kaksi vuotta ilman Facebookia, ja näin se muutti hänen elämänsä

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Tokmanni myy juhannustorttua, joka näyttää aivan runebergintortulta – soitimme, ja sitten paljastui jotain vielä järkyttävämpää

  2. 2

    Nike sijoitti urheilumuoti­kauppaansa realistisen näköisen nais­malli­nuken, ja vihan, ilkeilyn ja kommentoinnin määrä kasvoi käsittämättömäksi

  3. 3

    Kaikki puhuvat Netflixin uudesta hittielokuvasta The Perfectionista, mutta siihen tiivistyvät Netflix-elokuvien suurimmat ongelmat

  4. 4

    Perus­suomalaisten kansan­edustaja yhdisti vieras­lajien torjunnan turvapaikan­hakijoihin – soitimme

  5. 5

    Kirjailija Juha Kauppinen eli kaksi vuotta ilman Facebookia, ja näin se muutti hänen elämänsä

  6. 6

    Miestenlehti teki jutun yritysjohtajista: julkaisi ryhmäkuvan 15 miehestä ja 2 naisesta, mutta naiset oli photoshopattu mukaan

  7. 7

    Tänään on internetin kullannupun piristyspäivä – Keanu Reeves on liian hyvä tälle maailmalle, kuten koostamistamme esimerkeistä kiistattomasti voi nähdä

  8. 8

    Viikonloppuna alkanut jääprinsessa-kohu huipentui toimittajan ja kansanedustajan väittelyyn aamu-tv:ssä – tässä keskustelun parhaat palat giffeinä

  9. 9

    Tämä Nytin Game of Thrones -jaksoarvioita parodioiva Pipsa Possu -analyysikirjoitus on parasta internetissä juuri nyt

  10. 10

    Nuoret ovat siirtyneet käyttämään ääniviestejä tekstailun sijaan – moni vanhempi ei tiedä tätä helppoa kikkaa, millä viestit voi kuunnella

  11. Näytä lisää
Luetuimmat
  • Juuri nyt
  • Päivä
  • Viikko
  1. 1

    Yhtäkkiä puhekyky katosi, hermosto petti ja keho lakkasi toimimasta – Touko Aalto kertoo hetkestä, jolloin särkynyt mieli lopulta hajosi

    Tilaajille
  2. 2

    Pitääkö Isis-leirin suomalaisia auttaa? Oikeustieteilijöiden mukaan vastaus on täysin selvä, terrorismitutkija varoittaa riskeistä

  3. 3

    Vuonna 1970 Suomi sai lahjan, josta on vuosien varrella tullut mittaamattoman arvokas aarre

    Tilaajille
  4. 4

    Pyörälenkillä ollut triathlonisti sai häntä kolhineen autoilijan kiinni, nappasi kuvat ja teki rikosilmoituksen – törmäys tallentui videolle

  5. 5

    Heta Ravolainen-Rinne on entinen rauhanturvaaja, joka viihtyy ralliautossa ja teatterin lavalla – HS tapasi pääministerin ja hänen sanavalmiin vaimonsa Kesärannassa

    Tilaajille
  6. 6

    Kaikille tästä ei tule valon kesä: Ole itsellesi armollinen juuri nyt

  7. 7

    Lukijat kertovat karmeimmasta mökkilomastaan: ”Kyy hiplasi peppua”, ”Tarja ei tarjonnut ruokaa”, ”Minipossu Lyydia oli tukehtua kabanossiin”, ”Kummitäti löi turpaan”

    Tilaajille
  8. 8

    Jesse Puljujärvi lähdössä Edmonton Oilersista

  9. 9

    Pekka Haavistolla ministerien suurin velka 530 000 euroa – ministereistä vauraimmalla Timo Harakalla 609 000 euron sijoitusomaisuus

  10. 10

    Kymmenen katsotuimman HBO-dokumentin lista tekee surulliseksi: Eikö kukaan halua katsoa tarinaa ihmisestä, joka ei halua tappaa tai raiskata ketään?

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Konkurssiin menneen Kone­pajan Brunon omistajat haukkuvat Bruce Oreckin toiminnan

  2. 2

    Tokmanni myy juhannustorttua, joka näyttää aivan runebergintortulta – soitimme, ja sitten paljastui jotain vielä järkyttävämpää

  3. 3

    Pyörälenkillä ollut triathlonisti sai häntä kolhineen autoilijan kiinni, nappasi kuvat ja teki rikosilmoituksen – törmäys tallentui videolle

  4. 4

    Miksi yksi tienaa toista enemmän? Tutkimusten mukaan tulo­erot selittyvät suurelta osin geeneillä, eikä lasta voi kasvattaa menestyjäksi

    Tilaajille
  5. 5

    Kaikille tästä ei tule valon kesä: Ole itsellesi armollinen juuri nyt

  6. 6

    Duunariperheen tytöstä tuli professori, joka puolustaa työläisiä – Suomessa on paljon sairaaksi tekevää työtä, sanoo Anne Kouvonen

    Tilaajille
  7. 7

    Raportti: Matkustajat olivat vaarassa imeytyä lentokoneen moottoriin evakuoinnin aikana Helsinki-Vantaalla

  8. 8

    EU-tuomioistuin mitätöi Adidaksen kolmiraitaisen tavaramerkin

  9. 9

    Uniasentosi voi paljastaa, oletko introvertti – Viisi faktaa nukkuma-asennoista

  10. 10

    Väestöliitto jakoi ihmiset kahteen tyyppiin sen mukaan, kuinka he käyttäytyvät parisuhteessa – Testaa, kumpaan ryhmään kuulut

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Tokmanni myy juhannustorttua, joka näyttää aivan runebergintortulta – soitimme, ja sitten paljastui jotain vielä järkyttävämpää

  2. 2

    Mummotunnelissa pariudutaan perinteisellä tyylillä

    Tilaajille
  3. 3

    JVG:n jättihitti näkyy yhä somepäivityksissä, vaikka sen sanoitus on vuosien ajan ymmärretty väärin – VilleGalle paljastaa salaisuuden Häissä-kappaleen menestyksen taustalta

    Tilaajille
  4. 4

    Psykologi Pertti Hakkarainen on kohdannut satoja raiskaajia ja sanoo, että monilla on heistä väärä käsitys – Siksi uhri ei voi tunnistaa tekijää etukäteen

    Tilaajille
  5. 5

    Nike sijoitti urheilumuoti­kauppaansa realistisen näköisen nais­malli­nuken, ja vihan, ilkeilyn ja kommentoinnin määrä kasvoi käsittämättömäksi

  6. 6

    Ennennäkemätön romahdus yhdessä Suomen parhaista lukioista: 35 opiskelupaikkaa täyttämättä, sisään jopa 7,0:n keskiarvolla

  7. 7

    Onko toivo jo mennyt? HS:n erikoisartikkeli vie Amazoniaan, missä maailman keuhkot yskivät uhkaavasti

    Tilaajille
  8. 8

    Väestöliitto jakoi ihmiset kahteen tyyppiin sen mukaan, kuinka he käyttäytyvät parisuhteessa – Testaa, kumpaan ryhmään kuulut

  9. 9

    Tyhjenevä saksalais­kaupunki houkuttelee uusia asukkaita ilmaisella asumisella: Suomalainen pariskunta tarttui tarjoukseen

    Tilaajille
  10. 10

    Maailman parhaaksi valittua suomalaista tv-sarjaa on pidetty kommunistien propagandana ja suuruudenhulluuden huipentumana

    Tilaajille
  11. Näytä lisää