Kolumni: En voi sietää bosslady-ilmiötä: Naisten pitäisi puhua siitä, mitä he tekevät – ei siitä, että he tekevät

Saattaisi olla tehokkaampaa, jos työssään loistava nainen loistaisi niin kuin se olisi maailman luonnollisin asia, ei naistenlehtihaastattelujen arvoinen yksisarvissuoritus, kirjoittaa HS:n Verna Vuoripuro kolumnissaan.

Uberin brändijohtaja Bozoma Saint John (vas.) kiertää maailmaa puhumassa naisjohtajuudesta ja teknologiasta. Viime syyskuussa hän esiintyi TechCrunchin tapahtumassa, jossa häntä haastatteli Megan Rose Dickey.

Lukuisissa kohuissa ryvettynyt kyydinvälityspalvelu Uber nimitti viime vuoden heinäkuussa uuden brändijohtajan. 41-vuotiaan, Applelta napatun Bozoma Saint Johnin oli tarkoitus ”korjata Uberin imago”.

Oli riemastuttavaa, että miesvaltaiseen ja ”bro culturesta” kärsineeseen yritykseen palkattiin rodullistettu, naispuolinen vahva hahmo, jolla on kovaa kokemusta teknologia-alalta. Saint John on superverkostoitunut muoti-ikoni ja sosiaalisen median vaikuttaja, joka on pitänyt tärkeitä puheenvuoroja vähemmistöjen asemasta bisnesmaailmassa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat

Nyt.fi luetuimmat