Saksalainen kahvilanpitäjä keksi omaperäisen tavan huolehtia siitä, että asiakkaiden turvavälit pitävät – yllättävä apu löytyi lasten uimaleluista - Nyt.fi | HS.fi
Nyt.fi|Nyt.fi

Saksalainen kahvilanpitäjä keksi omaperäisen tavan huolehtia siitä, että asiakkaiden turvavälit pitävät – yllättävä apu löytyi lasten uimaleluista

Kahvilanomistaja keksi antaa jokaiselle asiakkaalle hatun, johon oli kiinnitetty kaksi uimapatukkaa. Facebookissa jaettu kuva kahvilan terassilla istuvista asiakkaista lähti nopeasti viraaliksi.

Kuvakaappaus kahvilanomistajan Facebookissa jakamasta kuvasta.

Julkaistu: 19.5. 10:51

Osassa Saksaa koronavirukseen liittyviä rajoitustoimia höllennettiin toukokuun toisella viikolla sen verran, että ravintolat saivat tietyin varauksin avata jälleen ovensa.

Brittilehti The Guardianin mukaan esimerkiksi Berliinissä ravintolat saavat jälleen tarjoilla asiakkaille, kunhan heidän välillään on puolentoista metrin turvaväli.

Mutta kuinka varmistua siitä, että asiakkaat pitävät riittävästi etäisyyttä toisiinsa?

Pohjois-Saksassa Schwerinin kaupungissa kahvilaa pitävä Jaqueline Rothe keksi kysymykseen varsin omaperäisen vastauksen.

Hän antoi jokaiselle asiakkaalle hatut, joihin oli kiinnitetty kaksi uimapatukkaa eli ”lötköpötköä” – siis pehmeitä muovisia patukoita, joita hyödynnetään vesijumpassa tai lasten uimaleikeissä.

Rothe julkaisi toukokuun toisena lauantaina kahvilan Facebook-sivulla kuvan terassilla auringossa paistattelevista asiakkaista, joiden jokaisen päätä koristaa eriskummallinen päähine. Juttua kirjoitettaessa kuva on kerännyt 1 800 reaktiota ja yli 500 kommenttia.

Rothen neronleimauksesta kertoivat muiden muassa yhdysvaltalaiskanava CNN sekä brittilehti The Independent.

Rothe, 52, kertoi CNN:lle, että lukuisat ihmiset palasivat kahvilaan nauttimaan virvokkeista ja auringonpaisteesta.

”Tämä on paras tapa pitää asiakkaat erillään toisistaan – ja hauska sellainen”, Rothe kertoi.

Ajatus ei ollut Rothen oma, vaan sen keksi paikallinen tv-yhtiö RTL, joka kuvasi kahviloiden ja ravintoloiden aukeamista.

”Asiakkaamme olivat heti juonessa mukana. Mutta tämä osoitti sen, kuinka vaikeaa on pitää 1,5-metrin turvaväli asiakkaiden välillä”, Rothe kertoi CNN:lle.

Hän sanoi myös olevansa yllättynyt Facebookissa jaetun kuvan saamasta suosiosta.

CNN:n mukaan Rothen kahvio pysyi rajoitustoimien ajan auki, mutta se ei saanut tarjoilla asiakkaille sisätiloissa. Tällä hetkellä kahvio käyttää vain puolet asiakaspaikoistaan, jotta turvavälit täyttyisivät.

Erikoiset päähineet eivät kuitenkaan jää kahvilan vakiovarusteisiin.

Bored Panda -sivusto tiedusteli asiaa Rothelta, joka vastasi, että kyseessä oli vain kertaluontoinen tapahtuma kahvilan avautumisen kunniaksi. Hattuja ei edellytetä asiakkailta arjessa.

Kuluneen kevään ja koronaviruksesta johtuvien, mitä mielikuvituksellisimpien varotoimenpiteiden jälkeen on kenties vaikea yllättyä enää mistään.

Seuraa uutisia tästä aiheesta

Nyt.fi luetuimmat

Luitko jo nämä?

Luetuimmat

Uusimmat