Poikkeusolot päästivät kotikutoisen huumorin valloilleen, ja tämä kirjoitus uhkaa pilata sen, sanoo Instagramissa valloittanut näyttelijä Aku Hirviniemi - Nyt.fi | HS.fi
Nyt.fi|Nyt.fi

Poikkeusolot päästivät kotikutoisen huumorin valloilleen, ja tämä kirjoitus uhkaa pilata sen, sanoo Instagramissa valloittanut näyttelijä Aku Hirviniemi

Koronaviruksen aiheuttamat poikkeusolot ovat nostaneet sosiaalisen median uudelle tasolle, kun kulttuurialojen ammattilaiset jakavat sivuillaan live-lähetyksiä ja viihdyttäviä videoita ilmaiseksi.

Julkaistu: 7.4. 10:36

”Teidän täytyy ymmärtää, että tämä on nyt uhka.”

Näyttelijä Aku Hirviniemi tietää, ettei haastatteluja kannattaisi nyt antaa, koska silloin asiat muuttuvat virallisemmiksi ja tulee paineita.

”Mutta menkööt.”

Hirviniemi on yksi niistä kulttuurialan ammattilaisista, joiden kalenterin koronavirus­epidemia tyhjensi muutama viikko sitten.

Alun perin Hirviniemen kevään oli tarkoitus kulua Kansallisteatterin lavalla Kauppamatkustajan kuolema -näytelmän esityksissä, mutta teatterit menivät kiinni ja näyttelijä patistettiin muiden suomalaisten tavoin kotioloihin.

Täytyi opetella etäkokouksissa istumista ja auttaa lapsia koulutehtävien tarkastamisessa, kuten monen muunkin.

Nyt Hirviniemi on omien sanojensa mukaa sopeutunut arkea rauhoittaneisiin poikkeusoloihin melko hyvin.

”Olenhan perusluonteeltani laiska ihminen”, näyttelijä sanoo ja lainaa sitten kirjailija Claes Anderssonia, jonka mukaan luovuus syntyy laiskuudesta.

Hirviniemen tapauksessa luovuus on viimeisen kahden viikon aikana purkautunut Tiktok-sovellukseen ja Instagram-sivulle ladattuihin komediapätkiin.

Koronaviruksesta johtuvat poikkeusolot ovat vaikuttaneet radikaalisti kulttuurialaan. Kun teatterit menivät kiinni ja keikkoja peruttiin, ammattilaiset alkoivat täyttää kalenteri­tyhjiötään sosiaalisessa mediassa.

Muusikot ja muut kulttuurialan ammattilaiset alkoivat tehdä niin paljon live-lähetyksiä, että Facebookiin syntyi somekeikkojen striimausaikoja yhteen kokoava Karanteeniklubi-sivusto.

Karanteeni­olosuhteet ja poikkeusolot ovat nostaneet sosiaalisen median uudelle tasolle, kun kulttuurialojen ammattilaiset ovat alkaneet jakaa esiintymisiään sosiaalisessa mediassa ilmaiseksi.

Hirviniemikin huomasi, että kaikki kanavat alkoivat täyttyä kokki-, jumppa- ja keikkavideoista.

Hän päätti tehdä oman versionsa.

”Tulin lenkiltä ja laitoin kameran pyörimään, siitä syntyi niin kutsuttua epäsisältöä”.

Ensimmäisellä videollaan Hirviniemi valmistaa purkkihernekeittoa. Ruuan valmistaminen ei ota onnistuakseen. Vihreä aines on tiukasti purkissa. Lopputulos on heiluvaa kuvaa hellasta näyttelijän ähkimisellä säestettynä.

Syntyi parodia kokkivideosta, joka sai jatkoa, kun seuraaja vinkkasi Hirviniemelle, että purkin pohjaan kannattaa tehdä reikä. Aines putkahtaa ulos, kun purkkiin tulee ilmaa.

Siispä Hirviniemi kuvasi toisena videonaan vinkkivideon, jossa hän poraa hernekeittopurkkiin reiän ja lyö lopulta päänsä.

Jokin tässä naurattaa.

Hirviniemi itse arvelee, että videoissa naurattaa niiden välittömyys.

Esimerkiksi televisio­produkti­oiden käsikirjoituksia tehtäessä sketsejä hiotaan viimeiseen asti. On huomioitava ohjelman konsepti, kohderyhmä ja yhteiskunnallinen ilmapiiri. Lisäksi ohjelmien sisältöön vaikuttaa ihmisten laatutietoisuus ja referenssin ulkomaisiin suurproduktioihin, Hirviniemi listaa.

Poikkeusoloissa näyttelijä saattaa laittaa kameran pyörimään samalla hetkellä, kun koominen idea tupsahtaa mieleen. Esimerkiksi järven jäällä kävellessä.

Hirviniemi arvelee, että poikkeusolot ovat tehneet ihmisistä ja yleisöstä armollisempia. Kotiin passitetut suomalaiset ovat keskenään samassa tilanteessa, kenties siksi tunnetun suosikkinäyttelijän somevideoiltakin sallitaan kotikutoisuutta.

”Mitä huonompi idea, sitä todennäköisemmin toteutan videon”, Hirviniemi sanoo ja lisää, että usein nolottaa jo kuvatessa.

Koronaviruksesta johtuvat poikkeusolot ovat Hirviniemen mukaan jossain määrin tuoneet kulttuurialaa lähemmäs yleisöään. Esimerkiksi teatterit ovat Hirviniemen mukaan alkaneet ajatella joustavammin sitä, miten teos voidaan tuoda yleisön luokse, eikä toisinpäin.

Hirviniemi arvelee, että jatkossa tämä saattaa mahdollistaa teatteriesitysten katselemisen myös sellaisille, joilla ei ole varaa tai mahdollisuutta saapua paikan päälle.

Jo nyt esimerkiksi Kansallisbaletin suosittujen esitysten tallenteita on esityskauden jälkeen voinut käydä katselemassa elokuvateattereissa. Samankaltaista kehitystä Hirviniemi toivoo teattereille.

”Poikkeukselliset olosuhteet synnyttävät uutta”, Hirviniemi sanoo.

Hän vertaa tilannetta yhdeksänkymmentäluvun lopun Tanskaan, jossa olosuhteet synnyttivät elokuvaa ravistelleen suuntauksen dogma 95.

Elokuvaohjaaja Lars von Trierin manifestoima dogma oli niin kutsuttu elokuvantekijöiden siveyslupaus, jonka tavoitteena oli kapinoida Hollywood-tuotantojen asettamia teknisiä vaatimuksia vastaan ja ojentaa tarinankertojan valta takaisin ohjaajalle.

Hirviniemen mukaan dogmakin syntyi ainakin osittain olosuhteiden pakosta. Tanskan kansallinen yleisradioyhtiö pienensi resursseja eikä tekniseen kikkailuun ollut varaa. Ahdingosta tehtiin voimavara, joka piirsi tanskalaisen elokuvan maailmankartalle.

”Tavallaan olosuhteet synnyttivät senkin”, Hirviniemi sanoo ja yskäisee heti perään, ettei missään nimessä halua verrata Instagram-videoitaan Trierin teoksiin.

”Tuli vain mieleen.”

Hirviniemelle on sanottu, että hänen videopätkistään välittyy tunne, että niitä tehdään silkasta ilosta, ilman paineita.

Sen vuoksi tämän haastattelunkin antaminen oli näyttelijän mielestä lähtökohtaisesti huono idea. Jokainen julkinen lausunto vakavoittaa tekemistä. Helppous ja kotikutoisuus katoavat, kun tulee paineita.

Toistaiseksi videot naurattavat sekä tekijää että katsojia, parasta siis pitää kirjoitus lyhyenä.

Nyt.fi luetuimmat

Luitko jo nämä?

Luetuimmat

Uusimmat