”Ole leidi, he sanoivat” -video lähti viraaliksi, sillä siinä sanotaan ääneen ne sadat vaatimukset joita naiset saavat kuulla päivittäin – ja se on upeaa - Nyt.fi | HS.fi
Nyt.fi|Nyt.fi

”Ole leidi, he sanoivat” -video lähti viraaliksi, sillä siinä sanotaan ääneen ne sadat vaatimukset joita naiset saavat kuulla päivittäin – ja se on upeaa

Girls. Girls. Girls. -lehden videolla vilahtaa myös suomalaismalli Steffi Cook

Julkaistu: 25.2. 8:13

Miltä kuulostaa, kun naisia kohtaan esitetyt pyynnöt, kehotukset ja toiveet kerätään yhteen?

Ja sanotaan ääneen?

Niin että vaatimukset perä perään ilmaistuna näyttäytyvät kaikessa absurdiudessaan ja kaikessa musertavuudessaan?

Siis näin:

”Jätä jotakin mielikuvituksen varaan”.

”Miehet eivät voi hallita itseään. Miehillä on tarpeita”.

”Näytä seksikkäältä”.

”Älä ole noin provosoiva”.

”Älä ole liian lihava. Älä ole liian laiha. Syö. Kavennu. Lopeta syöminen. Tilaa salaatti. Älä syö hiilareita. Jätä jälkiruoka välistä. Laihduta. Näytät luurangolta. Mikset syö? Näytät riutuneelta. Näytät sairaalta. Miehet pitävät naisita, joilla on lihaa luidensa ympärillä.”

”Hymyile enemmän. Tuota miehille nautintoa. Ole kokenut. Ole seksuaalinen. Ole viaton.”

Tältä se näyttää. Upealta:

Girls. Girls. Girls. -lehti julkaisi verkkosivuillaan videon, jolla sanotaan ääneen ne kymmenet, mahdollisesti sadat vaatimukset, joita naiset kohtaavat elämässään päivittäin. Mykistävällä videolla puhutaan muun muassa syömisestä, pukeutumisesta, käytöksesta ja ulkonäöstä. Sen kertojana kuullaan Sinkkuelämää-sarjasta tuttua Cynthia Nixonia ja videon on ohjannut Paul McLean. Videossa nähdään myös suomalaisverta, kun ruudulle ilmestyy suomalainen huippumalli Steffi Cook.

”Ole leidi, he sanoivat”, videolla toistellaan Nixonin äänellä.

Mistä on kyse?

Teoksen tuottajana toimii lehden perustaja Claire Rothstein. Kyseinen lehti on ilmestynyt kolme kertaa. Kyseessä on siis lehden viraaliksi lähtenyt kampanja, joka kertoo naisten kokemista paineista jokapäiväisessä arjessa.

Video on julkaistu verkkosivujen ohella myös Vimeossa ja Instagramissa, mutta tarkemmin julkaisun yhteydessä ei kerrota, millaisia asioita videolla tavoitellaan.

Seuraa uutisia tästä aiheesta