Somevaikuttajat voivat tienata vuodessa yli 100 000 euroa – Tubettaja Janne Naakka kyllästyi seuraamaan keskustelua ulkopuolelta ja kertoo nyt, mistä hänen tulonsa koostuvat - Nyt.fi | HS.fi

Somevaikuttajat voivat tienata vuodessa yli 100 000 euroa – Tubettaja Janne Naakka kyllästyi seuraamaan keskustelua ulkopuolelta ja kertoo nyt, mistä hänen tulonsa koostuvat

”Vaikuttaja tekee kaiken. Moni ajattelee, että siinä vaan nopeasti kuvaillaan jotain”, sanoo Janne Naakka, jonka päivät venyvät toisinaan 12-tuntisiksi.

Janne Naakka arvioi, että tavallisesti kaupallinen yhteistyö hänen kanssaan maksaa yritykselle noin 6000–10000 euroa.­

3.11.2020 12:09

Tubettaja ja lifestylebloggaaja Janne Naakan yrityksen liikevaihto oli viime vuonna noin 171 300 euroa. Siitä verotettava osuus oli 128 582 euroa.

”Mun ensimmäinen kysymys oli, että missä se 171 000 euroa on? Mä en ainakaan ole nähnyt siitä vilaustakaan”, Naakka sanoo ja nauraa.

Syyskuun lopussa hän latasi Youtube-kanavalleen lähes tunnin mittaisen videon, jossa käy läpi sekä henkilökohtaisen elämänsä että yrityksensä tulot ja menot. Samalla hän opettaa katsojia tekemään itselleen budjetin Excel-taulukkoon.

Niin sanottuna veropäivänä myös somevaikuttajien verotulot ovat julkisen tarkastelun kohteena. Tänä vuonna Naakka toivoi, että voisi itsekin osallistua keskusteluun ja avata, mistä hänen tulonsa ovat peräisin. Soitimme hänelle.

”Kun tein yritykselleni budjetin, oli ahdistavaa nähdä, kuinka paljon niitä menoja on”, Naakka kertoo puhelimessa. Yrityksen menot ovat noin 9 000 euroa kuukaudesta. Siitä osa menee työntekijän palkkaan, kirjanpitoon, verotukseen, kuvauskustannuksiin sekä Naakan omaan 4 000 euron kuukausipalkkaan.

Kun Naakka alkoi kirjoittaa Naag-blogiaan vuonna 2009, bloggaaminen näytti kovin erilaiselta kuin tänä päivänä eikä somevaikuttamisesta vielä puhuttu. Halu kirjoittaa blogia lähti ennen kaikkea Naakan innostuksesta ottaa valokuvia. Ensimmäisen kerran hänelle tarjottiin kaupallista yhteistyötä vuonna 2012, kun yritys halusi hänen mainostavan heidän tuotettaan blogissaan. Silloin yhteistyöstä saatettiin maksaa noin 50–200 euroa.

”Silloin tuntui tosi oudolta, että joku halusi maksaa mainoksesta blogissa.”

Nyt somevaikuttamisesta on tullut monelle työtä, kuten myös Naakalle. Hän perusti vuonna 2015 toiminimen ja viime keväänä osakeyhtiön. Naakalla on Youtubessa 145 000 seuraajaa ja Instagramissa 107 000. Youtube-kanavalleen hän tekee muun muassa muoti-, kauneus-, lifestyle-aiheisia videoita.

Somekanavat eivät lopu Naakan henkilökohtaisiin tileihin. Hän on luonut yhteisen Instagram-tilin myös koirilleen sekä erillisen kodin sisustusta käsittelevän tilin. Naakkaa juontaa myös Olohuone -podcastia yhdessä avopuolisonsa Valtteri Sandbergin kanssa. Myös edellä mainitut tuottavat toisinaan kaupallista sisältöä.

Hän arvioi, että tavallisesti kaupallinen yhteistyö hänen kanssaan maksaa yritykselle noin 6 000–10 000 euroa. Silloin Naakka esimerkiksi kertoo mainostettavasta tuotteesta Youtube-videollaan ja jakaa pienempiä mainoksia myös muille somekanavilleen.

Naakalla on monia yhteistyökumppaneita, jotka ostavat häneltä kampanjan jokaisena keväänä ja syksynä. Silloin hintaa voi kertyä 20–30 000 euroa. Vuosittain uusiutuvissa yhteistöissä pidemmällä aikavälillä yritys on voinut maksaa Naakalle noin 50 000 euroa.

Muutos kaupallisten yhteistöiden hinnoissa alkoi tapahtua vuosina 2016 ja 2017, kun vaikuttajat alkoivat työskentelemään itsenäisesti yritysten kanssa. Aiemmin vaikuttajat olivat usein erilaisten vaikuttajaverkostojen alla, jotka sopivat yhteistyöt vaikuttajien puolesta ja veloittivat siitä osan summasta.

Blogimaailmassa tapahtunut muutos näkyy Suomen suurimpien vaikuttajien tuloissa.

Vuonna 2018 Naakan verotulot olivat 90 716 euroa, kertoo Iltalehti. Tänä vuonna verotettavaa ansiotuloa hänellä oli 128 582 euroa. Muita yli satatuhatta euroa vuonna 2019 tienanneita vaikuttajia olivat muun muassa tubettaja Miisa Rotola-Pukkila (119 234 euroa) ja bloggaaja Sara Parikka (108 457 euroa).

Onko se, mitä vaikuttajat tekevät somessa, markkinointia?

”Tulo tulee markkinoinnista, mutta koen, että vaikuttajan työssä on monta eri aluetta. Parhaiten voisi kuvailla, että olemme omia medioita. Jos miettii tv-kanavia, niin sekään ei ole puhtaasti markkinointia, vaan ne tekevät viihdettä tai sellaista sisältöä, jonka parissa ihmiset haluaa kuluttaa aikaa.”

”Siinä on se viihdepuoli ja sitten siinä on markkinointia”, Naakka jatkaa.

Naakan mukaan esimerkiksi sanomalehden etusivulle ostettua mainosta voi verrata vaikuttajien yrityksille tekemiin blogipostauksiin. Lehtien sivuille päätyvät mainokset tulevat yleensä valmiina yrityksiltä, jotka ovat tilanneet ne muualta. Vaikuttajat suunnittelevat kampanjan tai mainoksen itse, kuvaavat ja editoivat sen, tuottavat tekstin ja julkaisevat sen omalle yleisölleen.

”Vaikuttaja tekee kaiken. Moni ajattelee, että siinä vaan nopeasti kuvaillaan jotain.”

Yritysten ja brändien kanssa tehtävät kaupalliset yhteistyöt ovat Naakan suurin tulonlähde. Yritykselle liikevaihtoa kertyy kuitenkin myös muista lähteistä.

Naakka tekee yrityksille vaikuttajamarkkinointiin ja tapahtumiin liittyvää konsultointia. Hän saattaa esimerkiksi koota uudelle yrityksellä listan vaikuttajista, jotka voisivat sopia yritykselle tuotteen lanseeraukseen. Tuloja tulee myös muun muassa sisällöntuotannnosta muille yrityksille ja Naakalta ostetuista kuvista.

Naakka pyrkii tekemään sisältösuunnitelman seuraavalle puolelle vuodelle ja sen perusteella sopimaan kaupalliset yhteistyöt yritysten kanssa. Jos hän esimerkiksi päättää tehdä kodin sisustuksen esittelyvideon, hän miettii, kuka voisi olla sopiva yhteistyökumppani videolle.

”Siinä mennään usein metsään, jos myydään ensin yhteistyö jollekin brändille ja sitten vasta mietitään, miten se sopii omaan sisältöön. Usein huomataan, ettei se sovikaan. Se näkyy toteutuksessa, joka ei ole luonteva ja toimiva.”

Vaikuttajat saavat usein palautetta, jossa todetaan, että kuka vain voisi ryhtyä vaikuttajaksi. Naakka toteaa sen olevan totta. On kuitenkin eri asia tehdä vaikuttajan työstä tuottava ammatti. Naakka huomauttaa itse tehneensä viisi vuotta pohjatyötä ennen kun pystyi elämään vain yrityksestä saatavilla tuloilla.

”Yleensä se vaatii sen pohjatyön, että voit tehdä siitä itselle pitkäaikaisemman työn. Eikä se välttämättä onnistu silloinkaan. Aivan kuten yritysten perustamisessa aina. Sä voit tehdä työtä vuosia eikä liiketoiminnasta tule välttämättä koskaan kannattavaa.”

Koronakeväänä Naakan kalenteri tyhjeni jo sovituista työmenoista täysin. Hän kirjoitti koronapandemian aiheuttamista ongelmista blogiinsa. Osa lukijoista toivoi hänen lopettavan valittamisen, koska hänen työnsä ei ole yhtä arvokasta kuin esimerkiksi sairaanhoitajien. Naakka itse toteaa kaiken työn olevan hänen mielestään arvokasta, vaikkakin eri tavoilla.

”Se, että mä tienaan ja mun yrityksellä menee hyvin, tarkoittaa, että mä voin palkata lisää työntekijöitä ja ulkoistan mun töitä ja ostaa palveluita muilta suomalaisilta yrittäjiltä. Koitan ajatella sitä noin enkä vertailla kahta eri alaa.”

Nyt kalenteri on taas täyttynyt syksyn työmenoista. Naakka huokaa puhelimessa alkaessaan laskeskella kuluneiden päivien työtunteja.

”Tällä hetkellä olen tehnyt 12-tuntisia päiviä seitsemän päivää viikossa eikä se ole tilanne, jossa haluaisin olla”, Naakka sanoo.

”On hankalaa sanoa ei työjutuille yrittäjänä, kun ei tiedä, onko ensi kuussakaan töitä.”

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat

Nyt.fi luetuimmat