Koronatulppa aukesi ja keikkoja on nyt tulossa pilvin pimein – Jazzkeittiö sukelsi ensimmäiseksi vapaan jazzin syvään päätyyn - Nyt.fi | HS.fi

Koronatulppa aukesi ja keikkoja on nyt tulossa pilvin pimein – Jazzkeittiö sukelsi ensimmäiseksi vapaan jazzin syvään päätyyn

Yksi kuulija poistui kesken konsertin, mutta se taitaa kuulua asiaan, kun kyseessä on freejazz, kirjoittaa Katri Kallionpää.

10.9. 19:00

Aika lähteä keikalle, totesin maanantaina, kun hallitus ilmoitti, että koronarajoituksista luovutaan kunhan rokotuskattavuus on riittävä.

Uutinen näytti olevan lähtölaukaus koko jazzkentälle: Somekanavat ja sähköposti täyttyivät saman tien tiedoilla tulevista konserteista, kiertueista ja tapahtumista.

Ihanaa!

Itse päätin sukeltaa pitkän tauon jälkeen suoraan jazzin syvään päähän. Suuntasin siis Hakasalmen huvilaan, joka on jaZZanti-konserttisarjan uusi kotipesä.

Hakasalmen huvila on jaZZanti-konserttisarjan uusi kotipaikka.

Helsinki Jazz ry:n jaZZanti tunnetaan siitä, että se suosii modernin jazzin ohessa sitä villeintä ja vapainta improvisointia. Maanantaina tarjolla oli juuri sitä, kun Hakasalmen huvilassa soittivat harpisti Natalia Castrillón, kitaristi Jukka Kääriäinen, kontrabasisti Antti Virtaranta ja rumpali Teemu Mustonen.

Konsertin aluksi jaZZannin vetäjä Sakari Puhakka kertoi, että kyseessä oli tämän kokoonpanon ensimmäinen yhteinen keikka. Se oli yllätys! Olisi voinut kuvitella, että he ovat soittaneet yhdessä päiväkodista saakka, niin samankaltainen, outo ja sekasotkuinen oli heidän tapansa soittaa.

Tässä konsertissa ei siis ollut kyse soljuvista melodioista, korvia hivelevistä harmonioista tai svengistä, vaan pikemminkin oudoista äänistä ja hengityksen kaltaisesta rytmistä. Kauniiksi sitä ei voi sanoa, mutta voiko elämää?

Tällaisen musiikin kuunteleminen keskittyneesti levyltä olisi ainakin minulle hyvin vaativaa, mutta livenä ja yhdessä koettuna ei lainkaan, vaan päinvastoin inspiroivaa.

Kokemus vahvisti vakaumustani siitä, miten tärkeitä ovat elävät esitystilanteet.

Samaa mieltä näytti olevan Hakasalmen huvilaan kokoontunut yleisö, joka antoi yhtyeelle keikan jälkeen isot aplodit. Tosin yksi kuulija poistui kesken konsertin, mutta se taitaa kuulua asiaan, kun kyseessä on freejazz.

Kolumbialainen Natalia Castrillón tuli Suomeen vuonna 2015 ja suoritti Sibelius-Akatemian Global Music -maisteritutkinnon vuonna 2019. Hänet tunnetaan monipuolisena muusikkona ja musiikkikasvattajana, joka on erikoistunut muun muassa kokeelliseen ja improvisoituun musiikkiin.

Improvisointiin on keskittynyt myös kitaristi Jukka Kääriäinen, joka on esiintynyt paljon basisti Teppo Hauta-Ahon kanssa. Tälle keikalle basistiksi (vai olikohan kyseessä jonkinlainen sello?) oli saatu Antti Virtaranta Berliinistä. Rumpali Teemu Mustonen soittaa myös muun muassa nuorten sibisläisten NIMBY-kvartetista.

Maanantain konsertissa muusikot esiintyivät ensin duoina ja lopulta kvartettina.

Punaisena lankana vaikutti olevan se, että jokainen tuotti instrumentillaan ääniä, jotka muistuttavat mahdollisimman vähän sitä soundia, jota kyseisellä instrumentilla on tarkoitus tuottaa.

Castrillón rahisteli harpun kieliä karhealla nauhalla ja kolisteli viritystappeja jollakin kepin tapaisella. Mustosen rumpusettiin näytti kuuluvan myös pari koirankuppia, enkä ole varma, oliko Virtarannan soittimessa edes kaikki kielet tallella.

Lopputulos kuulosti lähinnä kävelyltä urbaanissa äänimaisemassa, jossa erottuu vaijerin kirskuntaa rakennustyömaalla, soran liiraamista asfaltilla ja oksien rasahtelua jättömaalla.

Oman säväyksensä antoi katsomon puolelta kuulunut tuulitakin kahina.

Mikä sitten erottaa tämän musiikin metelistä?

Se, että soitto eteni oman, johdonmukaisuutensa kuljettamana määrätietoisesti kaaoksesta seesteisyyteen ja hiljaisuudesta kiihkoon. Sillä oli mieli ja merkitys, jonka jokainen kuulija sai määritellä itse.

Jos joku kuulija oli sitä mieltä, että freejazz joutaa museoon, niin siellähän se nyt onkin. JaZZanti siirtyi elokuussa ravintola Laulumiehistä Hietaniemenkadulta Hakasalmen huvilaan, joka on osa Helsingin kaupunginmuseota.

Hyvä puoli on keskeinen sijainti ja se, että jazzdiggarit pääsevät konsertin ohessa tutustumaan museon näyttelyihin. Lokakuun loppuun asti musiikkia kuunnellaan Ismo Höltön 1960-luvun valokuvien keskellä. Plussaa tulee myös korkeista empire-ikkunoista ja niiden takaa avautuvasta maisemasta.

Huonona puolena saattaa joku pitää sitä, että museo muuttaa klubikeikan konsertiksi, jossa tuolit on aseteltu katsomoksi eikä virvokkeita ole tarjolla. Lisäksi tila on pienehkö eikä valaistus sovi konserttitilanteeseen.

Muuton taustalla on Puhakan mukaan se, että Laulumiesten ravintoloitsija on koronapandemian seurauksena vaihtumassa ja klubin tulevaisuus näyttää epävarmalta.

Marras-joulukuussa JaZZanti palaa kuitenkin takaisin Laulumiehiin, kun Hakasalmen huvila menee puolestaan remonttiin. Sen jälkeen klubin sijainti on auki. ”Todennäköisesti palaamme Hakasalmeen huvilaan”, Puhakka arvioi.

Ma 13.9. klo 19-20.15 Alder ego, Hakasalmen huvila (Mannerheimintie 13b). Liput 12-20 euroa, ennakko Digelius Music (Laivurinrinne 2) tai Helsinki Jazz.

Pe 17.9. klo 19-20.15 Adele Sauros Quartet , Hakasalmen huvila. Liput 12-20 euroa, ennakko Digelius Music tai Helsinki Jazz.

Ma 20.9. klo 19.-20.15 Sole Azul, Hakasalmen huvila. Liput 12-20 euroa, ennakko Digelius Music tai Helsinki Jazz.

Katso kaikki tulevat jaZZanti-konsertit täältä.

Tykkää Jazzkeittiöstä Facebookissa.

Katso kaikki blogipostaukset täältä.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat

Nyt.fi luetuimmat