Alepa viittaa tuoreessa mainoskampanjassaan graafikko Kasper Strömmanin bagel-vitsiin, joka käynnisti taannoisen Lidl-kohun – somepersoona suhtautuu huvittuneesti: ”Joku nähnyt tilaisuuden vuolla kultaa” - Nyt.fi | HS.fi
Nyt.fi|Nyt.fi

Alepa viittaa tuoreessa mainoskampanjassaan graafikko Kasper Strömmanin bagel-vitsiin, joka käynnisti taannoisen Lidl-kohun – somepersoona suhtautuu huvittuneesti: ”Joku nähnyt tilaisuuden vuolla kultaa”

Alepan ketjujohtajan mielestä Kasperin korttelitoive -mainoskampanja ei ratsasta Strömmanin maineella, koska kyseessä voi olla ”joku muu Kasper”.

Alepan Kasperin korttelitoive -kampanjan mainoksiin on voinut törmätä niin myymälöiden edustoilla, hyllyillä kuin tietyillä raitiovaunupysäkeillä.

Julkaistu: 27.5. 13:35, Päivitetty 27.5. 14:23

Alepa-kauppaketjun myymälöissä on pian kolmen viikon ajan pyörinyt Kasperin korttelitoive -mainoskampanja.

Siinä Alepan markkinoinnista tuttu Siponen-hahmo pitelee käsissään valtavaa bagelia. Yläpuolella lukee: ”Hyvä Kasper, korttelitoiveeseesi on vastattu. Meiltä saa nyt bageleita.”

Mainos on ollut esillä niin Alepa-myymälöiden edustojen mainostelineissä, hyllyissä kuin muutamien raitiovaunupysäkkien mainostauluissa.

Kasper, johon mainoksessa viitataan, on tietysti somepersoona ja graafikko Kasper Strömman.

Hän on jo vuosia kampanjoinut sosiaalisessa mediassa sen puolesta, että Lidl ottaisi bagelit takaisin valikoimaansa.

Bagelit johtivat hänet myös taannoin ongelmiin kyseisen kauppaketjun kanssa.

Näin tapahtumat etenivät:

Huhtikuun lopulla syntyi kohu Strömmanin suunnittelemasta ja kauppaamasta t-paidasta, jonka logossa on bagel ja sen yli vedetty punainen viiva. Paidan BAGL-tekstin fontti ja värimaailma toivat mieleen Lidlin logon.

Kuva muistutti kieltomerkkiä sen merkiksi, että Lidlin paistopisteestä ei saa enää tuoreita bageleita.

”Olen leikkimielisesti kaivannut Lidlin bageleita takaisin jo pidemmän aikaa. Se on ollut toistuva huumorin aihe Instagramissani viimeisen kahden vuoden aikana”, Strömman kertoi HS:lle huhtikuussa.

Lidl hermostui paidasta ja vaati Strömmania vetämään paidan pois myynnistä. Syntyi soppa, johon lusikkansa työnsi myös Flow-festivaalin taiteellinen johtaja Tuomas Kallio. Lisäksi keskusteluun nousivat Lidlin omat tuotteet, joiden ulkoasu muistuttaa muita hyvin tunnettuja brändejä.

Lopulta Lidl myönsi ylireagoineensa ja pyysi Strömmanilta anteeksi.

Kasper Strömman on Suomen tunnetuimpia graafikoita.

Nyt vaikuttaa siltä, että Alepa on nähnyt tilaisuuden hyödyntää ajankohtaista keskustelua mainoskampanjassaan.

Strömman kertoo saaneensa tietää kampanjasta, kun someseuraaja lähetti hänelle kuvan mainoksesta. Strömman lisäsi kyseisen kuvan Instagram-tililleen ja sanoo suhtautuvansa Alepan kampanjaan huumorilla, mutta toisaalta se herättää kysymyksiä.

”Kyseessä on hieno late-stage capitalismin ilmentymä: vielä vuosikymmen sitten mainostaja saattoi sanoa, että lähetän sinulle pussillisen bageleita, jos bloggaat niistä. Nyt ei edes kysytä vaan otetaan mun nimi ja myydään sillä tällaista korttelitoive-konseptia”, Strömman sanoo.

Strömmanin mukaan Alepa ei ottanut yhteyttä kampanjasta tai pyytänyt suostumusta, vaikka hänen mukaansa on selvää, että kampanja liittyy juuri häneen.

Strömmanin mielestä asiassa liikutaan vahvasti ”harmaalla alueella”.

”Jos olisin mainosmaakari, niin olisihan se houkuttavaa saada myytyä omaa brändiään tällä asialla, mutta olisi se ehkä voitu tehdä vähän tyylikkäämmin. Joku on nähnyt tilaisuuden vuolla kultaa”, Strömman sanoo.

”Mutta olisivat ne voineet edes lähettää sen pussin bageleita.”

Strömman sanoo olevansa asiasta ”huvittunut” eikä aio ruveta vastatoimiin.

”Ei tässä peruuttamatonta vahinkoa ole tapahtunut. Korkeintaan minun maineeni bageleiden rakastajana rakentuu”, Strömman naurahtaa.

Soitimme HOK-Elannon Alepa-myymälöiden ketjujohtajalle Merja Mustoselle ja kysyimme, minkä vuoksi Strömmaniin ei otettu yhteyttä mainoskampanjasta.

”Sanotaanko näin, että tartuimme ajan henkeen. Bagelia kysyttiin, ja sellaisia voi saada korttelitoiveella. Emme nostaneet Kasper Strömmania tähän, vaan Kaspereitahan on paljon muitakin. Ajan henkeen sopivasti kuitenkin otimme Kasperin kampanjaan”, Mustonen vastaa.

Mutta onhan se ilmiselvää, että Kasper yhdistetään Kasper Strömmaniin, mikäli on yhtään seurannut viimeaikaisia keskusteluja.

”Joo, onhan se selvää. Ennemmin otimme kuitenkin kiinni julkisuudessa käydyistä tuotetoivekeskusteluista.”

Hän myöntää, että Strömmanin ja Lidlin välinen kiista kuitenkin noteerattiin Alepassa. Samoin Strömmanin pitkäaikainen Lidliin kohdistettu bagel-toive on pantu merkille jo aikaisemmin. Mainoskampanja on Mustosen mukaan eettisesti kestävällä pohjalla, eikä siinä ratsasteta Strömmanin maineella.

”Olisi eri asia, jos mainitsisimme Strömmanin koko nimellä. Nyt korttelitoiveen on voinut tehdä joku muukin Kasper.”

Mustosen mukaan kampanjan tarkoitus on siis mainostaa ensisijaisesti korttelitoive-konseptia eikä niinkään bageleita – vaikka nekin ovat uutuus Alepan valikoimassa. Korttelitoiveen idea on se, että asiakas voi ehdottaa esimerkiksi puuttuvan tuotteen ottamista kaupan valikoimaan.

Mustosen mukaan Alepat seuraavat myös ajankohtaista keskustelua: mikäli joku tuote nousee puheenaiheeksi, se voidaan tuoda tiettyihin myymälöihin.

”Korttelitoive ei aina välttämättä ole yksittäisen asiakkaan toive, vaan jollakin tuotteella voi olla alueellista kysyntää”, Mustonen selventää.

Näin kävi myös Kasperin korttelitoiveen kanssa. Mustosen mukaan kampanja käynnistyi Vallilasta, koska Strömman on haastatteluissa maininnut asuvansa kyseisessä kaupunginosassa. Sittemmin bageleiden kysyntä on kasvanut laajasti myös muissa Helsingin Alepoissa.

Mustosen mukaan kyseessä on muutaman viikon kampanja, ja se päättyy tulevana sunnuntaina. Nopeasti vaihtuvat mainoskampanjat ovat Alepassa tavallisia.

Nyt tiedusteli mainoskampanjan menettelyä Mainonnan eettiseltä neuvostolta. Lautakunnan pääsihteeri Paula Paloranta kirjoittaa sähköpostissa, etteivät he voi kommentoida asiaa, koska ”se saattaa tulla neuvostossa arvioitavaksi”.

Lopuksi on pakko kysyä Kasper Strömmanilta, mikä niistä bageleista tekee niin tenhoavia.

”Onhan se jumalainen vehnäinen. Totuuden nimessä musta tuntuu, etteivät ne Alepan bagelit ole oikeaoppisia”, Strömman toteaa.

Hän kertoo syöneensä useaan kertaan Kööpenhaminassa tietyssä ketjussa ”hyvää ja oikein tiivistä” bagelia. Alepan ja Lidlin bagelit taas ovat hänen mielestään lähinnä ranskanleipää eri muodossa.

”En väitä olevani ekspertti, mutta onhan bagelin valmistuksessa aivan oma konsistenssinsa. Kun saa cream cheese -bagelin jossain Seattlessa niin kyllä se maistuu erilaisessa kuin Alepan parkkipaikalla rapisevasta pussista nautittu bagel.”

Huumori|Lidl vaatii graafikko Kasper Strömmania poistamaan humoristisen bagel-paidan myynnistä: ”En voi mitään saksalaiselle lakiarmeijalle, vaikka olen omasta mielestäni oikeassa”

Internet|Lidl ilmoittaa ylireagoineensa ja tehneensä virheen – Kauppaketju vaati graafikkoa poistamaan parodiapaidan myynnistä, ja sitten asiasta älähti jo Flow-festivaalin johto

Nyt.fi luetuimmat

Luitko jo nämä?