Miksi tv-tuotannot kuskaavat vaikuttajia maailman ääriin ilmastonmuutoksen nimissä?

Sarjojen viesti menee metsään, jos ekologiseen kriisiin tai epäeettiseen kuluttamiseen herääminen vaatii reissun niiden alkulähteille, kirjoittaa HS Nytin toimittaja Piritta Räsänen.

10.1. 2:00 | Päivitetty 10.1. 8:05

Uusi vuosi, uudet tiedostavat tv-sarjat.

Alkuvuoden realitysarjoissa tartutaan ekologisiin ja eettisiin ongelmiin, kuten ilmastonmuutokseen, jäätiköiden sulamiseen ja luksustuotteiden kuluttamiseen.

Sarjojen lähestyminen vaikeisiin ja globaaleihin ongelmiin näyttäisi kuitenkin pysyneen ennallaan: lähettää julkkikset paikan päälle ihmettelemään kriisiä.

Discoveryn tammikuussa alkavassa Arktinen retkikunta -sarjassa kuusi suomalaista vaikuttajaa ja julkisuudesta tuttua henkilöä tekee ”löytöretken” ”ilmastonmuutoksen polttopisteeseen” eli Grönlantiin.

Tiedotteen mukaan matkallaan ryhmä kohtaa ilmastonmuutoksen vaikutukset ja ”valjastaa näkyvyytensä tärkeän sanoman levittämiseen”.

Toisin sanoen ryhmä julkkiksia aiheuttaa lentopäästöjä todistaakseen ilmastonmuutoksen omin silmin, vaikka tutkijoiden viesti sen vakavuudesta on varsin uskottava ilmankin.

Tutkimusretkiä tehdään myös vastuullisemman kuluttamisen nimissä. Tammikuussa Yle Areenassa julkaistavalla Verta, hikeä -sarjan toisella kaudella neljä sosiaalisen median vaikuttajaa matkustaa juontaja Rosa Kettumäen kanssa Afrikan länsirannikolle Ghanaan tarkastelemaan luksustuotteiden alkutuotantoa.

Tiedotteessa kerrotaan, että matkalla vaikuttajat joutuvat kohtaamaan erittäin kovia työolosuhteita esimerkiksi kultakaivoksilla. Monelle tämä ei ehkä tule yllätyksenä, sillä onhan hengenvaarallisista kulta- ja timanttikaivoksista puhuttu jo pitkään. Esimerkiksi yhdellä googlauksella Amnestyn sivuilta löytyy tietoa Ghanan kaivosten ympäristöhaitoista.

Tarkoitus on hyvä mutta keinot väärät. Voisiko maailman ympäri lentelyn sijasta ongelmia käsitellä Suomesta käsin? Sarjojen viesti menee metsään, jos ekologiseen kriisiin tai epäeettiseen kuluttamiseen herääminen vaatii reissun niiden alkulähteille.

Vastaavia maailmanparannusmatkoja on kritisoitu ennenkin.

Elokuussa somessa närkästyttiin, kun suomalaisista yrittäjistä ja toimitusjohtajista koostuva retkikunta matkusti Grönlantiin kokemaan ilmastonmuutoksen omin silmin. Retkikunnan lähettämässä tiedotteessa reissu oli kehystetty ilmastonmuutoksen vastaiseksi työksi, josta oli tarkoituksena kuvata dokumenttiohjelma.

Vuonna 2016 julkaistu ilmastodokumentti Before the Flood herätti soraääniä kuvausryhmän matkustelusta ympäri maailmaa ilmastodokumenttia varten.

Aihettakin on, sillä ympäristöaktivistina profiloitunut Leonardo DiCaprio ja kuvausryhmä matkustavat 96-minuuttisen dokumentin puitteissa viidelle mantereelle ja arktiselle alueelle ”todistaakseen ilmastonmuutosta omakohtaisesti”.

Tekijät kertovat verkkosivuillaan, että dokumentista koituneet hiilidioksidipäästöt on kompensoitu vapaaehtoisella hiiliverolla.

Mutta kenties dokumentin viestin kannalta uskottavampaa olisi ollut kuvata Hollywood-näyttelijää matkalla haastamaan yhdysvaltalaisia päättäjiä pyörällä polkien.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat

Nyt.fi luetuimmat