Tämä mies brändäsi itsensä menestyjäksi, ja suosittelee samaa kaikille – sillä pian äänekkäät voivat viedä kaikki työpaikat

Onko aggressiivinen henkilöbrändäys pian vaatimus työmarkkinoilla? Ville Tolvanen uskoo, että on.

Kuva Ville Tolvasesta lehteilemässä Moleskine-vihkoa oviaukossa. Sitten kuva Ville Tolvasesta lentokentällä, sitten kadulla. Sitten kuva Ville Tolvasesta katsomassa kaukaisuuteen, vihko sylissä avoinna.

Näin itseään esittelee kotisivuillaan konsultti – arvasit – Ville Tolvanen. Mies, joka on twiitannut 54 200 kertaa. Mies, jonka kasvot ovat mustavalkoisessa stailatussa kuvassa Twitter-profiilin päällä. Mies, joka on tehnyt itsestään työelämää varten hashtagin.

Ja kohta sinä saatat hakea töitä samalla tavalla.

Tolvanen on tuttu lähinnä niille, jotka ovat seuranneet Twitteriä ja siellä digibisnestä. Tähän skeneen hän tuli ryminällä vain muutama vuosi sitten – lähes täydestä tuntemattomuudesta.

”Yritin vuosia puhua siitä, kuinka verkko muuttaa palveluita, työntekoa ja kaikkea, mutta sitä ei otettu vakavasti. Lopulta päätin että vittu, näytän itse.”

Vuosi oli 2011, ja Tolvanen oli yksityisyrittäjänä.

Konsultoinnista hänellä ei vielä paljoa taustaa ollut. Lähimpänä olivat työt myynnissä ja markkinoinnissa muun muassa Radiolinjalla vuosituhannen vaihteessa. Sen jälkeen hän oli työskennellyt media-alalla, muun muassa Tilt-peliohjelmaa tehneen Intervision toimitusjohtajana.

Tolvanen perusti blogin, jonne kirjoitti suorasukaisia tekstejä markkinoinnista ja yrittämisestä. Ensimmäisten kuukausien blogikirjoitusten otsikoita ovat muun muassa Vain ”luuserit” maksavat markkinoinnista ja Onko Stockmann Suomen huonoin verkkokauppa?

Vuoden ja noin sadan blogauksen jälkeen Tolvasen ajatukset alkoivat saada Twitterissä yhä enemmän vastakaikua. Sitten hän keksi kehittää ajatustensa ympärille verkoston, jonka ytimessä olisi hashtagi: syntyi #digitalist, Twitterissä yhä elävä digitalouteen liittyviä aiheita jakava ihmisten verkosto.

Ja sen guru oli nyt Tolvanen.

Tolvasen tarina on jonkinlainen esimerkki siitä, kuinka pitkälle digivetoinen itsensä brändääminen voi kantaa. Viime vuonna Tolvanen nimettiin Forbes-sivuston artikkelissa vaikutusvaltaisimpien some-markkinointijohtajien joukkoon. Sijoitus perustui Infegy-datayhtiön tutkimukseen.

Brändäämisen Tolvanen ottaa tosissaan. Sosiaalisessa mediassa hän allekirjoittaa viestit monesti omalla henkilökohtaisella hashtagillaan #V. Kotisivuille häntä kannustettiin ottamaan aikakauslehtityylisiä kuvia – mielikuvan vuoksi.

”Siihen lähteminen tuntui aluksi kauhealta ja hankalalta. Se näytti pyrkyrimäiseltä, kuin numeroa vaille vaaliehdokkaan sivut”, Tolvanen sanoo.

”Mutta palaute olikin välittömästi positiivista. Konsultteja, yrittäjiä on niin paljon, että erottuminen ja brändäytyminen alkoi itsestään. Vihdoinkin joku sanoo nimellään ja naamallaan näitä asioita, sain kuulla asiakkailtanikin.”

Omaa tyyliään Tolvanen ei miellä röyhkeäksi, vaan avoimeksi ja alastomaksi.

"Kaikki munat ovat niin sanotusti korissa. Olen siellä avoimesti ruoskittavana, raadeltavana, naureskeltavana.”

Kaikkea sitä hän on netissä kohdannutkin. Monet pitävät Tolvasta pyrkyrinä ja helppoheikkinä. Pilkka on ollut rajua. Twitterissä toimi esimerkiksi vuosia @TolleVilvanen-niminen pilatili, joka suolsi digievankelista Tolvasta parodioivia twiittejä.

Tolvanen ainakin väittää, ettei ole pilkalla ole mitään väliä – se on väistämätöntä, kun vahvaa henkilöbrändiä tehdään. Rakentavaa, omilla kasvoilla annettua kritiikkiä saisi kernaasti tulla enemmänkin.

”Sitä kaipaisi, mutta sitä ei Suomessa saa.”

Brändäys on joka tapauksessa tuottanut parissa vuodessa tulosta.

"Ennen yritin myydä ajatuksiani ja raapia ovia. Nyt sitä ei tarvitse enää tehdä, kun mulle soitellaan ja töitä tarjotaan jatkuvasti.”

Mutta onko tässä sitten työelämän tulevaisuus?

Puheet keskiluokan kutistumisesta ja erityisesti koulutetun työvoiman työttömyyden kasvusta saavat monen miettimään, miten töitä tulevaisuudessa riittää. Onko Tolvasen tie tie työpaikkaan?

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun ura-ja rekrytointipalvelujen asiantuntija Tanja Makkonen uskoo vielä perinteiseen työnhakuun ansioluetteloineen.

”Meillä kannustetaan opiskelijoita persoonallisuuteen työnhaussa. Mutta itsensä voi personoida monella tavalla, ja perinteiset työnhakukanavat ovat edelleen todella tärkeitä”, Makkonen sanoo.

Koulun sosiaalisen median kursseilla treenataan esimerkiksi Linkedin-profiilien tekoa ja yleistä verkostoitumista.

Jälkimmäistä Makkonen pitääkin uran kannalta tärkeämpänä kuin brändin luomista.

”Verkostojen luominen kannattaa ehdottomasti aloittaa jo opiskeluaikana, valmistumisen jälkeen on liian myöhäistä.”

Tolvasen mielestä henkilöbrändäys-sana ymmärretään Suomessa monesti väärin. Se ei tarkoita julkisuudentavoittelua, vaan kirjaimellisesti itsensä merkitsemistä. Sosiaalisessa mediassa se onnistuu, Tolvanen sanoo.

”En näe, miksei vaikka meribiologi tai fysioterapeutti voisi olla brändi. Ollaan ennen vain totuttu siihen, että brändi on tullut median kautta – että tiedetään joku meteorologi vain siitä, että se on ollut telkkarissa. Mutta verkon avulla kaikilla on mahdollisuus erottua.”

Uranus.fi-työnhakupalvelun ja Laura-rekrytointijärjestelmää kehittävän Uranus Oy:n liiketoimintajohtaja Pekka Miettinen on Tolvasen kanssa samaa mieltä siinä, että jos osaamista on, työnhakijan ei kannata sitä piilotella.

”Olennaista on, että ihminen löydetään. Nykyään on niin paljon haussa sellaisia työpaikkoja, joita ei julkaista missään ja joihin haetaan tekijöitä eri verkostojen kautta. Mutta kompetenssiin kaiken pitää perustua.”

Miettisen mukaan henkilöbrändäys ja äänekkyys voi olla jatkossa tärkeämpää työnhaun kannalta, mutta lyhyellä tähtäimellä lähinnä tietyillä aloilla: juuri markkinoinnissa, myynnissä, viestinnässä ja asiantuntijuutta korostavissa tehtävissä.

”Suomi on vähän sellainen ilmiöiden maa. Monella alalla on joku guru, jolla olisi töitä enemmän kuin tämä pystyy tekemään. Mutta ei se isoja massoja kosketa. ’Keskiverrolle’ työnhakijalle henkilöbrändäyksellä ei ole lähivuosina juuri merkitystä.”

Tolvanen uskoo toisin.

”Meillä on Suomessa tällaisia uskomuksia: vaikeneminen on kultaa, tehdään ensin ja puhutaan sitten. Kummallisia juttuja.”

Tulvaisuudenvisioissa entistä useampi palkansaaja saattaa työskennellä tavalla tai toisella yrittäjänä. Siinä maailmassa nykymeno voi Tolvasen mielestä johtaa pahimmillaan tilanteeseen, jossa brändäämisen osaajat pärjäävät parhaiten.

”Siihen, että äänekkäimmät vievät työpaikat. Mutta ei se ole äänekkäiden vika, vaan niiden jotka vaikenee.”

Uranus.fi:n Miettinen ei tosin usko käänteeseen. Hän luottaa siihen, että rekrytoijat osaavat yhä etsiä osaajia, eivät vain väriläiskiä.

”Jos vain äänekkäimmät saavat töitä, se on sitten rekrytoijien ammattitaidon puutetta”, Miettinen sanoo.

Korjaus 12.1. klo 13.15: Alunperin artikkelista saattoi saada käsityksen, että Tolvanen on päässyt Forbesin Influential CMO-listalle 2014. Kyseinen lista on kuitenkin eri kuin Forbesin artikkelissa mainittu lista.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Internet
  • Työelämä
  • Yrittäjyys
  • Brändit
  • Sanoma Pro
Nyt.fi luetuimmat
  1. 1

    Retkeilevä japanilaissiili on yli 100 000 seuraajallaan internetin uusi suosikki, ja erittäin hyvästä syystä

  2. 2

    Tätä on seksuaalinen häirintä, ja tämän sille voi tehdä – Kaikki, mitä asiasta pitää tietää

  3. 3

    Karjala kuuluisi Suomeen, jos Mannerheim olisi uinut ja saunonut enemmän – näin vihjailee merikylpylän mainos Financial Timesin sivuilla

  4. 4

    Uudessa Star Trekissä käydään sotaan kulttuurien sulauttamista vastaan – Tällainen on hehkutettu ja synkkä Star Trek: Discovery, joka uudistaa vanhan sarjan

  5. 5

    ”Ruokasuhdettani eivät trendit heiluta”, sanoo keittoruuista pitävä tanssija-koreografi Jorma Uotinen

  6. 6

    Gladiaattorit, Napakymppi, Onnenpyörä... Televisio on juuri nyt täynnä 1990-luvun ohjelmia – Soitimme televisiopomoille ja kysyimme, miksi

  7. 7

    Internet ei saa tästä tarpeekseen: saman kuvan Instagramissa aivan eri kuvateksteillä jakavat pariskunnat

  8. 8

    Pikatestasimme villiruokaa designkaupan nurkassa tarjoavan kahvila Wildin

  9. 9

    Naisten kohtaamasta vihapuheesta on tullut niin normaalia, että poliisikaan ei tunnista normaalin nettikeskustelun rajaa – Siksi Suomessa tehtiin sarjakuva, joka tarjoaa uhreille selviytymiskeinoja

  10. 10

    Kaupungit pistettiin järjestykseen oluen hinnan mukaan, ja Helsinki pärjäsi yllättävän hyvin

    Tilaajille
  11. Näytä lisää
  1. 1

    Tätä on seksuaalinen häirintä, ja tämän sille voi tehdä – Kaikki, mitä asiasta pitää tietää

  2. 2

    Internet ei saa tästä tarpeekseen: saman kuvan Instagramissa aivan eri kuvateksteillä jakavat pariskunnat

  3. 3

    Naisten kohtaamasta vihapuheesta on tullut niin normaalia, että poliisikaan ei tunnista normaalin nettikeskustelun rajaa – Siksi Suomessa tehtiin sarjakuva, joka tarjoaa uhreille selviytymiskeinoja

  4. 4

    Uudessa Star Trekissä käydään sotaan kulttuurien sulauttamista vastaan – Tällainen on hehkutettu ja synkkä Star Trek: Discovery, joka uudistaa vanhan sarjan

  5. 5

    Amerikkalaisnäyttelijä kehotti kaikkia seksuaalista häirintää kokeneita jakamaan kokemuksensa – Some täyttyi sadoistatuhansista ”Minä myös” -viesteistä

  6. 6

    Näin voit juhlia ilman krapulaa, ehkä – Kaikissa maailmankolkissa bilettänyt Madventures-kaksikko jakaa vinkkinsä uutuuskirjassa

  7. 7

    Karjala kuuluisi Suomeen, jos Mannerheim olisi uinut ja saunonut enemmän – näin vihjailee merikylpylän mainos Financial Timesin sivuilla

  8. 8

    Gladiaattorit, Napakymppi, Onnenpyörä... Televisio on juuri nyt täynnä 1990-luvun ohjelmia – Soitimme televisiopomoille ja kysyimme, miksi

  9. 9

    Matti Vanhasen vaalivideolla ajetaan väärällä kaistalla ja pysäköidään kevyen liikenteen väylälle – Soitimme ja kysyimme, miksi ihmeessä

  10. 10

    Internet ei saa tästä tarpeekseen: täydellisesti toistensa sisään sujahtavat asiat -porno

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Koko some kuohuu, sillä Pressiklubin juontaja Sanna Ukkolalle ehdotettiin erikeeperiä päähän, tämä kanteli ehdottajan pomolle ja myrsky oli valmis – tästä on kyse

  2. 2

    Ei, liian seksikkäitä naisia syyllistänyt muotisuunnittelija Donna Karan, raiskatuksi joutuminen ei edelleenkään ole naisten oma syy, kuten tämä nerokas miesanalogia osoittaa

  3. 3

    Tätä on seksuaalinen häirintä, ja tämän sille voi tehdä – Kaikki, mitä asiasta pitää tietää

  4. 4

    Kaikki alkoi yksinäisten miesten masturbointilakosta, mutta jotenkin hyvätkin ideat näyttävät lopulta johtavan natsien kanssa marssimiseen – tätä on Proud Boys

  5. 5

    Arnold Schwarzenegger tunnustaa jekuttaneensa vihamiehensä Sylvester Stallonen tähdittämään elokuvaa, jota Syltty pitää nyt koko aurinkokunnan surkeimpana

  6. 6

    Australiassa bongattiin järjettömän bodattu kenguru, joka näyttää ihan Vladimir Putinilta – Ja kyllä, yhtäläisyys paidatta kalastavaan presidenttiin on ilmeinen

  7. 7

    Naisten kohtaamasta vihapuheesta on tullut niin normaalia, että poliisikaan ei tunnista normaalin nettikeskustelun rajaa – Siksi Suomessa tehtiin sarjakuva, joka tarjoaa uhreille selviytymiskeinoja

  8. 8

    Amerikkalaisnäyttelijä kehotti kaikkia seksuaalista häirintää kokeneita jakamaan kokemuksensa – Some täyttyi sadoistatuhansista ”Minä myös” -viesteistä

  9. 9

    Matti Vanhasen vaalivideolla ajetaan väärällä kaistalla ja pysäköidään kevyen liikenteen väylälle – Soitimme ja kysyimme, miksi ihmeessä

  10. 10

    Anteeksi punaviherkupla, mutta Sampo Terho on oikeassa: Lenininpuiston nimi pitää vaihtaa, koska Amerikassakin vedetään rasistien patsaat mutaan

  11. Näytä lisää
Luetuimmat
  1. 1

    Stalinin alkuperäiset dokumentit lopettavat turhan arvuuttelun – nyt tiedetään luotettavasti, mitä Moskova suunnitteli Suomen varalle

  2. 2

    Pienet synttärit riistäytyivät täysin käsistä Helsingin Käpylässä – 40 kuokkavierasta, pahoinpitely ja varastelua

  3. 3

    Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

    Tilaajille
  4. 4

    19-vuotias mies sai elinkautisen tyttöystävänsä teippimurhasta – Oikeus: raaka, julma ja vakaasti harkittu teko

  5. 5

    Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

  6. 6

    Mikko Andelin, 41, nukkui kuukausikaupalla vain kolme tuntia yössä – sitten järvenpääläislääkäri puuttui asiaan ja tarjosi lääkkeetöntä hoitoa

    Tilaajille
  7. 7

    ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

  8. 8

    Retkeilevä japanilaissiili on yli 100 000 seuraajallaan internetin uusi suosikki, ja erittäin hyvästä syystä

  9. 9

    Lapsi kokee vanhempiensa eron todennäköisemmin, jos äiti on vähän koulutettu – tutkimuksessa seurattiin yli 64 000 suomalaislapsen elämää

  10. 10

    Petteri Orpo: Hallitus pääsi sopuun terveydenhuollon valinnanvapaudesta – kiista kärjisti puolueiden välit

  11. Näytä lisää
  1. 1

    ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

  2. 2

    Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

  3. 3

    Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

  4. 4

    Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

    Tilaajille
  5. 5

    Autokoulunopettaja näytti, miten vaihteita vaihdetaan – Miksi tuntuu paremmalta olla hiljaa ahdistelusta?

  6. 6

    Mikko Andelin, 41, nukkui kuukausikaupalla vain kolme tuntia yössä – sitten järvenpääläislääkäri puuttui asiaan ja tarjosi lääkkeetöntä hoitoa

    Tilaajille
  7. 7

    Tätä on seksuaalinen häirintä, ja tämän sille voi tehdä – Kaikki, mitä asiasta pitää tietää

  8. 8

    Taloyhtiöriita sai uskomattomat mittasuhteet Helsingin Kruununhaassa: oikeudenkäyntikulut jo 50 000 euroa – eikä loppua vielä näy

  9. 9

    Myös monet työssä käyvät välttelevät työntekoa

  10. 10

    Sote-ratkaisu horjuu jälleen – asiantuntijat laidasta laitaan varoittavat viemästä tuoreinta versiota eteenpäin

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Ossi Nyman ei tee töitä ja sanoo, että työvoimatoimisto on ihmisoikeusloukkaus – näin ”ideologisesti työtön” taktikoi itselleen yhteiskunnan tuet

    Tilaajille
  2. 2

    ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

    Tilaajille
  3. 3

    Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

  4. 4

    ”Sinun hiljaisuutesi on valanut sementtiin itätytön stereotypian, ja se myy lisää poikamiesmatkoja”, kirjoittaa kirjailija Sofi Oksanen avoimessa kirjeessään Melania Trumpille

  5. 5

    ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

  6. 6

    Kirjailija kertoi olevansa ”ideologisesti” työtön ja kikkailevansa tukia – TE-toimisto katkaisee tuet ja aloittaa poikkeuksellisen selvityksen

  7. 7

    Kiusaajat voittivat Niklas Herlinin

    Tilaajille
  8. 8

    Trumpin lähipiiri pelkää presidentin olevan ”hajoamassa” – avustajat yrittävät pitää presidentin aisoissa, kun hän saapuu toimistolle kiihdyksissään

  9. 9

    Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

  10. 10

    Teollisuuden ja median suuromistaja Niklas Herlin on kuollut

  11. Näytä lisää