Taiteilija huijasi Google Mapsia vetämällä perässään kärryllistä päällä olevia älypuhelimia – performanssi osoittaa, kuinka sokeasti luotamme dataan - Nyt.fi | HS.fi
Nyt.fi|Nyt.fi

Taiteilija huijasi Google Mapsia vetämällä perässään kärryllistä päällä olevia älypuhelimia – performanssi osoittaa, kuinka sokeasti luotamme dataan

Simon Weckert vuokrasi 99 älypuhelinta, laittoi ne kärryyn ja veti sitä perässään Berliinin hiljaisilla kaduilla. Google Maps tulkitsi, että kyseessä on liikenneruuhka.

Julkaistu: 5.2. 8:36, Päivitetty 5.2. 9:48

Tahdotko luoda liikenneruuhkan? Valitse hiljainen katu, kävele autotiellä ja vedä perässäsi 99:ää älypuhelinta.

Jos ei tosielämässä, syntyy liikenneruuhka Google Mapsissa. Suosittu karttasovellus tulkitsee puhelinten sijaintitiedoista, että pienelle alueelle on pakkautunut monta ihmistä, jotka liikkuvat hitaasti – ja liikenneruuhkasta kertova punainen viiva ilmestyy kyseiselle kadulle sovelluksessa.

Saksalainen taiteilija Simon Weckert toteutti tällaisen performanssin viime kesänä, mutta julkaisi siitä kuvatun videon helmikuun alussa. Taideteos on nimeltään Google Maps Hack. Videon voi katsoa yltä.

Tapauksesta kertovat useat sivustot, muiden muassa Bored Panda ja Vice. Taiteilija itse avasi teostaan Twitter-tilillään.

”Kuljettamalla älypuhelimia kadulla voin luoda virtuaalisen liikenneruuhkan, joka ohjaa autot muille reiteille. Ironista on, että se voi luoda oikean liikenneruuhkan toisaalle kaupungissa”, Weckert kertoi Vicelle.

Performanssiaan varten Weckert vuokrasi 99 älypuhelinta, joista jokainen oli varustettu Android-käyttöjärjestelmällä. Tämän jälkeen hän osti jokaiseen puhelimeen sim-kortin.

Weckert laittoi puhelimet pieneen punaiseen kärryyn ja lähti Berliinin kaduille. Hän käveli eri kadunpätkiä, kutakin tunnin pari edestakaisin luodakseen ruuhkan Googlen karttasovellukseen. Hän käveli muun muassa Googlen Berliinin-pääkonttorin ohi.

”Oma kokemukseni oli, että noinkin lyhyt aika oli riittävä muuttamaan liikennettä kadulla”, Weckert sanoi Vicelle.

Kuvakaappaus taiteilija Simon Weckertin Youtube-tililtä.

Mutta miksi Weckert halusi luoda liikenneruuhkia? Mikä on performanssin pointti?

Weckert halusi Bored Pandan mukaan osoittaa, kuinka sokeasti luotamme dataan. Suunnittelemme elämämme sen mukaan ja luotamme sen tarjoavan objektiivista tietoa todellisuudesta, vaikka toisinaan dataa tulkitseva teknologia voi myös pettää.

”Kartta ei ole alue vaan toinen versio todellisuudesta”, Weckert siteerasi kielitieteilijä Alfred Korzybskia Vicen mukaan.

Weckertin mukaan ei ole olemassa ”neutraalia dataa”, vaan kyse on aina tulkinnasta. Dataa myös kerätään jotakin tiettyä tarkoitusta varten. Taiteilija haluaa osoittaa kartoilla ja tiedolla olevan valtaa, jolla voi vaikuttaa ihmisten käytökseen.

”Tässä prosessissa oli kyse sen osoittamisesta, että keskitymme liiaksi dataan ja pidämme sitä objektiivisena, yksiselitteisenä ja tulkinnoista vapaana”, Weckert kommentoi Vicelle.

Tempauksen toinen tarkoitus oli näyttää ihmisille, kuinka suuren tilan annamme autoille.

”Eikö ole hullua, kuinka suuren tilan annamme autoille kaupungissa verrattuna niiden käyttöön?” Weckert kysyy.

Google Maps arvioi liikennettä tulkitsemalla jatkuvasti puhelimista saatuja paikkatietoja.

Näin Googlen tiedottaja kertoo Business Insider -sivustolle. Hänen mukaansa useissa maissa Google Maps kykenee tulkitsemaan eron matkustettaessa autolla tai moottoripyörällä, mutta Weckertin käyttämä kärry oli sovellukselle liikaa.

Siksi sovellus tulkitsi, että ainoa vaihtoehto 99:lle hitaasti liikkuvalle älypuhelimelle oli liikenneruuhka.

Google vaikutti olevan ilahtunut Simon Weckertin tempauksesta.

”Arvostamme Google Mapsin luovaa käyttöä, sillä se auttaa meitä kehittämään karttasovellusta paremmaksi”, Googlen tiedottaja sanoi Business Insiderille.