Oikeusoppineet tulkitsevat Twitterissä Raamatun pääsiäis­tapahtumia rikosoikeudellisesta näkökulmasta, ja se on parasta nettihuumoria juuri nyt - Nyt.fi | HS.fi
Nyt.fi|Nyt.fi

Oikeusoppineet tulkitsevat Twitterissä Raamatun pääsiäis­tapahtumia rikosoikeudellisesta näkökulmasta, ja se on parasta nettihuumoria juuri nyt

Twitterissä on voinut viime perjantaista saakka seurata maailman tunnetuimman bestsellerin pääsiäistapahtumia rikosoikeudellisesta näkökulmasta.

Julkaistu: 9.4. 13:03

Lapin yliopiston prosessioikeuden professori Mikko Vuorenpää sekä korkeimman oikeuden esittelijäneuvos Ville Hinkkanen tulkitsevat Twitterissä Raamatusta tuttuja pääsiäisen ajan tapahtumia rikosoikeudellisesta näkökulmasta.

Viime heinäkuussa Hinkkanen riemastutti Twitter-seuraajiaan tarkastelemalla James Bond -elokuvan Pallosalama (1965) kohtauksia Suomen rikosoikeuden näkökulmasta.

Nyt saman kohtelun saa siis Raamatun pääsiäisen ajan tapahtumat. Tällä kertaa usean päivän rupeamalle on perustettu Twitter-tili nimeltä Rikosprosessipassio.

Sinne on perjantaista saakka kirjattu raamatullisten tapahtumien rikosoikeudellisia tulkintoja. Juttua kirjoitettaessa tilille oli kertynyt jo yli kolme tuhatta seuraajaa.

Rikos­prosessi­passio korostaa, että twiitit pyrkivät tarkastelemaan Jeesuksen kuolemaan liittyviä tapahtumia ainoastaan suhteessa Suomen voimassa olevaan rikos­prosessi­lainsäädän­töön. Uskonnollisista tai historiallisista tulkinnoista ei siis tässä tapauksessa ole kysymys.

Twiiteissä tempausta perustellaan sillä, että ”ristiinnaulitsemista edelsi ehkä maailman kuuluisin rikosprosessi”.

Ensimmäiset twiitit julkaistiin jo yli viikko sitten huhtikuun ensimmäisenä päivänä.

Pääsiäisen ajan tapahtumia taustoitettiin asiaan kuuluvasti.

Tilillä seurataan dramaattisia tapahtumia niin sanotusti hetki hetkeltä. Ensimmäiset havainnot Jeesuksesta ja opetuslapsista kirjattiin huhtikuun ensimmäisenä perjantaina.

Viime lauantaina 4. huhtikuuta Rikos­prosessi­passio twiittasi, että rikostiedustelu ja siviilitiedustelu käynnistyvät sen seurauksena, että fariseukset tulivat tietoiseksi Jeesuksen toiminnasta.

”He arvioivat, että Jeesuksen toiminta uhkaa vakavasti kansanvaltaista yhteiskuntajärjestystä”, sivulla twiitattiin.

Lauantaina kirjattiin muun muassa, että Jeesus oli järjestänyt Betsaidan kaupungin lähistöllä 5 000 hengen yleisen kokouksen, jossa hän on tarjoillut viisi leipää ja kaksi kalaa.

Rikos­prosessi­passion twiitin mukaan Jeesuksen järjestämän tilaisuuden elintarvikehygienia ei täyttänyt vaatimuksia.

Palmu­sunnuntaina Jeesus ratsasti aasilla Jerusalemiin. Kansanjoukot levittivät tielle vaatteita ja palmunlehtiä, mikä oli Rikos­prosessi­passion twiitin mukaan tie­liikenne­lain vastaista.

Vuorenpää julkaisi blogissaan Rikos­prosessi­passion liveseurannan käsiohjelman, johon on kirjattu esimerkiksi twiiteissä käytettyjen rikosoikeudellisten lyhenteiden määritelmiä.

Twiittailu huipentuu pitkänäperjantaina ”kohdeprosessin pääkäsittelyyn”, joka käsiohjelman mukaan ”toteutetaan oikeaoppisesti ja niin sanottua keskitys­periaatetta noudattaen ilman lykkäyksiä tai muitakaan suurempia keskeytyksiä.”

Tempaus on saanut Twitterissä innokkaan vastaanoton.

Twitter-sivun on ryhtynyt seuraamaan myös Helsingin piispa Teemu Laajasalo.

Rikosoikeudellista tulkintaa kehotetaan seuraamaan Johann Sebastian Bachin Matteus-passion säestämänä.

Seuraa uutisia tästä aiheesta

Nyt.fi luetuimmat

Luitko jo nämä?

Luetuimmat

Uusimmat