Kolumni: En voi sietää bosslady-ilmiötä: Naisten pitäisi puhua siitä, mitä he tekevät – ei siitä, että he tekevät
Saattaisi olla tehokkaampaa, jos työssään loistava nainen loistaisi niin kuin se olisi maailman luonnollisin asia, ei naistenlehtihaastattelujen arvoinen yksisarvissuoritus, kirjoittaa HS:n Verna Vuoripuro kolumnissaan.
Uberin brändijohtaja Bozoma Saint John (vas.) kiertää maailmaa puhumassa naisjohtajuudesta ja teknologiasta. Viime syyskuussa hän esiintyi TechCrunchin tapahtumassa, jossa häntä haastatteli Megan Rose Dickey. Kuva: Steve Jennings / Getty Images
Lukuisissa kohuissa ryvettynyt kyydinvälityspalvelu Uber nimitti viime vuoden heinäkuussa uuden brändijohtajan. 41-vuotiaan, Applelta napatun Bozoma Saint Johnin oli tarkoitus ”korjata Uberin imago”.
Oli riemastuttavaa, että miesvaltaiseen ja ”bro culturesta” kärsineeseen yritykseen palkattiin rodullistettu, naispuolinen vahva hahmo, jolla on kovaa kokemusta teknologia-alalta. Saint John on superverkostoitunut muoti-ikoni ja sosiaalisen median vaikuttaja, joka on pitänyt tärkeitä puheenvuoroja vähemmistöjen asemasta bisnesmaailmassa.