Ne pellet onnistuivat

Rabbit Films alkoi Jarno Laasalan pikkuprojektina, jonka avulla hän julkaisi maastopyöräilyvideoitaan. Nyt Rabbit on liikevaihdolla mitattuna Suomen suurin tv-tuotantoyhtiö.

19-vuotias Jarno Laasala istuu kaverinsa Jarno ”Jarppi” Leppälän Toyota Corolla DX:ssä Seinäjoella.

Kaksikko on ollut kuvaamassa maastopyöräilyvideoita. Autossa istuessaan Laasala ihailee auton ikkunasta aukeavaa maisemaa ja alkaa kuvata sitä kamerallaan.

Samalla auton eteen juoksee jänis, joka heijastuu auton valokeilaan. Video valokeilaan ilmestyvästä jäniksestä tallentuu Laasalan kameralle.

Myöhemmin se osoittautuu arvokkaaksi.

Kun Laasala saa ensimmäisen maastopyöräilyvideonsa esitettäväksi oikeaan näytökseen, tarvitaan elokuvan tekijätietoihin tuotantoyhtiö. Laasala muistaa kuvan valokeilaan juoksevasta jäniksestä.

Maastopyöräilyvideon tuotantoyhtiöksi merkitään Rabbit Films.

Nyt, kahtakymmentä vuotta myöhemmin, nimi toistuu jatkuvasti suomalaisilla tv-kanavilla esitettyjen ohjelmien lopputeksteissä. Yhtiöstä on kuin huomaamatta tullut suomalaisen viihdetuotannon iso menestystarina. Se valitsee ne tähdet, joiden kasvoja katselemme televisiosta, formaatista toiseen, vuodesta toiseen. Se valitsee myös mitä katsomme – visailuja, laatuviihdettä vai paskaa.

Jos asian haluaisi sanoa jonkun verran liioitellen, sen sanoisi näin: Rabbit Films on tehnyt suomalaisesta televisiosta sitä, mitä se on tänään.


Laasalan kuvaaman jäniksen jättikokoinen versio täyttää Lauttasaaressa sijaitsevan avokonttorin seinän.

39-vuotias Jarno Laasala rullaa pitkin avokonttorin lattiaa skeittilaudallaan. Hänellä on siihen oikeus: avokonttori kuuluu Rabbit Films -tuotantoyhtiölle. Laasala on sen perustaja, entinen toimitusjohtaja ja nykyinen hallituksen puheenjohtaja. Sekä tietenkin yksi tuotantoyhtiön isoimmista tähtiesiintyjistä yhdessä Jarppi Leppälän, Jukka Hildénin ja Hannu-Pekka Parviaisen – eli muiden Duudsoneiden – kanssa.

Skeittilaudalla pyöriessään Laasala ei vastaa stereotyyppistä mielikuvaa yrityksen hallituksen puheenjohtajasta: vanhasta yrityspampusta, joka istuu omassa toimistossaan ylhäisessä yksinäisyydessään.

Kovin stereotyyppinen yritys ei Rabbit Films muutenkaan ole. Laasala perusti sen vuonna 2000 työskennellessään harjoittelijana MoonTV:llä, jotta voisi alkaa tehdä oman yhtiön avulla maastopyöräfilmien lisäksi kavereidensa Leppälän, Hildénin ja Parviaisen kanssa stunttivideoita. Hän kuvasi, ohjasi ja editoi videot itse.

”Mulla oli selvä ajatus, että jos tekee jotain, on oltava oman itsensä pomo. On oltava vapaus tehdä, mitä haluaa”, Laasala kertoo.



Kaveriporukka sai nimekseen Extreme Duudsonit. Stunttivideoita alettiin esittää MoonTV:llä, ja ne nousivat nopeasti kulttisuosioon. Duudsoneista tuli 2000-luvun sukupolvikokemus, kun kouluikäiset pojat alkoivat matkia temppuja. Sen sijaan yhtään vanhempien oli vaikea tajuta Duudsonien suosiota, ”niitä pellejä”.

Se oli kuitenkin vasta suosion alkua. Harrastustoimintana alkaneesta tuotantoyhtiöstä tuli oikea yritys, jota Laasala johti aina vuoteen 2014 saakka.


Rabbit Filmsiä ovat nousseet pyörittämään toimitusjohtaja Olli Suominen ja luova johtaja Tuomas Summanen.

Suomisen ja Summasen aikana Rabbit Films on ottanut valtavan harppauksen ”Duudsoneiden omasta tuotantoyhtiöstä” kotimaisen tv-alan jättitoimijaksi. Summanen tuli yhtiöön vuonna 2013, Suominen vuotta myöhemmin.

”Kun tulin tänne töihin, Tomppa [Summanen] sanoi mulle, että liikevaihto on 900 000 euroa ja että kolmen vuoden päästä se olisi 9 miljoonaa”, Suominen kertoo ja nauraa.

Summasen kommentti oli tarkoitettu vitsiksi, mutta kovin kaukana todellisuudesta se ei ole. Vuonna 2013 liikevaihto oli 1,6 miljoonaa euroa. Seuraavana vuonna se tuplaantui 3,2 miljoonaan ja sitä seuraavana vuonna jälleen lähes tuplaantui 5,8 miljoonaan. Vuonna 2017 yrityksen liikevaihto oli 19 miljoonaa euroa, isompi kuin millään muulla suomalaisella tv-tuotantoyhtiöllä tai kansainvälisen tuotantoyhtiön Suomen-osastolla. Elokuvayhtiöjätti Nordisk Film on toki liikevaihdoltaan Rabbit Filmsin edellä, mutta Suomessa se vastaa lähinnä elokuvien levittämisestä.

Liikevaihto toki kertoo vain siitä, kuinka paljon rahaa yrityksessä liikkuu. Isonkin liikevaihdon yritys saattaa tehdä valtavat tappiot. Niin ei ole Rabbit Filmsin tapauksessa. Vuonna 2017 sillä oli 1,2 miljoonan euron voitot, mikä on varsin hyvin luovalla alalla.

Rahavirtojen ohella on kasvanut tuotannon määrä. Kun Summanen tuli Rabbit Filmsille luovaksi johtajaksi, kaikki tuotantoyhtiön tv-ohjelmat liittyivät Duudsoneihin. Rabbit Filmsillä oli yksi Suomessa esitettävä tv-ohjelma: Duudsonit tuli taloon.

Sitten alkoi tapahtua. Summanen ja vuonna 2014 mukaan liittynyt Suominen alkoivat luoda lukuisia kotimaisia tv-tuotantoja, jotka eivät liittyisi enää mitenkään alkuperäisiin Duudsoneihin.

Ohjelmia syntyi. Aku ja 7 ihmettä, Kingi, Pop’n’Roll, Haluatko miljonääriksi, Saturday Night Live, Huippujengi, Pitääkö olla huolissaan, Olipa kerran elämä, Stadi vs. Lande, Anssi Kela ja isot biisit, Bumtsibum, Atlantin yli, Mökkireissu, Vedetään hatusta, Leijonan luola, Kymppitonni, Kupla... Lista Rabbit Filmsin viime vuosien tuotannoista jatkuu jatkumistaan.

Rabbit Filmsin suurin tavaramerkkiohjelma sai alkunsa silti ensimmäisenä sen jälkeen, kun Summanen oli tullut yhtiöön.

Se on Posse, tälläkin hetkellä MTV3:lla pyörivä perjantai-illan viihdeohjelma, jota tähdittivät aluksi Duudsoneiden lisäksi Aku Hirviniemi ja Jaakko Saariluoma. Nyt Possesta on menossa viides tuotantokausi, ja viiden vuoden aikana iso osa ohjelman esiintyjistä on ehtinyt vaihtua. Silti se on edelleen yksi Rabbit Filmsin suosituimmista ohjelmista.

Tänä syksynä paikastaan Possessa luopui myös Jarno Laasala.


20 vuotta sitten Laasala olisi tuskin voinut kuvitella, että hänen ja hänen kavereidensa aloittamasta projektista syntyisi tuotantoyhtiö, joka tekee ison osan viikoittain suomalaisilla tv-kanavilla esitettävästä viihteestä.

Isoja tavoitteita Duudsoneilla oli tosin alusta lähtien.

”Halusimme tehdä maailman hulluinta stunttiohjelmaa”, Laasala sanoo.

Niinpä heti Duudsoneiden ensimmäisen tv-ohjelman idea oli nimenmukaisesti Maailmankiertue. Jaksot sijoittuivat kuvitteellisesti eri puolille maailmaa, vaikka oikeasti ne oli kuvattu Suomessa.

Laasala asui 2000-luvun alusta lähtien Helsingissä, muut vielä Seinäjoella. Jaksot kuvattiin Seinäjoella silloin, kun Laasala pääsi sinne samaan aikaan muiden kanssa. Kuvaustarvikkeita – ostoskärryjä, rattikelkkoja ja crossipyöriä – kuljetettiin Saab 900 -auton perään kiinnitetyssä peräkärryssä. Rahaa ei ollut nimeksikään. Välillä kuvausten jälkeen käytiin paikattavana Seinäjoen terveyskeskuksella. Kotiin päästyään Laasala editoi videot omalla tietokoneellaan.

Vähitellen suosio alkoi muuttua rahaksi. Porukka sai tuttavaltaan Jussi Soljalta ehdotuksen. Duudsonit voisivat alkaa tehdä oheistuotteita, kuten fanipaitoja. Solja oli huomannut, miten hämmästyttävän suosittuja samaan aikaan pinnalla olleen räppäri Petri Nygårdin fanituotteet olivat. Ehkä Duudsonit puhuttelisi samaa kohderyhmää?

Jukka Hildén ideoi ”Jätkä on eläin” -lauseen, jota alettiin painaa Duudsonit-paitoihin. Parhaimpina päivinä paitoja myytiin yli 100 kappaletta. Se oli kova määrä käytännössä täysin tyhjästä luodulle verkkokaupalle 2000-luvun alussa. Paitoja tehtiin kiireellä, ylimääräisiä varastoitiin kaverin häkkivarastossa.



Paitamyynnistä saaduilla rahoilla Duudsonit alkoivat tehdä isompia tuotantoja. Porukka suunnitteli omaa elokuvaa. Ohjelmien kieli vaihdettiin englanniksi. Seinäjoelta lähtöisin oleva kaveriporukka pyöri muun muassa Cannesin tv-marketissa kauppaamassa omaa ohjelmaansa kansainvälisille markkinoille. Neuvoja kyseltiin Renny Harlinilta, Markus Seliniltä ja Saku Tuomiselta.

”Tehtiin valtavasti töitä sen eteen, että saavutettaisiin tavoitteemme. En edes tajunnut pysähtyä miettimään, miten paljon lyhyessä ajassa oli tapahtunut”, Laasala sanoo.

Muutamassa vuodessa Duudsonit oli noussut suomalaiselta MoonTV:ltä amerikkalaiselle SpikeTV:lle. Vuoden 2006 kesällä The Dudesons -sarja teki debyyttinsä Yhdysvalloissa.

Pian Duudsoneita vietiin ympäri Yhdysvaltoja. ”Duudsonit Amerikassa -sarjan budjetti nousi yli kuuteen miljoonaan dollariin”, Laasala kertoo. Sarja levisi vuonna 2010 kansainvälisesti MTV:llä yli 100 maahan.

Se mikä oli lähtenyt seinäjokelaisesta pelleilystä alkoi näyttää ennennäkemättömältä menestystarinalta.


Samalla kun Duudsonit-porukka loi uraa maailmalla, Tuomas Summanen ja Olli Suominen vaikuttivat suomalaisen tv-maailman kehitykseen.

Summanen oli tullut alalle jo ennen kuin Jarno Laasala oli edes istunut Jarppi Leppälän autossa kuvaamassa valokeilassa heijastuvaa jänistä. Vuonna 1996 hän aloitti uransa Jyrkissä. Summasen ansioluetteloon mahtuvat muun muassa Suomen Robinson, Popstars, Hyvät ja huonot uutiset – ja tietenkin Putous. Ohjelma, josta monet muistavat Summasen edelleen parhaiten.

Vuonna 2002 hän ja Suominen työskentelivät ensimmäistä kertaa yhdessä, tuolloin Broadcasters-tuotantoyhtiössä.

Yhteistyö päättyi, kun Summanen siirtyi uuden Story Of -tuotantoyhtiön osaomistajaksi. Kun Story Of sulautui osaksi Yellow Films -yhtiötä, Summanen jatkoi luovana johtajana. Samoihin aikoihin Olli Suominen puolestaan siirtyi Neloselle ohjelmapäälliköksi.

Nyt Summanen ja Suominen istuvat Lauttasaaressa sijaitsevassa Rabbit Filmsin toimistolla isossa lasiseinäisessä kokoushuoneessa. Samassa toimistossa, jossa Laasala on käynyt rullaamassa laudallaan. Keskitytään kuitenkin Summaseen ja Suomiseen, sillä he ovat visioimassa yhtiön tulevaisuutta.

Suominen on tullut vastaan toimiston ulko-ovelle. Hän muistuttaa olemukseltaan aika perinteistä toimitusjohtajaa. Hyvin asiallinen, hymyilee ystävällisesti. Kättelee jämäkästi ja vastaa tarkasti kysyttyihin asioihin. Tarjoaa aluksi kahvia. Tulee istumaan haastattelun ajaksi vastapäätä aseteltuun tuoliin.

Summanen puolestaan nojailee tuolinsa selkänojaan työpöydän äärellä rennosti, tuijottaa välillä ikkunasta ulos, näpyttelee tietokonettaan ja virnistelee puhuessaan. Olemuksessa on itsevarmuutta, jopa tiettyä röyhkeyttä. Summasella ei ole tarvetta esittää mukavaa tai nöyristellä ketään. Haastattelun aikana hän huikkaa vastaukset työpöytänsä äärestä.

”Mä olen kieltäytynyt järjestelmällisesti kaikista haastatteluista”, Summanen toteaa heti alkuun ja nauraa.

Tällä kertaa hän on suostunut.

Ja nyt hän kertoo, miten houkutteli pitkäaikaisen tuttavansa Suomisen lähtemään Neloselta Rabbit Filmsin toimitusjohtajaksi.

”Se tapahtui Cannesissa viinilasit kädessä porealtaassa. Eikö vain, Olli?”

Suominen naurahtaa ja nyökkää. Cannes toistuu Rabbit Filmsiin liittyvissä tarinoissa yllättävän usein. Myös Summanen houkuteltiin samaisessa tapahtumassa töihin Rabbit Filmsille vuotta aiemmin.

Kun Hildén ja Laasala päättivät muuttaa Yhdysvaltoihin Rabbit Filmsin maailmalle laajentumista varten, kävi selväksi, että Laasala ei voisi jatkaa toimitusjohtajana. Silloin porukka päätti ottaa yhteyttä Suomiseen. Ehdotus tehtiin Cannesissa. Nelosen pomona työskennellyt Suominen harkitsi ideaa tarkkaan, koska kasvavaan yhtiöön mukaan lähtemisessä oli ilmeiset riskit.

”Kysyin luotetulta mieheltäni, mitä mieltä hän on tarjouksesta. Hän sanoi, että ne haluavat sinut selvästi sinne tekemään työnsä”, Suominen sanoo.

Siitä huolimatta – tai sen takia – Suominen tarttui tarjoukseen.

Siirrytään siis pääkysymykseen.

Mikä on Summasen ja Suomisen perusidea Rabbit Filmsille tuotantoa suunnitellessa? Millä reseptillä he ovat moninkertaistaneet yhtiön tuotannon, liikevaihdon ja tuloksen muutamassa vuodessa?

”Perusperiaate on se, että tehdään sitä, mitä muut eivät tee. Muut tuotantoyhtiöt tekevät paljon muiden ideoita ja kopioivat kansainvälisiä formaatteja. Musta kiinnostavaa on tehdä uutta, luoda omia ideoita”, Summanen sanoo.

Suomisen ja Summasen mukaan oleellista on myös kyky ottaa riskejä.

”Jos haluaisi, voisi koko ajan tehdä helppoa ja takuuvarmaa kolmen tähden tuotantoa. Me haluamme tähdätä viiteen tähteen. Silloin pitää varautua siihen, että joskus voi tulla myös huteja”, Suominen sanoo.


Yhtäkkiä keskustelu keskeytyy. Lasiseinäisen huoneen ovesta paukkaa sisään harmaaseen trenssitakkiin pukeutunut aurinkolasipäinen mies. Mies harppoo Summasen ja Suomisen ohi suoraan huoneen nurkassa olevan jääkaapin luo ja nappaa sieltä pötköllisen nuuskapurkkeja.

Mies ei ole kuka tahansa, vaan näyttelijä Aku Hirviniemi, yksi Suomen tunnetuimpia tv-kasvoja.

Summasta ja Suomista naurattaa, kun Hirviniemi astelee takaisin ovelle, heilauttaa kättä hyvästiksi ja jatkaa matkaansa ulos toimistosta.

Hirviniemi on Rabbit Filmsin tarinan kannalta lähes yhtä oleellinen henkilö kuin Laasala, Summanen ja Suominen. Kun Summanen siirtyi Rabbit Filmsille, Hirviniemestä tuli tuotantoyhtiön isoimpien tv-ohjelmien vakiotähti.

Summanen ja Hirviniemi tekivät läheistä yhteistyötä vuosien ajan jo Putouksessa. Sen jälkeen tulivat Posse, Kingi, Saturday Night Live, Hirviniemen omat ohjelmat – ja nyt viimeisimpänä Gaala. Rabbit Filmsin viime vuosien tarina on melkein kuin Hirviniemen tarina.

Ennen Hirviniemen tarinaa on kysyttävä Summaselta yhdestä vakioväitteestä, joka liittyy häneen ja Hirviniemeen.

Vuonna 2017 julkaistiin Kalle Kinnusen toimittama tv-pomo Jorma Sairasen muistelmateos Daddy Cool (Teos). Kirjassa Sairanen väittää Summasen vaatineen Putouksen suosituimman kauden aikaan merkittävästi lisää rahaa, jos häneltä haluttaisiin uusi kausi Putousta. Kun lisää rahaa ei luvattu, Sairasen mukaan Summanen ilmoitti lopettavansa Putouksen tekemisen ja vievänsä Hirviniemen sekä muut Putous-tähdet mukanaan.

”Näyttelijäkadolla hän halusi tuhota koko ohjelman”, Sairanen kertoo kirjassa.

Summasen ilme ei värähdä, kun Sairasen kirjan ja siinä esitetyt väitteet nostaa esille. Putous-aikaisia asioita hän ei silti suostu kommentoimaan.

”Ne ovat Jorman näkemyksiä tapahtumista, niin kuin hän sanoo. Mä en ala niistä Jorman kirjan väitteistä enää puhua. Jorma on hieno mies”, Summanen sanoo.

Sairasen kirjasta saa muutenkin sen kuvan, että kilpailu Suomen tv-alalla on pahimmillaan todella rumaa. Tuota ajatusta Summanen ja Suominen eivät allekirjoita ainakaan täysin.

”Ei tunnelma nyt mun mielestä mitenkään ikävä ole...”, Suominen aloittaa.

”Sitä, mitä siinä Jorman kirjassa lukee fiiliksestä, se on väärin”, Summanen sanoo päälle.

Molemmat myöntävät toki perusasetelman: tuotantoyhtiöt kilpailevat toisiaan vastaan ja yrittävät luoda mahdollisimman isoja menestyskonsepteja, jotta kanavat ostaisivat heiltä enemmän ohjelmia. Se on luonnollista. Yhteistyötä silti tehdään, ja apuakin kysytään tarvittaessa toisista yhtiöistä. Samaan aikaan tv-kanavat kilpailevat keskenään katsojaluvuista.

Yksi tuotantoyhtiö voi hyvin tehdä kilpaileville tv-kanaville keskenään kilpailevaa sisältöä, mikä vaatii välillä tasapainottelua.


Ihan täysin omien ideoiden varassa ei tosin Rabbit Filmsikään pyöri. Yksi tuotantoyhtiön suurimmista onnistumisista oli kansainvälisen Haluatko miljonääriksi? -formaatin tuominen takaisin.

”Meille sanottiin, että retro ei toimi. Että suomalaiset eivät katso game show -ohjelmia”, Suominen sanoo.

Summanen ja Suominen halusivat osoittaa väitteet vääräksi. Ratkaiseva idea oli tuoda ohjelman juontajaksi suosittu radiopersoona Jaajo Linnonmaa, joka ei ollut sitä ennen tehnyt lähes mitään televisiossa.

”Oikeastaan kaikki alkoi siitä, että halusimme keksiä Jaajolle sopivan ohjelman. Olin esittänyt useita ideoita, mutta Jaajo oli tyrmännyt ne kaikki. Jälkeenpäin en pitänyt niistä itsekään. Sitten keksin, että Jaajo olisi täydellinen Haluatko miljonääriksi -juontaja. Kun lähetin Jaajolle idean viestinä, hän ei vastannut mitään pariin päivään. Ajattelin, että hän pitää ideaa täysin paskana. Sitten Jaajolta tulikin viesti, että on ollut viimeiset pari päivää aivan innoissaan ehdotuksesta”, Summanen kertoo.


Rabbit Filmsin seuraava iso tavoite on kansainvälinen läpimurto. Sitä varten yhtiöllä on ollut Los Angelesissa toimisto jo useamman vuoden. Yhdysvalloissa toimintaa johtaa Jukka Hildén. Jo viime vuonna yrityksen liikevaihdosta seitsemän miljoonaa, yli kolmasosa, tuli Yhdysvalloista.

Summanen ja Suominen myöntävät, että maailmanvalloitus ei ole helppoa, mutta sitä he eivät ole odottaneetkaan.

”Suomessa voi suoraan soittaa tv-kanavan pomolle. Yhdysvalloissa voi mennä viikkoja ennen kuin saa edes vastauksen”, Suominen sanoo.

Rabbit Filmsin omistajat uskovat kuitenkin sinnikkääseen työhön ja siihen, että he kiertävät henkilökohtaisesti esittelemässä ideoitaan kanavien päälliköille ilman välikäsiä.

Vuoden 2017 lopussa sinnikäs yritys kantoi vihdoin ensimmäistä kertaa hedelmää. Jukka Hildénin tähdittämä Huippujengi-formaatti myytiin Hildénin johdolla Googlen omistamalle Youtube Premium -suoratoistopalvelulle. Rabbit Films tuotti sarjan itse. Kauppalehti kuvaili sopimusta ”miljoonadiiliksi”, kaikkien aikojen kalleimmaksi suomalaiseksi tv-sarjaksi.

Huippujengi, amerikkalaisena versiona Ultimate Expedition, on ensimmäinen suomalainen tv-formaatti, joka on myyty suurelle amerikkalaiselle kanavalle.

Nyt Summanen ja Suominen toivovat, että se ei jää ainoaksi. Samalla he suunnittelevat uusia kuvioita Suomessa. Tavoitteena on laajentaa Rabbit Filmsin toimintaa draamasarjojen ja elokuvien tuottamiseen.


Näin esiteltynä yhtiön tarina kuulostaa matkalta onnistumisesta toiseen. Ihan niin ei kuitenkaan ole. Vaikka liikevaihto on kasvanut ja tulos on ollut suurimmaksi osaksi voitollinen, mahtuu Rabbit Filmsin lähihistoriaan myös floppeja. Vuonna 2014 yritys teki myös isot tappiot.

Flopeista näkyvin oli Saturday Night Live. Yhdysvaltojen legendaarinen tv-viihdeohjelma tuotiin Suomeen suurella ryminällä vuonna 2016. Odotukset olivat jättimäiset. Ohjelman päätähdiksi kiinnitettiin Hirviniemi, Jussi Vatanen, Pamela Tola, André Wickström ja Kalle Lamberg.

MTV3 pani Saturday Night Liven kilpailemaan samalle lähetyspaikalle Nelosella juuri alkaneen Haluatko miljonääriksi? -ohjelman kanssa. Katsojaluvut jäivät kauas toivotuista. Heikoimmillaan lauantai-illan jättipanostusta katsoi keskimäärin 270 000 ihmistä, kun kilpailevan kanavan tietovisailu keräsi yli miljoona katsojaa.

SNL:n mainitseminen hiljentää Suomisen ja Summasen. Sitten kaksikko toteaa, että ”mainettaan paremman” ohjelman heikot katsojaluvut olivat heidän oma vikansa.

”Jaajo oli aloittanut juuri samaan aikaan Miljonäärissä ja lähti meidän omaa ohjelmaa vastaan. Me pilattiin se”, Suominen sanoo.

Kilpailu oman ohjelman kanssa loi ristiriitaisia tilanteita.

”Kun Miljonääri keräsi yli miljoona katsojaa, ohjelman tuottaja kysyi meiltä, voiko tätä tässä tilanteessa edes juhlia toimistolla. Sanoin, että tietenkin voi”, Suominen sanoo.

SNL:stä puhuttaessa Summanen nostaa esille myös suomalaisen median ja sen, kuinka jutuissa rakastetaan puhua ”kanavasodasta” tai siitä, kuinka ”kansa raivostui”. Lopulta hän päättää pohdintansa positiivisempaan sävyyn.

”Viime vuosina on tosin näkynyt jo paljon vähemmän enää puhetta kanavasodasta tai vastaavista. Jutuissa on keskitytty puhumaan itse sisällöstä kohuotsikoiden sijaan”, Summanen sanoo.

Mielipide olisi voinut olla toinen muutama päivä haastattelun jälkeen. Silloin iltapäivälehdistö tarttui näyttävästi Rabbit Filmsin uusimman tuotannon Gaalan huonoihin katsojalukuihin.

Aku Hirviniemen tähdittämä Gaala floppasi - edes Kummelit eivät pelastaneet: Karmeat katsojaluvut”, kertoi Iltalehti.

Aku Hirviniemen tähdittämä Gaala-ohjelma floppasi täysin: katsojaluvut kyykkäsivät – kanavalla tehtiin tiukka päätös”, uutisoi pian perässä Ilta-Sanomat.

Kulunut syksy ei ole ollut helpointa aikaa Rabbit Filmsille. Syksyn uudeksi hittiohjelmaksi kaavailtu, Aku Hirviniemen ja Kummeli-näyttelijöiden tähdittämä Gaala on jäänyt katsojaluvuissa noin 200 000 katsojan tuntumaan, mikä on lauantai-illan pääohjelmalta huono suoritus. Kummelien uusi sarjakin on kerännyt enemmän katsojia. Ei siis ihme, että Nelonen siirsi Gaalan lauantaille myöhemmälle lähetysajalle.


Tarina kuulostaa varsin tutulta toisinnolta Saturday Night Liven kohtalosta. Tuttua on myös se, että Gaalan epäonnistumista paikkaa jälleen Rabbit Filmsin oma tuotanto: Nelonen siirsi Gaalan tilalle paremmalle lähetyspaikalle Haluatko miljonääriksi? -ohjelman, joka keräsi heti ensimmäisellä viikolla uudella paikallaan yli 500 000 katsojaa.

Kovin suuria menestyksiä ei Suomessa ole ollut kuluneena syksynä Finnpanelin lukuja tarkastellessa muutenkaan. Suurin hitti on Banijay Finlandin tuottama, MTV3:lla esitettävä Tanssii tähtien kanssa, joka kerää viikoittain miljoonayleisön. Viime viikolla MTV3:lla alkanut Yellow Filmin tuotanto Putous nousi myös viikon toiseksi katsotuimmaksi ohjelmaksi 800 000 ihmisen keskikatsojamäärällä.

Muuten suosituimmatkin viihdeohjelmat ovat jääneet katsojaluvuissa 400 000 ja 500 000 katsojan joukkoon. Lukuja tarkastellessa näkyy juuri Summasen mainitsema ilmiö: rohkeus puuttuu, vanhoja tuttuja reseptejä toistetaan. Kun uudet avaukset epäonnistuvat, on entistä helpompi tyytyä vanhaan tuttuun.

Raskas rock kajahtaa soimaan Summasen autossa lähes tärykalvot rikkovalla voimakkuudella. Musiikista ei ehdi saada selvää, kun Summanen kääntää volyymin nopeasti hiljaisemmalle.

Summanen on varoittanut etukäteen sulkemaan korvat.

”Huudatin aamulla töihin tullessa musiikkia vähän kovemmalla”, Summanen sanoo ja nauraa tuttuun tapaansa.

Sitten hän käynnistää autonsa ja lähtee ajamaan kohti Herttoniemeä. Siellä käynnissä ovat Gaalan harjoitukset: Summanen ja Suominen ovat lähteneet esittelemään, miltä Rabbit Filmsin työt näyttävät Lauttasaaren toimiston ulkopuolella.

Matkalla Summanen kertoo omista lempiohjelmistaan. Vaikka kaikki luulevat niin, Putous ei kuulu Summasen omiin suosikkeihin. ”Ei edes 20 suosikin kärkeen”, Summanen sanoo.

Samalla auto suuntaa kohti Itä-Helsinkiä, Herttoniemen tehdasaluetta. Iso osa Suomen tv-studioista sijaitsee kaukana keskustasta tympeän näköisissä tehdashalleissa. Sellainen on myös studio, jossa Gaala kuvataan.


Ovella vastassa on Aku Hirviniemi.

Pari tuntia aiemmin Lauttasaaren toimistolla vieraillut Hirviniemi on ehtinyt jo uutuusohjelmansa harjoituksiin, ja hänellä on täysi vauhti päällä.

”Teidän olisi pitänyt olla täällä äsken. Tehtiin Samppa Linna -sketsiä, ja mikään äsken kuvattu materiaali ei tule päätymään televisioon. Jos siis halutaan välttää rikossyyte”, Hirviniemi selittää.

Samalla hän viittilöi Summasta ja muita seuraamaan perässä. Hirviniemi haluaa esitellä ohjelman kuvauksiin tuotua näyttävää moottoripyörää. Hirviniemi ei ole montaa sekuntia hiljaa, vaan jatkaa loputonta vitsailua moottoripyörästä, sen hankkimisesta ja omista ajotaidoistaan.

”Tällaista tämä julkkiselämä on. Mullahan on sopimus Hondan kanssa. Jos saan tämän moottoripyörän näkymään tuossa lähetyksessä, saan vuoden moottoripyörät veloituksetta”, Hirviniemi puhuu tauotta poseeratessaan moottoripyörän päällä.

Summanen ja Suominen pudistelevat päätään hymyillen.

Kuvauksissa on käynnissä juuri ruokatauko, ja siksi Hirviniemi ehtii pyöriä studiossa ympäriinsä. Välillä hän käy Kummeli-näyttelijöiden ja juontajaparinsa Linda Wiklundin kanssa syömässä ja maskeerattavana. Sitten hän pysähtyy hetkeksi juttelemaan nahkasohvalla istuvien Summasen ja Suomisen kanssa. Hirviniemen vieressä on Cheekistä tehdyn elokuvan Veljeni vartijan juliste.

”Ootko sä nähnyt tuon elokuvan”, Summanen kysyy Hirviniemeltä.

Ei ole. Se ei silti estä Hirviniemeä poseeraamasta kuvaajan pyynnöstä kameralle Cheekiä esittävää Antti Holmaa matkien.

Tällaisena kaikki ovat oppineet Hirviniemen tuntemaan. Loputtomana vitsailijana, joka ei ota mitään tilannetta liian vakavasti. Siksi hän on 2010-luvun suurimpia suomalaisia tv-tähtiä ja Rabbit Filmsin tuotantojen vakionimi. Hirviniemi ei vakavoidu edes silloin, kun häntä pyytää kameralle kertomaan Rabbit Filmsin suosion syistä.

”Se johtuu minusta. Isolla rahalla ostivat minut, ja nyt firma menestyy ulkomaita myöten. Eihän nämä Duudsonit, nämä munillepotkijat, ei heillä ole osaa tai arpaa. Jukkahan on jossain Losissa sen lapsivaimonsa Conchita Wurstin kanssa. Jarppi ja nämä muut tekevät jotain halpahallikeikkaa. Ja eikös Jarno ole jossain terapiassa? Mutta siis: mä luulen, että mä olen suurin osasyy siihen, että tällä firmalla menee niin hyvin”, Hirviniemi sanoo, virnistää leveästi makean vitsin merkiksi ja nostaa kahvikupin huulilleen.


Hetken päästä Hirviniemi kertoo saman vitsin uudestaan Summaselle ja Suomiselle. Summanen hautaa kasvonsa käsiinsä.

Lopulta Hirviniemi vakavoituu hetkeksi kertomaan, mitä ajattelee siitä, millaista viihdettä suomalaiset haluavat katsoa televisiosta.

Katso videolta Hirviniemen ajatukset hyvästä tv-viihteestä.


Lopullista menestysreseptiä eivät tätä tarkemmin selitä Summanen ja Suominenkaan. Rabbit Filmsin toiminnasta paistaa se, että iso syy on jatkuva yrittäminen. Vaikka yksi tuotanto epäonnistuisikin täysin, ei haittaa, jos joku toinen menestyy samalla.

Näin suoraan Summanen ja Suominen eivät asiaa toki itse myönnä. Ei heidän tarvitsekaan, koska esimerkit puhuvat puolestaan.

Jos tähtää aina viiteen tähteen, välillä saattaa tulla tehneeksi yhtä tähteä. Tai ennemminkin ohjelmaa, jota ei – hieman kärjistetysti ilmaistuna – katso kukaan.

Sellaista kuten 2010-luvun alussa Subilla esitetyt Paparazzit, jonka Summanen on autossaan maininnut omaksi lempituotannokseen. Sitäkin tähdittivät Hirviniemi ja Jaakko Saariluoma.

Hirviniemessä onkin paljon samaa kuin koko Rabbit Filmsissä. Parhaimmillaan Suomen suurin, suosituin ja katsotuin. Ja vaikka välillä sattuu selviä hutilyöntejä, ihmiset pysyvät kiinnostuneina.

On vaikeaa kuvitella enää suomalaista tv-viihdettä ilman Aku Hirviniemeä.

Yhtä lailla sitä on vaikeaa kuvitella ilman Rabbit Filmsin tuotantoja.

Helsingin Sanomat, Nyt.fi ja Nelonen kuuluvat samaan Sanoma-konserniin. Oikaisu 11.16: Olli Suomisen titteli Nelosella oli ohjelmapäällikkö, ei kanavapäällikkö, juten jutussa alun perin väitettiin.
Nyt.fi luetuimmat
  • Juuri nyt
  • Päivä
  • Viikko
  1. 1

    ”Entä jos Sale twiittailisi kuin Trump?” – sometili laittaa Trumpin sanat Sauli Niinistön suuhun, tehden USA:n presidentin öykkäröinnistä näkyvämpää

  2. 2

    Uusi video pääsi kyseenalaiselle ykköspaikalle Youtuben inhotuimpana – vaikka kyseessä oli palvelun oma yritys iloisesti juhlistaa vuoden 2018 tapahtumia ja ihmisiä

  3. 3

    Laura Huhtasaari kirjoitteli blogiinsa väitteitä islamista, sai kirjoituskiellon, samalla perussuomalaisnaiset kampanjoivat suut teipattuna – tästä kaikessa on kyse

  4. 4

    Näistä poliisi ei varoittanut: Jos vanhemman älypuhelimesta löytyy joku näistä sovelluksista, voi olla aika keskustella

  5. 5

    Aamulehden jutussa punk-yhtye ”Huorasta” sensuroitiin voimasanat bändin nimeä myöten – päätöksen takana oli piikki Suomen mediavalvojalle

  6. 6

    Harry Potter -fanit ovat jälleen menettäneet hermonsa uuden elokuvan yksityiskohdan takia, eikä J.K. Rowling ole erityisen innoissaan asiasta

  7. 7

    ”Oletko ENFP vai INTJ?” Armottoman vanhentunutta persoonatestiä käytetään jatkuvasti työelämässä ja deittiprofiileissa – psykologi kertoo, miksi se ei toimi

  8. 8

    10 x joululounas Helsingissä – mukana iäkäs Palace, joka lopettaa pian ja huutokauppaa irtaimistonsa

  9. 9

    Nuorten hittisovellus on nyt TikTok, ja siellä suomalainen 17-vuotias lukiolainen Jennifer Käld on maailmantähti

  10. 10

    Mihin somejulkisuus päättyy? Youtube-perhe lähetti 13-vuotiaan hautajaiset suorana

    Tilaajille
  11. Näytä lisää
  1. 1

    ”Entä jos Sale twiittailisi kuin Trump?” – sometili laittaa Trumpin sanat Sauli Niinistön suuhun, tehden USA:n presidentin öykkäröinnistä näkyvämpää

  2. 2

    Uusi video pääsi kyseenalaiselle ykköspaikalle Youtuben inhotuimpana – vaikka kyseessä oli palvelun oma yritys iloisesti juhlistaa vuoden 2018 tapahtumia ja ihmisiä

  3. 3

    Laura Huhtasaari kirjoitteli blogiinsa väitteitä islamista, sai kirjoituskiellon, samalla perussuomalaisnaiset kampanjoivat suut teipattuna – tästä kaikessa on kyse

  4. 4

    Helsingistä saa vihdoin kunnon pastaa – testasimme annoksen kuudessa ravintolassa, ja yksi ylsi viiteen tähteen

    Tilaajille
  5. 5

    Aamulehden jutussa punk-yhtye ”Huorasta” sensuroitiin voimasanat bändin nimeä myöten – päätöksen takana oli piikki Suomen mediavalvojalle

  6. 6

    Näistä poliisi ei varoittanut: Jos vanhemman älypuhelimesta löytyy joku näistä sovelluksista, voi olla aika keskustella

  7. 7

    Uusi Harry Potter -elokuva raivostuttaa faneja, koska se paljastaa asioita, joiden ei pitänyt olla mahdollisia

  8. 8

    ”Oletko ENFP vai INTJ?” Armottoman vanhentunutta persoonatestiä käytetään jatkuvasti työelämässä ja deittiprofiileissa – psykologi kertoo, miksi se ei toimi

  9. 9

    Nuorten hittisovellus on nyt TikTok, ja siellä suomalainen 17-vuotias lukiolainen Jennifer Käld on maailmantähti

  10. 10

    Miksi blackface on rasistinen? Tutkija selittää

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Laura Huhtasaari kirjoitteli blogiinsa väitteitä islamista, sai kirjoituskiellon, samalla perussuomalaisnaiset kampanjoivat suut teipattuna – tästä kaikessa on kyse

  2. 2

    Uusi Harry Potter -elokuva raivostuttaa faneja, koska se paljastaa asioita, joiden ei pitänyt olla mahdollisia

  3. 3

    Yle ja Karjalainen väittivät virheellisesti Jussi Halla-ahon olleen paikalla ”natsilippu­kulkueessa” – Halla-aho arvosteli ”vastuullista mediaa” ja ajautui väittelyyn siitä, mihin oli oikein osallistunut

  4. 4

    Helsingistä saa vihdoin kunnon pastaa – testasimme annoksen kuudessa ravintolassa, ja yksi ylsi viiteen tähteen

    Tilaajille
  5. 5

    Angela Merkel katseli punaiselta matolta, kun lapsilukko sulki Theresa Mayn autoonsa – tämä oli paras brexit-vertauskuva ehkä ikinä

  6. 6

    Klonkun näyttelijä teki roolisuorituksen jakomielisenä Theresa Mayna – ehkä ilkeimmässä brexit-videossa ikinä

  7. 7

    Miss Norja esiintyi Miss Universum -kilpailussa saamenpuvussa, ja saamelaiset osoittivat suosiotaan: ”Olen erittäin ylpeä”

  8. 8

    ”Entä jos Sale twiittailisi kuin Trump?” – sometili laittaa Trumpin sanat Sauli Niinistön suuhun, tehden USA:n presidentin öykkäröinnistä näkyvämpää

  9. 9

    Aamulehden jutussa punk-yhtye ”Huorasta” sensuroitiin voimasanat bändin nimeä myöten – päätöksen takana oli piikki Suomen mediavalvojalle

  10. 10

    Julia Robertsista kertovan lehtijutun otsikko epäonnistui katastrofaalisesti – internet rakastaa myös pikkuruista oikaisua

  11. Näytä lisää
Luetuimmat
  • Juuri nyt
  • Päivä
  • Viikko
  1. 1

    Tutkimus: Luomuviljely kuormittaa ilmastoa enemmän kuin tavallinen viljely

  2. 2

    Tanskalainen ja norjalainen nainen löytyivät kuolleena syrjäisestä vuoristosta Marokossa – ruumiissa väkivallan merkkejä

  3. 3

    Yksi tiedostamaton viestimme muuttaa keskustelu­kumppanin vähäpuheiseksi ja kertoo, olemmeko oikeita ihmisiä

  4. 4

    Poikkeuksellinen poliisi­tiedote: Itä-Uudenmaan poliisi nappasi kauppa­keskus Jumbosta keski-ikäisen tillin­haistelijan

  5. 5

    Onko kynttilöiden poltto jopa yhtä haitallista kuin passiivinen tupakointi? Selvitimme

  6. 6

    Moni syö itsensä väsyksiin, ja vireys voi hävitä tunneiksi – näillä ravinto-ohjeilla vältät ilta­päivän uupumuksen

    Tilaajille
  7. 7

    Aktivisti­sijoittajan huhutaan astuvan Björn Wahlroosin varpaille – Onko Nordeassa edessä titaanien taisto?

  8. 8

    Kodin murtosuojaa myyvien yritysten mainoskikka ärsyttää monia – ”Varkaathan näkevät postilaatikko­rivistä, mihin taloihin kannattaa mennä”

  9. 9

    Mies sai tuomion salametsästyksestä USA:ssa: Vuosi vankeutta ja Disney-klassikko Bambi kerran kuussa

  10. 10

    ”Entä jos Sale twiittailisi kuin Trump?” – sometili laittaa Trumpin sanat Sauli Niinistön suuhun, tehden USA:n presidentin öykkäröinnistä näkyvämpää

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Jos kävelen autiolla kadulla naisen perässä, en missään nimessä ota juoksu­askelia, vaikka olisi kiire

  2. 2

    17-vuotiaana Sini Pyy käytännössä katkesi vyötärön kohdalta – nyt hän kehittää yliopisto­ihmisten kanssa sopivaa hiihtokelkkaa paralympialaisia varten

  3. 3

    Kodin murtosuojaa myyvien yritysten mainoskikka ärsyttää monia – ”Varkaathan näkevät postilaatikko­rivistä, mihin taloihin kannattaa mennä”

  4. 4

    Poikkeuksellinen poliisi­tiedote: Itä-Uudenmaan poliisi nappasi kauppa­keskus Jumbosta keski-ikäisen tillin­haistelijan

  5. 5

    Moni syö itsensä väsyksiin, ja vireys voi hävitä tunneiksi – näillä ravinto-ohjeilla vältät ilta­päivän uupumuksen

    Tilaajille
  6. 6

    Kauppakeskushanke ajautui vaikeuksiin Vantaalla: ”Joudumme miettimään eri vaihtoehtoja”

  7. 7

    Yksi tiedostamaton viestimme muuttaa keskustelu­kumppanin vähäpuheiseksi ja kertoo, olemmeko oikeita ihmisiä

  8. 8

    ”Entä jos Sale twiittailisi kuin Trump?” – sometili laittaa Trumpin sanat Sauli Niinistön suuhun, tehden USA:n presidentin öykkäröinnistä näkyvämpää

  9. 9

    Lääkäri Antti Heikkilän uutuus­kirja vilisee virheitä – HS pyysi asian­tuntijoita arvioimaan tekstin: ”Tällaiset väitteet voivat johtaa kuoleman­tapauksiin”, professori sanoo

    Tilaajille
  10. 10

    Jouluidylliä voi varjostaa kolmen vuoden seksittömyys, joka nostaa parisuhteen konfliktit pintaan, sanoo asiantuntija – HS:n testi kertoo, millainen jouluihminen olet

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Suomesta on tullut myrkkyä – Venäjällä tunnetaan syvää tyytymättömyyttä suomalaisia kohtaan

  2. 2

    Lääkäri Antti Heikkilän uutuus­kirja vilisee virheitä – HS pyysi asian­tuntijoita arvioimaan tekstin: ”Tällaiset väitteet voivat johtaa kuoleman­tapauksiin”, professori sanoo

    Tilaajille
  3. 3

    Suurta osaa naisista koskevaa terveysongelmaa ei ole tutkittu, vaikka se haittaa elämänlaatua merkittävästi – Professori: ”Pidetty liian banaalina ongelmana”

  4. 4

    Kansallisbaletin Tuhkimon ylipainoiseksi puettu hahmo loukkasi Ani Kellomäkeä niin, että hän lähti esityksestä pois: ”En halunnut osallistua yhteiseen kiusaamishetkeen”

  5. 5

    Kun 35-vuotias nainen haluaa lapsen, mutta ei kelpuuta mukavaa miestä, naisen täytyy olla sekaisin

  6. 6

    Laura Huhtasaari kirjoitteli blogiinsa väitteitä islamista, sai kirjoituskiellon, samalla perussuomalaisnaiset kampanjoivat suut teipattuna – tästä kaikessa on kyse

  7. 7

    Tältä näyttävät joulun uudet herkut – kokeile suosikkiasi tämän vuoden joulupöydässä, ja muista myös rakkaat klassikkoreseptit

  8. 8

    Merten roskapyörteiden kunnian­himoinen puhdistus­operaatio vastatuulessa – teinin keksinnöstä löytyi kohtalokas vika

  9. 9

    Kokenut maailman­matkaaja vinkkaa kymmenen ainut­laatuista matka­elämystä – mukana myös suomalainen, unohdettu helmi

  10. 10

    Pekka Haaviston lausunto perus­suomalaisista oli viisautta, jota vihreät eivät kestä kuulla

  11. Näytä lisää