Nyt.fi    |   Nyt.fi

Mikko Kivinen kehui kinkkua ja haukkui tofua kampanjassa, kritiikkiä tuli – Näin valtio ja EU tukevat lihan ja kasvisten markkinointia

Mikko Kivisen kinkkupuheet olivat osa Lihatiedotuksen Laatuvastuu-kampanjaa, joka on pääosin EU:n rahoittama.

Mikko Kivinen haukkui pari viikkoa sitten Iltalehdessä tofua ja kehui samalla kinkkua.

Jutun otsikko oli ”Mikko Kivinen ei kinkustaan luovu”. Jutussa sanotaan, että ”Lihantuottajien Laatuvasta-kampanjassakin mukana ollut Kivinen pitää joulukinkun alkuperää tärkeänä”.

Kyseessä on Laatuvastuu-kampanja – ei siis ”Laatuvasta”. Kivisen haastattelu vaikutti olevan osa kampanjaa.

Kivinen sanoi, että tofua syövät ihmiset valehtelevat itselleen, kun väittävät sen olevan hyvää. Jutussa Kivinen sanoo mm. näin: ”Tofu on ihan sietämätöntä. Kaikki, jotka väittävät muuta, ovat valehtelijoita. Se on ihan mautonta visvaa, hän sanoo ja nauraa makeasti päälle.”
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Lausunto herätti huomiota. Seuraavana päivänä eläinten oikeuksia edistävä järjestö Animalia kirjoitti Kivisen julkisista esiintymistä sianlihaan liittyen, otsikolla ”Mikko Kivinen ei solvaa tofua sattumalta.”

Animalia huomautti, että Mikko Kivinen juonsi Laatuvastuu-kampanjan tapahtuman Kampin keskuksessa 17. marraskuuta.

Kivisen kampanjakytköksestä kirjoitettiin myös Voima-lehden nettisivuilla. Asiaa puitiin runsaasti myös Redditissä sekä muualla somessa.

Kysyimme Mikko Kiviseltä kampanjasta.

Mikä roolisi on kampanjassa?

”Mä olen ollut siinä vähän niin kuin vetoapuna, julkisena kasvona. En ole ollut lihaa leikkaamassa.”

Haastattelutkin olivat osa kampanjaa. Kiviselle ei kuitenkaan maksettu niiden tekemisestä.

Oletko maistanut tofua?

”Olen, kyllä olen maistanut. Kukaan ei ole kehottanut puhumaan kasvisruokaa vastaan. Pidän kasvisruoasta, mutta tofu ei kuulu mun herkkuihin, kuten siitä haastattelusta saattoi päätellä.”

Suomessa käydään parhaillaan isoa eettistä ja poliittista keskustelua lihansyönnistä ja maataloudesta, ajatteliko Kivinen että hänen kommenttinsa kuullaan osana tätä keskustelua?

”Nyt kun sanot, niin varmaan on niin. Jutussa ei ollut tarkoitus vaikuttaa mihinkään, eikä kukaan varmaan mun puheista vaikutu. Kehuin nyhtökauraa seuraavassa lauseessa. Puhuin vaan yhdestä ruoka-aineesta, josta en pidä. Ei ollut mitään syvempää ajatusta.”

Kivisen mielestä hänen osallistumisensa kampanjaan oli ongelmatonta.

”Se että mä olen mukana tällaisessa kampanjassa ei herätä minkäänlaisia eettisiä vaikeuksia.”

Minkälaisesta kampanjasta sitten oli kyse ja mistä kampanjan rahat tulevat?

Kyse oli Lihatiedotuksen kampanjasta.

Laatuvastuu on suomalaisen sianlihan markkinointi- ja tiedotuskampanja. Kampanjan on tehnyt Lihatiedotus. Se on lihantuottajayhtiöiden yhteistoimintajärjestö. Siihen kuuluvat Atria Suomi, HKScan Finland, Lihakeskusliitto ry ja Snellmanin Lihanjalostus. Tämä käy ilmi järjestön sivuilta.

Laatuvastuu-kampanja on pääosin EU:n rahoittama. Koko kampanjan budjetti on noin 1,69 miljoonaa euroa. Summasta puolet tulee EU:lta, viidennes Suomen valtiolta ja loput 30 prosenttia Lihatiedotukselta.

EU ja valtio tukevat suomalaisen maatalouden markkinointia. Markkinointi tarkoittaa menekin edistämistä – eli sitä että tuotteita ostetaan – ja tiedottamista.

Valtio tukee lisäksi erilaisia ”ruokaketjun edistämisen kehittämishankkeita”. Ruokaketju tarkoittaa käytännössä koko elintarvikealaa.

Esimerkkeinä kehittämishankkeista ylitarkastaja Eveliina Viitanen Maaseutuvirastosta mainitsee Suomen ruoka- ja matkailustrategian jalkauttamisen ja kasvisten sertifiointihankkeen.

Valtio on rahoittanut viime vuosina maatalouden markkinointia noin kahdesta viiteen miljoonaa euroa vuosittain. Tuen jakoperiaatteiden yhtenä lähtökohtana ovat valtion ravintosuositukset.

”Ravitsemussuositusten mukaisesti on karkeasti pyritty siihen, että yli puolet on mennyt kasviksiin”, sanoo Anna-Leena Miettinen, neuvotteleva virkamies Maa- ja metsätalousministeriöstä.

Tilastojen perusteella kasvisten markkinointiin on mennyt jopa kymmenen kertaa enemmän rahaa kuin eläinperäisten tuotteiden.

Vuonna 2015 käynnistyneille, vuoteen 2017 jatkuville kampanjoille kasviksia, hedelmiä, marjoja ja viljoja koskeville hankkeille on myönnetty tukea 2,8 miljoonaa euroa. Liha-, maito ja hunajatuotteille on myönnetty 260 000 euroa kolmelle vuodelle. Kun otetaan mukaan maitoa ja lihaa koskevat jäljitettävyyttä ja eläinten hyvinvointia koskevat hankkeet tällöin rahoituksen määrä on yhteensä lihalle, maidolle ja hunajatuotteille on 746 557,80 euroa.

Eläinperäisiä tuotteita koskevissa hankkeissa rahoitus painottuu nykyisin juuri luomuun ja jäljitettävyyteen.

Jäljitettävyydellä tarkoitetaan sitä, että asiakas näkee kaupassa tuotteesta, mistä elintarvike on peräisin.

Lihatiedotuksen Laatuvastuu-kampanja on todennäköisesti viimeinen lajiaan.

Laatuvastuun tyylinen kampanja onnistuu tulevaisuudessa vain yhteistyössä muiden jäsenvaltioiden kanssa.

”Suomessa ei voi enää toteuttaa Laatuvastuun tyyppisiä kampanjoita EU:n tukemana.”

Suomalainen toimija, esimerkiksi järjestö, voi saada EU-tukea vain kampanjaan, joka kertoo terveellisestä ruokavaliosta tai liittyy joko luomuun tai ns. nimisuojatuotteisiin.

” Nimisuojalla tarkoittaa tuotetta jonka nimi on suojattu tuotteen alkuperän, raaka-aineen tai valmistusmenetelmän perusteella. Suomessa nimisuojattuja tuotteita ovat esimerkiksi karjalanpiirakka ja puruveden muikku”, selvittää Viitanen.

Suomen valtion tukemissa hankkeissa ei saa olla yritysmainintoja, vaan hankkeiden pitää hyödyttää koko alaa.

”Valtion rahoittamassa hankkeessa ei voi sanoa vaikka että tietty tuotemerkki on terveellistä. Pitää kertoa tuotteesta ylipäätään, esimerkiksi eläinten hyvinvoinnin näkökulmista. Samoin kasviksista, ei kerrota minkä tuottajan kasvikset, vaan kasvisten terveellisyys ylipäätään.”

Se että julkkikset mainostavat maataloustuotteita ei muuten ole mikään uusi ilmiö.

Tästä esimerkkinä käyvät vaikka Heikki Kinnusen legendaariset kasvismainokset 1990-luvun alusta.

Tässä klassikossa Kinnunen ahmii kurkkua.
HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Ruoka
  • Markkinointi
  • Kotimaa
  • EU
Nyt.fi luetuimmat
  1. 1

    Näin Mikko Kärnästä tuli politiikan supertrolli, jonka sanomisista suuttuvat kaikki – ja joka yllättyy itsekin, mihin kaikkeen media tarttuu

  2. 2

    Äärimmäisen vaikean My Summer Car -pelin suomalainen tekijä ansaitsi yli puoli miljoonaa euroa – Hittipeli on ”käytännössä tyhmää sekoilua kännissä”

  3. 3

    Ikiaikainen vitsi on vihdoin totta – Kallioon avataan panimoravintola, jonne lähtiessään voi sanoa ”menevänsä Panemaan”

  4. 4

    Media: Trumpin perhe yritti äänestää New Yorkin pormestarin­vaaleissa, mutta siitä ei oikein tullut mitään

  5. 5

    Huono huumoriräppi on Suomen kovinta hittimusiikkia, vaikka yli 30-vuotiaat eivät tajua siitä mitään – Lajin ykkösnimen Slim Millin mukaan nykyräppi on tylsää

  6. 6

    Mies huijasi koko internetiä ja nosti takapihan varastonsa Lontoon 18 149 ravintolasta ykköseksi – vaikka tarjoili pelkkiä pakaste-eineksiä

  7. 7

    Kaarina Hazard nauraa asianajajan välityksellä uhkailevalle miehelle #MeToo-keskustelussa – ”Kasvoton valta yrittää sabotoida naisten järjestäytymis­yritykset”

  8. 8

    Keskiviikkona elokuviin tulee uusi Star Wars ja tämä kaikki sinun tulee tietää ennen joulun megahitin katsomista

  9. 9

    Ministeri Britanniassa ”ratkaisi” filosofisen kiistan: Objektiivinen todellisuus on olemassa – ja on valitettavaa, että sen myöntäminen on uutinen

  10. 10

    Amerikkalaisäiti julkaisi koulukiusatusta pojastaan videon, joka keräsi miljoonia katsojia ja julkkisten sympatiat, mutta tapaus ei ole niin yksinkertainen kuin ensin näytti

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

  2. 2

    Kyykky on tämän hetken kovin hitti – Tätä Mariah Careyn kyykkyasentoa on vaikea päihittää, ja siksi fanit rakastavat sitä

  3. 3

    New York Times: Trump herää puoli kuudelta katsomaan televisiota ja katsoo sitä neljästä kahdeksaan tuntia päivässä

  4. 4

    Tästä on kyse Harry Potter -kohussa, jossa J.K. Rowling on puolustanut Johnny Deppiä ja saanut Deppin ex-puolison Amber Heardin sekä satojen fanien vihat niskaansa

  5. 5

    Suomalaismies otti kuvaa Schwarzenegger-seinämaalauksesta, kun tämä ilmestyikin paikalle – Kuva julkaistiin Redditissä, aiheutti raivoa ja lopulta Arska itse ilmestyi nettiin kertomaan, mistä on kyse

  6. 6

    Emojit, aikamme vitsaus! Tässä 20 suomennosta ennen kuin viestimme ovat pelkkää kuvakirjoitusta

  7. 7

    Mies huijasi koko internetiä ja nosti takapihan varastonsa Lontoon 18 149 ravintolasta ykköseksi – vaikka tarjoili pelkkiä pakaste-eineksiä

  8. 8

    Huono huumoriräppi on Suomen kovinta hittimusiikkia, vaikka yli 30-vuotiaat eivät tajua siitä mitään – Lajin ykkösnimen Slim Millin mukaan nykyräppi on tylsää

  9. 9

    ”Kerroin, että haluaisin harrastaa merirosvoseksiä” – Vääriin numeroihin lähetetyt tekstiviestit aiheuttivat kiusallisia tilanteita, koostimme parhaat tekstarimuistot

  10. 10

    Kaarina Hazard nauraa asianajajan välityksellä uhkailevalle miehelle #MeToo-keskustelussa – ”Kasvoton valta yrittää sabotoida naisten järjestäytymis­yritykset”

  11. Näytä lisää
Luetuimmat
  1. 1

    Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

  2. 2

    Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

  3. 3

    Taksinkuljettaja törmäsi tahallaan pyöräilijään kevyen liikenteen väylällä Espoossa – jyräsi vielä kaatuneen pyöränkin

  4. 4

    Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

    Tilaajille
  5. 5

    Facebookin ex-johtaja ja muut sosiaalisen median kehittäjät myöntävät luoneensa hirviön, jota he eivät osaa pysäyttää: ”Kukaan ei pysty enää keskittymään”

  6. 6

    Paljastava pukeutuminen on häirintää

  7. 7

    Tuntemattoman sotilaan räjähdyskohtaus rikkoi Guinnessin maailmanennätyksen – saavutus huomattiin ulkomaillakin

  8. 8

    Walesilainen lammasfarmari äänesti brexitin puolesta, mutta nyt EU-ero vaarantaa koko elämäntyön: ”En koskaan halunnut kovaa brexitiä”

  9. 9

    Ihminen tarttuu herkkuihin, kun elämä kaatuu päälle – ”Tunnesyöminen” on yleinen ilmiö, mutta sen voi saada kuriin yksinkertaisilla keinoilla

    Tilaajille
  10. 10

    Sinnikäs tee se itse -henkilö kiinnittelee aidonnäköisiä liikennemerkkejä Mellunmäessä – ”En ymmärrä yhtään”, hämmästelee kaupungin työntekijä

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

  2. 2

    Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

  3. 3

    Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

    Tilaajille
  4. 4

    Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

    Tilaajille
  5. 5

    Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

  6. 6

    Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

  7. 7

    HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

  8. 8

    Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

    Tilaajille
  9. 9

    Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

  10. 10

    Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

  11. Näytä lisää