Naishahmoja on kuvattu peleissä usein esineellistävästi, vain ulkomuotoon keskittyen. Brittiläinen pelitutkija Helen Kennedy sanoi jo vuonna 2002 Tomb Raider -pelien sankarin Lara Croftin (keskellä) olevan yhtä aikaa voimaannuttava naishahmo ja epärealistista ruumiinkuvaa rakentava seksiobjekti. Kuva: Kimmo Taskinen / HS
Seksuaalisuutta vai seksualisointia?
Pelialan seksismi näkyy muun muassa peleissä esiintyvänä naishahmojen seksualisointina. Asiantuntijat kertovat nyt, kuinka hahmojen seksualisointia voi lopulta tehdä myös rakentavasti niin, että nuoret saavat peleistä työkalun tutustua omaan seksuaalisuuteensa.
Sakari Hällfors
10.2.2022 13:40 | Päivitetty 10.2.2022 15:07
Vuonna 2015 julkaistiin yhdeksäs jatko-osa suositulle pelisarjalle Metal Gearille.
Odotukset Phantom Pain -nimiselle pelille olivat korkeat. Sen ohjaaja Hideo Kojima oli ilmoittanut pelin jäävän hänen viimeiseksi työkseen sarjassa. Kojima oli suunnitellut alkuperäisen Metal Gear -pelin vuonna 1987 ja vajaan kahdenkymmenen vuoden aikana noussut yhdeksi maailman arvostetuimmista pelisuunnittelijoista sarjan avulla.