Valtapeli tarinasta

Game of Thronesin menestyksen salaisuus olivat George R.R. Martinin romaanit, joihin sarja perustui. Tuloksena oli upea tarina vallasta ja rakkaudesta. Lopulta Martinin kirjoista kuitenkin tuli sarjan suurin ongelma.

Game of Thrones on päättynyt. Se oli maailman suurin tv-sarja. Fantasiasarja teki historiaa monella tavalla.

Viimeistä kautta esitettiin 192 maassa samaan aikaan, koska kukaan ei halunnut lukea netistä paljastuksia sen juonenkäänteistä. Sillä oli reilusti yli 100 miljoonaa katsojaa – kukaan ei tiedä tarkalleen kuinka monta – ja silti sitä ladattiin luvattomasti enemmän kuin mitään muuta tv-ohjelmaa. Hakkerit yrittivät kiristää rahaa vuodoilla.

Sarja kasvoi lopulta jättiläismäiseksi. Sitä tehtiin kahdeksan tuotantokautta. Sen viimeinen osa ilmestyi 20. toukokuuta.

Game of Thrones on parhaimpia tv-sarjoja mitä on koskaan tehty. Elokuvissa tai televisiossa ei ole koskaan nähty samantasoista aikuisille tehtyä fantasiaa.

Se ei ollut kuitenkaan täydellinen. Neljä ensimmäistä kautta olivat ensiluokkaista tv-draamaa. Neljällä viimeisellä kaudella alkoi ilmetä ongelmia. Ongelmat johtuivat ironisesti samasta syystä, joka teki sarjasta niin hyvän: sen ainutlaatuinen lähdemateriaali.

Game of Thrones perustuu George R.R. Martinin erinomaiseen romaanisarjaan Tulen ja jään laulu, joka alkoi ilmestyä vuonna 1996. Sen neljäs osa nousi heti ilmestyessään Yhdysvaltojen bestseller-listan kärkeen 2005.

Taru sormusten herrasta -elokuvat olivat nostaneet muutama vuosi aikaisemmin fantasian maailman menestyneimmäksi elokuvagenreksi. Martinia liehiteltiin myymään kirjojensa elokuvaoikeudet. Televisiokäsikirjoittajana vuosia työskennellyt Martin oli kärsivällinen ja odotti oikeaa tarjousta.

Uhkarohkeat ja innokkaat käsikirjoittajat David Benioff ja D.B. Weiss, joilla ei ollut mitään kokemusta tuottamisesta, onnistuivat vakuuttamaan Martinin. He istuivat alas lounaalle The Palm -ravintolassa Beverly Hillsissä maaliskuussa 2006. Juttua riitti, ja lounas muuttui illalliseksi. Martin ymmärsi, että kaksikko tunsi hänen tarinansa ja he tekisivät sille oikeutta.

Kirjat olivat täydellinen perusta tv-draamalle. Ne kertovat jännittävän tarinan historiallisen romaanin tarkkuudella. Tarinassa ei ole selkeästi hyviä tai pahoja henkilöitä. Kaikki tekevät vaikeita valintoja ja koko ajan liikutaan eettisesti harmaalla alueella. Se oli kaukana Sormusten herran mustavalkoisesta moraalista.

Aatelissukujen valtataistelusta kehkeytyi nopeasti nautittavan mutkikas kudelma. Käsikirjoittajien oli helppo rakentaa siitä lukuisia kausia kestävä tarina, jossa oli kuitenkin yllättäviä käänteitä ja usein cliffhangereita.

Martin oli kirjoittanut paljon hurjan kiinnostavia henkilöitä. Heille löydettiin erinomaiset näyttelijät. Kirjojen maailma oli elävä ja aito. HBO laittoi sarjaan paljon rahaa ja maailma näytti ja tuntui ruudulla todelliselta.

Toisin sanoen se oli fantasiaa, jota tehtiin vakavissaan. Se oli aikuista mutta samalla viihdyttävää.

Alku oli kuitenkin monella tapaa hankala. Ensimmäinen yritys tehdä pilotti oli katastrofi. Se kuvattiin 90-prosenttisesti uudelleen. Sen seurauksena sarjan ensimmäisessä jaksossa on Benioffin ja Weissin mielestä sarjan huonoin kohtaus. Siinä Starkin pojat ovat yläosattomina parranajossa. Kohtaus tarvittiin, koska kuvausten välillä kului vuosi ja näyttelijöiden parrat olivat erilaiset eri kohtauksissa.

Ensimmäinen kausi oli erittäin hyvä. Se ei kuitenkaan ollut vielä jättimenestys. HBO antoi sarjalle silti jatkoaikaa.

Sarjan tunnusmerkiksi tulivat yllättävät juonenkäänteet. Heti ensimmäinen jakso tarjosi kylmäverisen yllätyksen. Pieni poika, Bran Stark, työnnettiin alas ikkunasta jakson viimeisessä kuvassa. Kauden loppu tarjosi toisen yllätyksen, kun sarjan päähenkilönä pidetty Ned Stark teloitettiin julmasti.

Ensimmäinen kausi pani tv-draaman säännöt uusiksi. Nedin teloitus on vuosikymmenen tv-draaman tärkeimpiä hetkiä. Kuka tahansa päähenkilö saattoi kuolla. Yllätyksistä tuli sarjan brändi ja iskulauseeksi ”kukaan ei ole turvassa”.

Sarjan edetessä tämä yllätyksellisyys aiheutti ongelmia. Ensimmäinen niistä oli ajoitus. Jos sarjaa näytettiin jossain päin maailmaa ennen muita, juonenpaljastukset eli spoilerit levisivät heti netissä.

Lopulta HBO päätyi jakelemaan sarjaa kaikkialla täsmälleen samaan aikaan, jotta kukaan ei näkisi yllätyksiä ja paljastuksia ennen muita.

Game of Thrones palautti tapahtumatelevision. Jaksot ilmestyivät viikon välein. Netflixin aloittaman kausiahmimisen aikakaudella se oli kuin Euroviisut tai olympialaiset. Isoksi osaksi sarjan katsomiskokemusta tuli se tosiasia, että ”kaikki” katsoivat sitä. Maailma tuntui hengittävän sarjan jaksojen tahdissa niinä viikkoina, kun kausi oli käynnissä.

Koko sarjan henkinen huippukohta oli kolmannen kauden lopussa nähty jakso The Rains of Castamere.

Se vei sarjan yllätyksellisyyden taas uudelle tasolle. Kun Ned kuoli ensimmäisen kauden lopussa, hänen poikansa Robb otti tavallaan pääsankarin paikan.

Nyt myös Robb ja hänen läheisensä tapettiin. Kun matto vedettiin katsojien odotusten alta toisen kerran näin väkivaltaisen yllättävästi, se oli sensaatio.

Jaksosta tuli mediailmiö ja sarjan puhutuin jakso vuosiksi. Youtubessa katsottiin miljoonia kertoja ”reaktiovideoita”, eli videoita ihmisistä katsomassa, reagoimassa, huutamassa ja järkyttymässä jakson loppukäänteistä.

Tuntui kuin sarja olisi taas tehnyt tv-historiaa. Jakso räjäytti sarjan suosion lopullisesti uusille lukemille. Kolmannen kauden jälkeen GoT ohitti Sopranosin HBO:n kaikkien aikojen suosituimpana sarjana. Julkkikset ilmoittautuivat faneiksi, talk show-ohjelmat puhuivat sarjasta ja yleisö janosi tulevista kausista pieniäkin vihjeitä.

Fanit alkoivat spekuloida innokkaasti tulevista yllättävistä käänteistä. Odotukset nousivat korkealle.

Sarjan tekijät olivat samaan aikaan hioneet taitonsa huippuunsa. Seuraava, neljäs kausi on koko sarjan paras. Siinä henkilöiden välinen draama ja näyttävä toiminta ovat parhaassa tasapainossa.

Samaan aikaan kun sarja oli parhaimmillaan ja suosio kohosi kohti taivasta, horisontissa alkoi nousta pilviä.

George R. R. Martin oli jäätynyt.

Kirjasarja tv-sarjan taustalla ei edennyt odotetussa tahdissa. Se ei itse asiassa edennyt lainkaan. Haastattelin Martinia vuosia aikaisemmin, hänen vieraillessaan Helsingissä 2009. Tv-sarjan pilottia, sitä ensimmäistä karmeaa versiota, kuvattiin samaan aikaan.

Martin arvioi silloin, että kestäisi seitsemän vuotta ennen kuin kirjasarja olisi valmis. Vaikuttaa siltä, että hän toisti tämän saman optimistisen viestin kaikissa tapaamisissa HBO:n sekä Benioffin ja Weissin kanssa. Jos tämä Martinin ääneen lausuma suunnitelma olisi toteutunut, kaikki kirjat olisivat ilmestyneet ennen kuin sarja päättyi.

Mutta siitä haastattelusta on nyt kymmenen vuotta ja kaksi kirjaa on edelleen ilmestymättä.

Pian sarjan alettua tekijät alkoivat huolestua. Martinin kuudes kirja ei ehkä ilmestyisi aikataulussa. Viimeisen kohtalo oli vielä enemmän ilmassa.

Syntyi ainutlaatuinen tilanne. Bestseller-kirjasarja, johon perustui kovaa vauhtia maailman suosituimmaksi nousemassa oleva tv-sarja, ei valmistuisikaan odotetusti.

Tv-sarjan tekijät joutuivat vuosi vuodelta muokkaamaan suunnitelmiaan sen mukaan, miten paljon lähdemateriaalia heillä olisi käytettävänään.

HBO oli pulassa.

Niin alkoi yksi televisiodraaman historian erikoisimmista operaatioista.

Benioff ja Weiss ovat kertoneet käyneensä Martinin luona Santa Fessä vuonna 2013. He tekivät yhdessä suunnitelman siltä varalta, että Martinin kirjat eivät ilmestyisikään ajoissa. Viikon ajan he kävivät pitkiä keskusteluja, joissa Martin kävi läpi jokaiselle päähenkilölle suunnittelemansa tarinan. Hän kävi myös pääpiirteissään läpi tarinan loppuratkaisun.

Tilanne oli erikoinen. Siinä vaiheessa Martin oli itse uponnut syvälle mammuttiteostensa mutkikkaisiin juoniin. Hän on siellä edelleen. Edellinen kirja ilmestyi vuonna 2011.

Mutkikkuus oli jo sitä ennen alkanut näkyä hänen kirjoissaan. Kolmessa ensimmäisessä kirjassa tarina pysyi tiukasti koossa. Neljäs kirja oli jo hajanainen ja edeltäjiään heikompi, viides taas vähän parempi. Tarina tuntui eksyvän sivupoluille, koska Martinin metodi oli keksiä sitä koko ajan lisää kirjoittaessaan. Tuloksena on ollut valtavaksi paisunut, poikkeuksellisen laaja ja yksityiskohtainen juonten ja tarinoiden kudelma. Siinä on yli 1 500 nimettyä henkilöä.

Tilanne oli siis seuraavanlainen: Martin oli jo hankkinut itsensä pulaan solmuissa olevien tarinanlankojensa kanssa. Samaan aikaan tv-sarja oli kasvanut junan lailla vyöryväksi miljardibisnekseksi. Martinin oli pakko työntää keskeneräinen työnsä Benioffin ja Weissin syliin. Sen lisäksi hänen piti kertoa heille reilusti etuajassa, minkälaiseen päätökseen hänen tarinansa oli menossa. Benioffin ja Weissin piti ottaa tämä nyörikasa ja latoa siitä seuraavien vuosien ajan kiskoja junan eteen minkä ehtivät, kohti maaleja, jotka Martin oli asettanut.

On vaikea kuvitella, minkälainen tehtävä se on ollut. Martin on mestaritarinankertoja. Hän oli punonut Tulen ja jään laulua 1990-luvun alusta eli pattitilanteen syntyessä jo yli 20 vuotta.

Benioffilla ja Weissilla oli pari vuotta aikaa rakentaa silta laajasta kudelmasta kouralliseen loppuratkaisun olennaisia piirteitä, joiden piti olla samoja sekä kirjoissa että tv-sarjassa.

Tehtävän vaikeus näkyy sarjan jälkipuoliskolla.

Huolimatta siitä, miten syvällä Martin oli tarinansa syövereissä, hän sanoi vielä 2014 uskovansa, että saa kirjat julkaistua ennen tv-sarjan päättymistä. Kun haastattelin häntä toisen kerran vuonna 2015, jotain oli muuttunut. Hän ei oikein halunnut edes puhua koko asiasta.

Samaan aikaan odotukset sarjaa kohtaan olivat nousseet valtaviksi. Budjetin ja katsojamäärien kasvaessa yleisön odotukset muuttuivat. Ensimmäisellä kaudella ei nähty isoja taisteluja, koska niihin ei ollut varaa. Kun niihin saatiin rahaa, yleisö rakasti niitä. Sellaisia ei oltu nähty televisiossa aiemmin. Taistelukohtauksia tehtiin lisää ja niistä piti saada aina vain näyttävämpiä.

Viimeisellä kaudella tekijät antoivat kaikkensa. He tekivät viimeistä kautta varten käytännössä kuusi elokuvaa. Tuotannon mittakaava oli mieletön. Kauden suurta taistelujaksoa kuvattiin öisin 11 viikkoa. Se on inhimillisesti ajateltuna aika järjetöntä. Jokainen valtavasta tekijäjoukosta oli äärirajoilla. Siitä varmaankin johtui, että vaikka aikaa oli lähes kaksi vuotta, kuviin oli jäänyt kahvikuppi ja vesipullo.

Ehkä tekijöiden halu tehdä yhä isompaa ja näyttävämpää meni turhan pitkälle.

Sarjan alussa kerronta eteni rauhallisesti, pääasiassa dialogin kautta. Mitä pidemmälle mentiin, sitä vähemmän henkilöt puhuivat keskenään.

Alkupuolella juonet tiivistyivät ja syvenivät. Henkilöt pelasivat pelejään. Petokset ja muut yllätykset olivat järisyttäviä käänteitä. Loppua kohden juonet syöksyivät eteenpäin. Isoja käänteitä tuli yhä enemmän. Samaan aikaan yliluonnollinen, joka oli häämöttänyt pitkään taustalla, nousi etualalle.

Käsikirjoittajat tekivät välillä hurjia ratkaisuja ja joissain kohdissa selkeitä virheitä. Eteläiseen Dornen valtioon kirjoitettiin oma, kirjoista poikkeava juonensa. Kun se ei onnistunut, juoni tapettiin töksähtäen.

Varsinkin seitsemäs kausi oli ongelmallinen. Teosten viivästyminen, Martinin kudelman sekä Benioffin ja Weissin kiskojen tekemisen ongelma alkoi näkyä. Pitkiä kaaria kurottiin umpeen nopeasti. Kirjoittamisesta tuli melkein pisteiden yhdistelyä. Sama ongelma vaivasi jossain määrin viimeistä kautta.

Lopputuloksena sarja siirtyi henkilövetoisesta, historialliseen tyyliin kerrotusta viipyilevästä draamasta rivakasti etenevään toimintafantasiaan ja suuriin taisteluihin. Sarja, joka nyt päättyi, oli kahdella viimeisellä kaudella aika eri näköinen sarja kuin se, joka alkoi vuonna 2011. Poikkeus tästä on koko sarjan päättänyt hieno viimeinen jakso, joka heijasti taidokkaasti koko sarjan alkua ja kokosi juonet tyylikkäästi yhteen.

Fanit ovat olleet pettyneitä muutokseen. Varsinkin sarjan viimeisen kauden aikana pettymyksen purkaukset kävivät jopa aggressiivisiksi. Joidenkin mielestä Benioff ja Weiss olivat paitsi epäonnistuneet, myös tuhonneet Martinin teokset.

Kyllä, he ovat tehneet omituisia ratkaisuja. Mutta on myös omituista, mihin meidän katsojien huomio on keskittynyt.

Mietin itsekin monen muun tapaan esimerkiksi lohikäärmeiden ja isojen aseiden voimasuhteita. Pohdin, miten outoa oli, että tällä viimeisellä kaudella ensin yksi lohikäärmeistä tapettiin helposti yhdellä aseella, mutta seuraavassa jaksossa ei monella samanlaisella aseella saatu millään tapettua toista lohikäärmettä.

Tällainen epäjohdonmukaisuus ei kuitenkaan ole mitenkään olennainen ongelma. Lohikäärmeen tappamisen helppous? Siitäkö tässä on kyse? Ei mielestäni. Olennainen ongelma on, että juonittelun ja salaisuuksien draamasta on tullut sarja, jossa tällainen on ylipäätään tärkeä kysymys.

Kaikesta, mikä liittyy Game of Thronesiin, keskustellaan. Todella paljon.

Tästä näkökulmasta kirjojen ja tv-sarjan erkaneminen omiin suuntiinsa loi myös hedelmällisen tilanteen. Mitä enemmän ne etääntyivät, sitä kovemmaksi kiihtyi vuosien myötä valtavaksi kasvanut spekulointi sarjan tulevista käänteistä.

Miten paljon sarja seuraisi kirjoja? Missä kohdissa se lähtisi omaan suuntaansa? Miten kirjojen tarinoita muokattaisiin sarjaan?

Martin on luonut kirjasarjassaan ja sen lisäteoksissa häkellyttävän yksityiskohtaisen maailman historioineen ja mytologioineen. Sen pohjalta on ehditty esittää kirjaimellisesti satoja erilaisia teorioita siitä, mitä sarjan loppukausilla tapahtuisi. Tässä toimii eräänlainen runsauden laki. Kun eri tavoin yhdisteltäviä elementtejä – käänteitä, petoksia, nimiä, sukuja, ennustuksia, salaperäisiä viittauksia, miekkoja, kirjoja, kapinoita, sotia, romansseja, turnajaisia, mitä vain – on tarpeeksi, niiden mahdolliset yhdistelmät ovat loputtomia.

Netissä on kasvanut näkyvä, äänekäs ja asiaansa paneutunut fanikulttuuri. Youtubesta löytyvien Game of Thrones -teoriavideoiden katsomiseen ei riittäisi yksi ihmiselämä. Ei varmaan kaksikaan. Jokaisella on oma mielipiteensä.

Fantasian ja scifin harrastajien parissa tällaista keskustelua on käyty jo vuosikymmenien ajan. Game of Thrones räjäytti sen valtavirtaan. Tämä on yhteisöllisyyttä parhaimmillaan. Ihmiset ympäri maailmaa tuntevat, että tämä on heidän tarinansa. Omistajuuden tunne on voimakas.

Sarja puhutteli ihmisiä kaikkialla, koska se kertoo meitä kaikkia koskettavista aiheista.

Se kertoo vallasta ja rakkaudesta sekä niiden synnyttämistä ristiriidoista.

George R.R. Martin on usein lainannut William Faulkneria kuvaillessaan Tulen ja jään laulua: “Ainoa kirjoittamisen arvoinen asia on ihmissydän ristiriidassa itsensä kanssa.”

Sarja kertoi alusta loppuun asti lähes mahdottomista valinnoista, joita ristiriitojen kanssa kamppailevat ihmiset joutuvat tekemään.

Mistä tarina lopulta kertoo?

Siihen ei ole yhtä vastausta. Game of Thrones on monta tarinaa. Monta dramaattista, traagista, hauskaa, jännittävää, salaperäistä tarinaa, jotka on kerrottu hienojen hahmojen kautta.

Sarjan nimi on suomeksi Valtaistuinpeli.

Siksi tämä on ensisijaisesti tarina valtataistelusta.

Sarjan päätarina kertoo, miten Westerosin valtasuvut taistelevat Rautavaltaistuimesta ja Seitsemän kuningaskunnan hallitsijuudesta.

Tarinankerronta on aina peliä luottamuksen ja harhautuksen välillä. Sarja on huijannut taitavasti katsojiaan alusta asti. Päävihollinen oli ensin yliluonnollinen olento Yön kuningas. Hänet tuhottiin ja viholliseksi tuli kuningatar Cersei Lannister. Sitten hän kuoli. Viimeisessä jaksossa lopulliseksi viholliseksi paljastui vallan ja koko sarjan symboli, Rautavaltaistuin. Siksi se tuhoutui lopussa.

GoT:ista tuli tarina oikeutuksesta ja sen hinnasta. Lordi, lady, sankari ja suku toisensa jälkeen tuhoutuu verisessä pelissä. Näemme toistuvasti, kuinka sodat syttyivät rakkauden, valheiden ja ennustusten takia. Siksi, että ihmiset eivät näe asioita kuten ne ovat.

Kenelle valta kuuluu? Sille, joka ei sitä halua, mutta jonka on pakko ottaa se.

Alussa valta on miehellä, joka ei sitä halua, kuningas Robertilla. Vallan saavat sen jälkeen ne, joille se ei kuulu. Lopulta sen saavat taas ne, jotka sitä eivät halua, mutta ymmärtävät että se on heidän velvollisuutensa. He kantavat vastuunsa.

Valtaistuinpelin rinnalla sarja on alusta asti kertonut kahta muuta tarinaa. Toinen tarina kertoo Yön kuninkaasta, pohjoisesta tulossa olevasta myyttisestä uhasta. Kolmas tarina on yllätyksellisesti tapetun Ned Starkin orvoiksi jääneistä lapsista sodan jaloissa.

Jokaisen näiden kolmen tarinan keskellä on Jon Nietos.

Siksi tämä on Jonin tarina.

Jon on monella tapaa Game of Thronesin päähenkilö. Sarjan ydin on Jon Nietoksen syntyperän salaisuus, jonka ympärille kaikki muut juonet kiertyvät. Jonia pidetään pitkään Ned Starkin äpäränä, mutta se on yksi sarjan monista rakkauden takia kerrotuista valheista.

Jonin salaisuuteen viitataan jo sarjan ensimmäisessä jaksossa ja useita kertoja sarjan edetessä. Salaisuus paljastetaan lopulta aivan seitsemännen kauden lopussa.

Se johtaa viimeisessä jaksossa Jonin viimeiseen valintaan, sarjan dramaattiseen huipennukseen.

Fanit ovat spekuloineet tästä salaisuudesta jo pitkään. Innokkaimmat Martinin kirjojen lukijat olivat arvanneet ratkaisun Jonin syntyperään jo vuosia ennen tv-sarjan alkamista. Siinä mielessä se ei ollut varsinaisesti salaisuus. Tässä näkyy taas omalla tavallaan kirjojen ja tv-sarjan erikoinen suhde.

Salaisuus vaikutti myös päätökseen tehdä tv-sarja. Kun Martin teki vuonna 2006 päätöksen antaa keskeneräisen tarinansa Benioffin ja Weissin sovittavaksi tv-sarjaksi, hän kysyi heiltä joukon kysymyksiä selvittääkseen kuinka tarkkaan he olivat lukeneet kirjat. Ratkaiseva kysymys koski Jonin salaisuutta. Kuka oli Jon Nietoksen äiti?

He vastasivat oikein. Martin tiesi, että he tuntevat hänen kirjansa.

Tarinassa Jonin päällimmäinen tehtävä on taistelu pohjoisesta tulevaa uhkaa, Yön kuningasta, vastaan.

Mutta se ei ole hänen todellinen tehtävänsä. Hänen tehtävänsä on yhdistää kansat.

Pohjoiseen on tuhansia vuosia aikaisemmin rakennettu Muuri suojelemaan ihmisiä Yön kuninkaan uhalta. Sen takana asuu kuitenkin myös ihmisiä, jotka kutsuvat itseään vapaaksi kansaksi, mutta joita etelässä kutsutaan rasistisesti villeiksi.

Sekä Jon että Yön kuningas molemmat omalla tavallaan rikkovat Muurin.

Yön kuningas tuhoaa Muurin fyysisesti hyökätessään ihmiskunnan kimppuun. Jon murtaa Muurin henkisesti yhdistäessään ihmiskunnan Muurin molemmin puolin.

Jon oppii kaikkien ihmisten olevan yhtä kansaa rakkauden kautta. Hän rakastuu Muurin takaisen jäisen maan Ygritteen. Ygritte opettaa Jonille, että kaikki ihmiset ovat yhtä ja vapaita, oli heidän välissään Muuri tai ei.

Lopuksi Jon rakastuu tuliseen Daenerys Targaryeniin, joka on tullut ottamaan Rautavaltaistuimen itselleen. Jonin salaisuus on, että hän on Daenerysin veljenpoika. He molemmat ovat Rautavaltaistuimen aiemman hallitsijan perillisiä. Heidän rakkautensa on tuhoon tuomittu.

Siksi tämä on Jonin ja Danyn tarina.

George R.R. Martin on kirjoittanut fantasiaa ja scifiä 1970-luvulta asti. Hän tuntee molemmat genret läpikotaisin. Tulen ja jään laulussa hän käyttää kahta hyvin perinteistä hahmoa ja tekee niistä uudenlaisen tarinan. Jon Nietos on perinteinen kätketty sankari, ulkopuolinen, josta tulee pelastaja, samantapainen hahmo kuin vaikka Tähtien sodan Luke Skywalker.

Daenerys Targaryen taas on palaava kuningas – tällä kertaa kuningatar – joka tulee ottamaan hänelle kuuluvan valtaistuimen, kuin Aragorn Tarussa sormusten herrasta.

Danysta tulee ensin orjien vapauttaja, joka haluaa lopettaa kansalle tuhoisan valtaistuinpelin voittamalla sen. Mutta valta sokaisee Danyn ja hän lankeaa Rautavaltaistuimen, oikeutuksen valheen, alle.

Rakastajien konflikti on sarjan suuri tragedia ja keskeisin juoni. Se huipentuu viimeisessä jaksossa Jonin raskaaseen valintaan, kun hän joutuu tappamaan Danyn. Jon pelastaa maailman tappamalla rakkautensa. Jon kasvaa vastuuseensa, kuten kaikki Starkin perheen lapset.

Siksi tämä on Starkin lasten tarina.

Sarja kertoo alussa yllätyksellisesti mestatun Ned Starkin lasten selviytymisestä orpoina sodan runtelemassa maailmassa. Starkin lapsista kaksi, Robb ja Rickon, kuolevat konkreettisesti. Jon, Bran ja Arya kuolevat symbolisesti.

Sansasta kasvaa vahva hallitsija. Juuri hän ottaa vastuun sukunsa perinnöstä. Game of Thrones on nostanut naishahmoja kausien edetessä valta-asemiin. Sansan hahmo lunastaa lopussa naisten roolin johtajina.

On yksi hahmo, joka sitoo nämä kaikki juonet yhteen. Hän oppii sarjan edetessä ymmärtämään vallan oikeutuksen vaaran, hirveiden valintojen välttämättömyyden sekä rakkauden ja vastuun merkityksen.

Hän selviää valtaistuinpelistä pelattuaan sitä ensin kolmella eri puolella. Hän ystävystyy Starkin perheen kahden ulkopuolisen, äpäränä pidetyn Jonin ja rampautuneen Branin kanssa. Hän nostaa Branin kuninkaaksi ja ohjaa Jonin tappamaan Danyn.

Hän on itsekin päähän potkittu ulkopuolinen ja uskomaton selviytyjä. Älykäs, hauska ja ärsyttävä mies, joka ei koskaan luopunut hyvästä sydämestään, vaikka luopuikin juomisesta ja irtosuhteista.

Hän on tämän tarinan todellinen sankari. Hän on George R. R. Martinin ja kymmenien miljoonien fanien suosikkihahmo.

Hän ei jää historiaan ainoastaan Peter Dinklagen häikäisevän roolityön eikä Martinin, Benioffin ja Weissin kirjoittaman taidokkaan dialogin ansiosta.

Hän on Tyrion Lannister.

Tyrion jää elämään tämän tarinan jälkeenkin, koska toisin kuin Jon ja Dany, hän on uudenlainen hahmo fantasian perinteessä.

Siksi tämä on Tyrion Lannisterin tarina.

Mikä on Tyrionin sanoma?

Hän näyttää, että itsensä kyseenalaistaminen ja virheiden myöntäminen ovat edellytyksiä eettisyydelle. Omien tekojen oikeuttaminen ja oikeassa olemisen varmuus ovat vaarallisia.

Juuri Tyrion välittää Jonin vapaalta kansalta saaman viisauden koko Westerosille. Ihmiset ovat yhtä kansaa, eikä kukaan ole toisten yläpuolella verenperintönsä takia. Hallitsijat pitää valita ja heidän pitää teoillaan ansaita valtansa ihmisten silmissä. Siksi Tyrion lopettaa valtaistuinpelin. Tämä on askel kohti modernia ja meidän maailmaamme.

Jokainen on vapaa valitsemaan.

Tyrionin suulla sarjan tekijät kertovat viestinsä katsojille. Tyrion sanoo sarjan lopussa, että mikään ei yhdistä ihmisiä niin kuin hyvä tarina. Tarinan voiman korottaminen ratkaisuksi valtaistuinpelin voittamiseen on selvästi Benioffin ja Weissin viesti ja kiitos katsojille.

Jokainen tarinankertoja haluaa jossain vaiheessa kertoa tarinan tarinankertomisen tärkeydestä.

Mutta ehkä tekijät sanoivat Tyrionin suulla jotain muutakin. Vaikka tarinat yhdistävät meitä, Game of Thronesin lopussa tuntuu kuin tämä tarina jakaisi meitä.

Ehkä tekijät ennakoivat saamansa jopa aggressiivisen palautteen. Viimeisellä kaudella osan faneista esittämä kritiikki sarjaa kohtaan koveni huomattavasti. Kahdella viimeisellä kaudella oli ongelmia, mutta viimeisellä kaudella oli myös erinomaisia onnistumisia.

Jokaisella on oikeus omaan kokemukseensa ja tulkintaansa. Tässä on kuitenkin ehkä kyse syvemmästä ongelmasta.

Kyse on siitä kuka omistaa tarinan.

Puolitoista miljoonaa fania on allekirjoittanut vetoomuksen sarjan kuvaamisesta uudelleen ”paremmilla käsikirjoittajilla”. Adressi on tietysti vain tapa purkaa pettymystä, ei realistinen toive uudelleenkuvaamisesta.

Ajan henki on, että fanit tuntevat todella vahvaa omistajuutta fanituksen kohteestaan. He tuntevat, että sarjan tekijät ovat pettäneet heidät, jos uusi osa ei vastaa heidän odotuksiaan. Tämä on nähty ikävällä tavalla muun muassa Tähtien sota -elokuvien kohdalla.

Game of Thronesin kohdalla kysymyksessä omistajuudesta on vielä ylimääräinen kierros. Benioff ja Weiss ovat sarjan showrunnereita, mutta tarina on Martinin.

Omistaako tarinan Martin, Benioff ja Weiss, HBO vai katsojat?

Game of Thronesin vastaanotosta syntynyt kiista on samantapainen kuin valtataistelu, josta itse sarja on kertonut.

Martin on kuin oikeutettu kuningas, joka lähti maanpakoon muihin kirjaprojekteihin ja tv-sarjoihin. Benioff ja Weiss ovat perineet vallan häneltä. Kun heidän ratkaisunsa eivät miellyttäneet faneja, heitä alettiin pitää vallananastajina.

Tyrion Lannister kiisti vallan perimisoikeuden Westerosissa ja otti askeleen kohti demokratiaa.

Fanien vaatimukset tuntuvat kuin kapinalta epäoikeutetuiksi tunnettuja hallitsijoita kohtaan, vapaan kansan radikaalilta vaatimukselta demokratiasta.

On ironista, että yksi sarjaan voimakkaasti suhtautuvien fanien nettiyhteisö on jo vuosia kutsunut itseään nimellä ”freefolk”, vapaa kansa. Se on reddit-ryhmä joka ei piittaa spoilereista eikä siis kunnioita tekijöiden tai muiden fanien oikeuksia.

Kuten sanottua, todellisuus on paljon mutkikkaampi ja myös ikävämpi. Kyse ei ole siitä, että Benioff ja Weiss ovat pilanneet kaiken ja fanit ovat oikean tarinan puolella.

Martin, Benioff ja Weiss ottivat riskin. Ennen kaikkea Martin epäonnistui tavoitteessaan. Benioff ja Weiss joutuivat lähes mahdottomaan tehtävään. Heidän on ollut pakko kantaa vastuunsa vaikeassa tilanteessa ja tehdä valintoja. Joskus ne ovat olleet virheitä.

Ilman Benioffin ja Weissin rohkeutta tarttua Martinin teokseen, riskit tiedostaen, mitään tv-sarjaa ei ikinä olisi tehty.

Mikä lopulta on se oletettu oikea versio tarinasta, jota Martin pitää hallussaan? Martin on sanonut sarjan olleen poikkeuksellisen uskollinen dramatisointi hänen kirjoistaan.

Game of Thronesista tuli maailman kahvipöytien keskustelunaihe, joka päätyi pilapiirroksiin, uutisiin ja poliitikoiden puheisiin. Se on nyt osa kulttuuriamme. Se jää sellaiseksi ongelmistaan huolimatta. Odotukset sarjaa kohtaan nousivat osittain kohtuuttoman suuriksi.

Hyvä esimerkki tästä ovat yllätykset, joista sarja tunnetaan. Kaikki odottivat niitä. Fanit olivat sen sijaan huolissaan, että tekijät tekisivät ”fanipalvelua”. Mitä se tarkoittaa?

Jos fanit odottavat sarjalta yllätyksiä, onko fanien palvelua tehdä yllättäviä käänteitä, joita ei ole osattu odottaa? Fanit ovat spekuloineet tulevista käänteistä ja ovat siksi odottaneet ja toivoneet tiettyjä käänteitä. Onko fanipalvelua tehdä tällaisia käänteitä?

Koko kysymys fanipalvelusta ja yllätyksistä muuttuu mutkikkaaksi. Tekijöiden ainoa oikea ratkaisu on tehdä juuri se, mitä he haluavat tehdä. Näyttää siltä, että he tekivät pieniä asioita tietoisesti palvellakseen faneja. Se on hauskaa. Suuret linjat olivat kaikki kuitenkin hyvin luultavasti tekijöiden ratkaisuja.

Lopputulos oli kuitenkin monelle pettymys. Osa katsojista pettyi yllätyksiin, osa pettyi odotettuihin ratkaisuihin.

Stephen King kirjoitti viisaasti Twitterissä, että tyytymättömyys Game of Thronesin loppua kohtaan on ainakin osittain myös ilmaisu tyytymättömyydestä sitä tosiasiaa kohtaan, että sarja ylipäätään loppuu.

Sata miljoonaa ihmistä toivoisi Game of Thronesin vain jatkuvan, sillä ehkä parasta on odottamisen tunne ja lupaus tulevasta.

Tavallaan Game of Thrones jatkuukin. Tulevasta on jo lupaus. Ensi vuonna HBO:lla alkaa ensimmäinen spinoff-sarja, joka sijoittuu Westerosin historiaan tuhansia vuosia ennen tätä sarjaa. Sarjoja on tekeillä useita lisää. Lähivuosina on tulossa myös useita isolla budjetilla tehtyjä fantasiasarjoja kilpailemaan ”seuraavan GoT:in” tittelistä.

Martin jatkaa Tulen ja jään laulun ja siihen liittyvien teosten kirjoittamista, todennäköisesti elämänsä loppuun asti. Hän on blogissaan ja maininnut esimerkinomaisesti J.R.R. Tolkienin, joka ei saanut Silmarillionia elinaikanaan valmiiksi. Tolkienin poika viimeisteli sen julkaistavaksi. Toivottavasti Martin ehtisi kuitenkin kirjoittaa kirjasarjansa valmiiksi.

Kirjojen viivästyminen ja tv-sarjan päättyminen ennen sitä on myös hänen tragediansa. Hänen elämäntyönsä ja pääteoksensa on nyt esitetty televisioversiona ennen kuin hän on saanut julkaistua sen kirjoina.

Benioff ja Weiss tekevät Disneyn mukaan seuraavaa Tähtien sota -elokuvaa. Se on toinen viihde-franchise, jonka fanit tuntevat omistavansa. Palautteen hyökyaalto on todennäköisesti taas edessä, tekivät he mitä tahansa.

Game of Thrones on George R. R. Martinin, David Benioffin ja D.B. Weissin teos. Emme tiedä koko totuutta sarjan ja kirjojen suhteesta ja tekijöiden käymistä keskusteluista. Ehkä he joskus kertovat niistä elämäkerroissaan.

He tekivät rohkean, ainutlaatuisen ja omalla tavallaan vähän rikkinäisen sarjan. Se oli maailman suurin tv-sarja, emmekä enää koskaan näe sen kaltaista.

Sarjassa taisteltiin Rautavaltaistuimen omistamisesta. Tämä hirvittävän hinnan vaatinut oikeutuksen symboli tuhoutui lopussa.

Nyt katsojat käyvät valtaistuinpeliä siitä, kuka omistaa tarinan oikean version.

Mikä on sen pelin hinta? Kun riitelemme omistajuudesta, emme osaa arvostaa sitä mitä meillä on.

Meillä on hieno sarja ja enintään hieman jälkiviisas kysymys. Tekivätkö Martin, Benioff ja Weiss virheen aloittaessaan tv-sarjan tekemisen ennen kuin koko kirjasarja oli valmis?

***

Nyt.fi seurasi Game of Thronesia Westerosin kirjeenvaihtaja -blogissa. Jaksoarviot, spekulointi ja uutisointi siellä!
Nyt.fi luetuimmat
  • Juuri nyt
  • Päivä
  • Viikko
  1. 1

    Faceapp-sovelluksen vanhuusfiltteri on taas kaikkien kasvoilla – sen yksityisyyden­suojassa ei ole kuitenkaan mitään poikkeavaa, venäläisyydestä huolimatta

  2. 2

    Bloggari Maria Nordin aiheutti sukupuoliristiriitaa käsittelevällä Pride-päivityksellään somemyrskyn, soitimme riidan osapuolille

  3. 3

    Weekend Festivalin kiinnostavin esiintyjä on äärisynkkä räp-yhtye $uicideboy$, joka on saanut keikkayleisön eläimelliseen riehuntaan

  4. 4

    Antti Tuiskun esiintyminen Weekend Festivalin päälavalla herätti kytevän raivon, mutta Tuisku itse innostui entistä enemmän – tästä on kyse

  5. 5

    Suomalaisten ämpärirakkaus tiivistyy sankohiipimisen SM-kisoissa – HS:n toimittaja osallistui kisaan, jota moni piti pelkkänä meeminä

  6. 6

    Trumpin ehdotellessa kongressin naisedustajille maasta muuttamista suositulla tv-juontajalla on myös Trumpille ehdotus: Trump voisi painua helvettiin

  7. 7

    Oliko kuulento vain huijaus? Käymme läpi kuvat, joilla salaliittoteoriaa perustellaan

  8. 8

    Alppilan gluteeniton Hug-kahvila on söpö kuin leivos, mutta aukioloajoissa on hämmentävää vaihtelua

  9. 9

    Game of Thrones sai ennätysmäärän Emmy-ehdokkuuksia, ja yhdelle huomiotta jääneelle näyttelijälle se on jo voitto, mutta showrunnerit tarvitsevat oikean voiton

  10. 10

    Porvoon Sicapelle-ravintola haastaa Sinnen

    Tilaajille
  11. Näytä lisää
  1. 1

    Faceapp-sovelluksen vanhuusfiltteri on taas kaikkien kasvoilla – sen yksityisyyden­suojassa ei ole kuitenkaan mitään poikkeavaa, venäläisyydestä huolimatta

  2. 2

    Bloggari Maria Nordin aiheutti sukupuoliristiriitaa käsittelevällä Pride-päivityksellään somemyrskyn, soitimme riidan osapuolille

  3. 3

    Suomalaisten ämpärirakkaus tiivistyy sankohiipimisen SM-kisoissa – HS:n toimittaja osallistui kisaan, jota moni piti pelkkänä meeminä

  4. 4

    Trumpin ehdotellessa kongressin naisedustajille maasta muuttamista suositulla tv-juontajalla on myös Trumpille ehdotus: Trump voisi painua helvettiin

  5. 5

    Game of Thrones sai ennätysmäärän Emmy-ehdokkuuksia, ja yhdelle huomiotta jääneelle näyttelijälle se on jo voitto, mutta showrunnerit tarvitsevat oikean voiton

  6. 6

    Weekend Festivalin kiinnostavin esiintyjä on äärisynkkä räp-yhtye $uicideboy$, joka on saanut keikkayleisön eläimelliseen riehuntaan

  7. 7

    Oliko kuulento vain huijaus? Käymme läpi kuvat, joilla salaliittoteoriaa perustellaan

  8. 8

    Alppilan gluteeniton Hug-kahvila on söpö kuin leivos, mutta aukioloajoissa on hämmentävää vaihtelua

  9. 9

    Benjamin Peltonen oli Suomen ensimmäinen Instagram-sensaatio, kunnes ei enää halunnut olla – koska tykkäykset alkoivat määrittää, mitä hän ajattelee itsestään

  10. 10

    George R. R. Martin paljasti lisää tietoa tulevasta Game of Thrones -spinoff-sarjasta – tämä sarjasta nyt tiedetään

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Bloggari Maria Nordin aiheutti sukupuoliristiriitaa käsittelevällä Pride-päivityksellään somemyrskyn, soitimme riidan osapuolille

  2. 2

    Oliko kuulento vain huijaus? Käymme läpi kuvat, joilla salaliittoteoriaa perustellaan

  3. 3

    George R. R. Martin paljasti lisää tietoa tulevasta Game of Thrones -spinoff-sarjasta – tämä sarjasta nyt tiedetään

  4. 4

    Trumpin ehdotellessa kongressin naisedustajille maasta muuttamista suositulla tv-juontajalla on myös Trumpille ehdotus: Trump voisi painua helvettiin

  5. 5

    Suomalaisten ämpärirakkaus tiivistyy sankohiipimisen SM-kisoissa – HS:n toimittaja osallistui kisaan, jota moni piti pelkkänä meeminä

  6. 6

    Faceapp-sovelluksen vanhuusfiltteri on taas kaikkien kasvoilla – sen yksityisyyden­suojassa ei ole kuitenkaan mitään poikkeavaa, venäläisyydestä huolimatta

  7. 7

    Game of Thrones sai ennätysmäärän Emmy-ehdokkuuksia, ja yhdelle huomiotta jääneelle näyttelijälle se on jo voitto, mutta showrunnerit tarvitsevat oikean voiton

  8. 8

    Rihanna pukeutui itäaasialaisen perinteen mukaiseen asuun ja sai keskustelun kulttuurisesta omimisesta taas leimahtamaan

  9. 9

    Ii2 oli somepalvelu ennen someaikaa – se katosi hiljaisuudessa ja vei mukanaan yli sadantuhannen suomalaisen nettielämän

  10. 10

    Alppilan gluteeniton Hug-kahvila on söpö kuin leivos, mutta aukioloajoissa on hämmentävää vaihtelua

  11. Näytä lisää

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kilpailukykysopimuksen odottamaton lasku: Valtio kustantaa yrityksille pysyvän satojen miljoonien eurojen maksualen

    2. 2

      Helsingin käräjäoikeus määräsi fitnessmalli Sofia Belórfin puolison vangittavaksi, Helvetin enkelien johtaja epäiltynä samassa vyyhdessä

    3. 3

      Frendit ja Seinfeld ikääntyivät – toinen teki sen arvokkaasti, toinen on niin homofobinen, että sitä katsoessa täytyy irvistää

      Tilaajille
    4. 4

      Faceapp-sovelluksen vanhuusfiltteri on taas kaikkien kasvoilla – sen yksityisyyden­suojassa ei ole kuitenkaan mitään poikkeavaa, venäläisyydestä huolimatta

    5. 5

      Weekendin ongelmista on tullut jokavuotinen perinne, mutta kävijämääriä se ei heilauta – Vain ”totaalinen valhe ja epäonnistuminen” kaataisi festivaalin, sanoo tiedottaja

    6. 6

      Ruoveden perussuomalaisten osoitteeksi merkityn talon ikkunassa roikkui natsilippuja

    7. 7

      Tulvia paennut tiikeri haki suojaa paikallisen asukkaan sängystä Assamissa Intiassa

    8. 8

      Puolustusasianajaja: Puoliso elätti fitnessmalli Sofia Belórfia, poliisi tulkitsi sen rahanpesuksi – oikeus käsittelee vangitsemista tänään

    9. 9

      Ylöjärvellä pahoinpidelty mies kuoli sairaalassa – Pahoinpitelyn syy: Katsoi tekijää ”epämiellyttävästi”

    10. 10

      Ateenassa maanjäristys, ihmisiä juuttui hisseihin ja puhelinyhteydet katkesivat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Frendit ja Seinfeld ikääntyivät – toinen teki sen arvokkaasti, toinen on niin homofobinen, että sitä katsoessa täytyy irvistää

      Tilaajille
    2. 2

      Hylätty Lastenlinna ränsistyy Töölössä keskellä aavemaista hiljaisuutta

    3. 3

      Ruoveden perussuomalaisten osoitteeksi merkityn talon ikkunassa roikkui natsilippuja

    4. 4

      Tarja Myllyrinne asuu ensimmäisessä kerroksessa yhdellä Helsingin meluisimmista kaduista: Tällainen on hänen kotinsa

      Tilaajille
    5. 5

      Puolustusasianajaja: Puoliso elätti fitnessmalli Sofia Belórfia, poliisi tulkitsi sen rahanpesuksi – oikeus käsittelee vangitsemista tänään

    6. 6

      Ed Sheeranin fanit eivät saa armoa: jos keikalle ei pääse, lippua ei käytännössä voi antaa kellekään muulle

    7. 7

      Fitnessmalli Sofia Belórfia epäillään törkeästä rahanpesusta, puolisoa törkeästä doping- ja huumerikoksesta

    8. 8

      Valtion kontrolloima unkarilais­lehti väittää: ”Suomessa ei ole itsenäistä perustus­laillista oikeus­järjestelmää”

    9. 9

      Helsingin käräjäoikeus määräsi fitnessmalli Sofia Belórfin puolison vangittavaksi, Helvetin enkelien johtaja epäiltynä samassa vyyhdessä

    10. 10

      Trump jatkoi hyökkäystään demokraattiedustajia kohtaan, yleisö yltyi huutoon: ”Lähettäkää hänet takaisin” – Mutta nyt Trump sanoo, että huutelu tuntui hänestä ”vähän pahalta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Harri Virtasen elämä särkyi, kun äiti pysäytti auton keskellä metsätietä: vasta aikuisena Virtanen toipui, ja nyt hän auttaa myös toisia pois trauman kierteestä

      Tilaajille
    2. 2

      Synkkä puhelu sai päivystäjän itkemään kesken hätäpuhelun: Saana Välimaa kertoo vaativasta mutta kiittämättömästä työstä luolassa Uudellamaalla

      Tilaajille
    3. 3

      Parisuhde etenee kolmessa vaiheessa ja yhdessä niistä on suurin riski erota – ongelmia voi ehkäistä, kun tekee muutaman asian ajoissa

      Tilaajille
    4. 4

      VR vaihtoi kesäkuussa siivousyhtiötä, nyt likaiset junat ihmetyttävät niin matkustajia kuin henkilökuntaakin

    5. 5

      Töölöläinen Liisa Eskelinen etsii Facebookissa kumppania pitkän kriteerilistan avulla: lapseton, äänestänyt kaikissa vaaleissa ja prioriteettina yhteinen aika

    6. 6

      Kotona ei ole vessaa eikä jääkaappia – Tiina Malinen muutti itse rakentamaansa minivaunuun vuonna 2016 ja on pärjännyt vähemmällä kuin luuli    

    7. 7

      Töölönlahdelle rakennettiin kymmenen jalkapallokentän kokoinen puisto, jossa ei viihdy oikein kukaan

    8. 8

      Bloggari Maria Nordin aiheutti sukupuoliristiriitaa käsittelevällä Pride-päivityksellään somemyrskyn, soitimme riidan osapuolille

    9. 9

      Tässä yksinkertainen ohje, jonka avulla jokainen voi laihtua pysyvästi 5–10 kiloa

    10. 10

      Finnair oli jättää yksin matkustavan nuoren ulos koneesta ylivarauksen takia – Lentoyhtiö kertoo, miten ylivaraustilanteet ratkaistaan

    11. Näytä lisää