Twitterissä ilakoitiin Uros Live -monitoimihallin nimellä – yhdistettiin keski-ikäiseen miestubettajaan, aikuisviihteeseen ja Tampereen yliopiston ”brändisekoiluun” - Nyt.fi | HS.fi
Nyt.fi|Nyt.fi

Twitterissä ilakoitiin Uros Live -monitoimihallin nimellä – yhdistettiin keski-ikäiseen miestubettajaan, aikuisviihteeseen ja Tampereen yliopiston ”brändisekoiluun”

Oli nimestä mitä mieltä tahansa, ainakin teknologiayritys Uros ja rakenteilla oleva monitoimihalli saivat rutkasti julkisuutta torstaina.

Julkaistu: 5.3. 17:04

Uros Live.

Aivan ensimmäiseksi nimestä ei tule mieleen tamperelainen monitoimiareena.

Torstaina kuitenkin paljastettiin, että Kansi ja Areena -työnimellä kulkenut jättiareena on ristitty Uros Liveksi. Tampereen keskustaan rakennettavan monitoimiareenan on tarkoitus valmistua ensi vuonna.

Uros Livestä tulee Tapparan ja Ilveksen kotiareena sekä jääkiekon MM-kisojen päänäyttämö 2022.

Joku voi ihmetellä, miksi tällaiseen nimeen päädyttiin. HS kertoi torstaina, että areena ja Uros solmivat torstaina kymmenen vuoden yhteistyösopimuksen. Uros on vuonna 2011 perustettu oululainen teknologiayritys, joka tuottaa mobiilipalveluja ja teollisen internetin ratkaisuja.

”Live” taas viittaa areenassa järjestettäviin urheilu- ja kulttuuritapahtumiin.

Vielä tämän selvennyksen jälkeenkin moni voi kysyä, miksi tällaiseen nimeen päädyttiin.

Näin tehtiin ainakin Twitterissä, missä Uros Liven mieheiset mielleyhtymät aiheuttivat enimmäkseen hilpeyttä, hämmästystä ja vastenmielisyyttä.

Markus Heikkilä kirjoitti nimen tuovan mieleen Youtube-kanavan, jossa ”keski-ikäinen mies tubettaa vessanpöntöltä”.

Samoilla linjoilla oli Niina Lotta. Hänen mukaansa areenan nimi ei ole sovinistisen tai toksista maskuliinisuutta tuottava, vaan ennemmin siitä tulee mieleen ”miespuolisen tyypin livekamera”.

Uros Live toi monelle muullekin mieleen kameran – mutta ei näin viattomassa yhteydessä. Twitterissä kiersi torstaina kuva, jossa rakenteilla olevan tamperelaisen monitoimiareenan nimi oli yhdistetty aikuisviihdesivusto Pornhubin logoon.

Markku Seppälä puolestaan vitsaili Uros Liven ”uudesta logosta”, joka symboloi pisoaarilla virtsaavaa miestä.

Markku Heikkilä taas arveli, että kyseiseen nimeen päädyttiin siksi, että ”Naaras Dead” oli kenties jo varattu.

Tietenkään nimenjulkistuksen yhteydessä ei voitu olla viittaamatta Tampereen yliopistoon, joka on viime aikoina kulkenut somekohtusta toiseen.

Tammikuussa Nyt-liite kirjoitti Tampereen yliopiston julkaisemasta mainoksesta, jonka otsikko kuului juhlavasti ”Innovaatioiden uusi aikakausi”.

Kyseinen mainos oli ääriään myöten täynnä pöhinäretoriikkaa. Siinä puhuttiin muun muassa itseohjautuvista ihmisistä, menestystarinoista, energisestä tekemisestä, absurdeista kokoonpanoista, innovaatioista ja pienistä innostuksen tulipaloista.

Helmikuussa Nyt-liite kertoi, kuinka Tampereen yliopisto oli uhitellut sen logoa muokannutta opiskelijaa tavaramerkkilain rikkomisesta. Tämän seurauksena Twitterissä rupesi kiertämään ratkiriemukkaita väännöksiä ”tuninaamasta” eli Tampereen yliopiston logosta.

Tiistaina HS kertoi, että Tampereen yliopiston viestintä- ja brändijohtaja Camilla Lindforsin työsuhde on päättynyt.

Kaikki tämä tuoreessa muistissa Viivi Järvinen jakoi Twitterissä hupaisan meemin, jossa yhdistyvät Tampereen yliopisto, Uros Live ja ”brändisekoilu”.

Mutta löytyi Twitteristä myös heitä, jotka ymmärsivät areenan nimivalintaa.

Antti Niemi twiittasi: ”Joku mietti jossain kohtaa, että miten saisimme mahdollisimman laajan näkyvyyden uudelle hallille Tampereella ja sitä sponssaavalle firmalle. Hyvin mietitty!”

Latteaksi toistetun sanonnan mukaan kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta – ja sitä kiistatta piisasi Uros Livelle torstaina.

Tampere|Uuden areenan nimi Uros Live tyrmistyttää kommenttipalstoilla – ”Tällä ei ole mitään tekemistä sukupuolen kanssa”, areenan toimitusjohtaja sanoo

Nimet|Tampereen uudesta jättiareenasta tuli Uros Live, ja anagrammien keksijät päästivät luovuutensa irti

Seuraa uutisia tästä aiheesta