Pääkirjoitus

Katainen ja Bieńkowska HS:n Vieraskynä-palstalla: Autoteollisuutta pitää valvoa tarkemmin

Kuluttajien, sijoittajien ja EU:n kauppakumppanien luottamus autoalan testauksiin on palautettava nopeasti, kirjoittavat Elżbieta Bieńkowska ja Jyrki Katainen.

Autoteollisuudella on suuri taloudellinen merkitys. Ala luo työpaikkoja sekä autonvalmistukseen että laajemmin alihankintaketjuun, myyntiin, huolto- ja korjaustöihin ja huippututkimukseen.

Autojen osuus EU:n jäsenmaiden viennistä on huomattava. Auto on monin paikoin yhteiskunnissamme välttämättömyys niin perheiden arjessa, liike-elämässä kuin julkisissa palveluissa.

Autoteollisuuden liikevaihtoa ei silti pidä kasvattaa hinnalla millä hyvänsä. Autonvalmistajien, kuluttajien ja ympäristön edut on sovitettava yhteen. Näin on todettu aiemminkin, mutta sanoista ei ole aina ylletty tekoihin. Volkswagenin väärinkäytökset, joiden todellinen laajuus on vielä vahvistamatta, korostavat kiireellisten uudistusten tarvetta. Meidän on varmistettava, ­etteivät tällaiset tapaukset toistu.

Menestyvillä ja hyvin johdetuilla autonvalmistajilla on tarkka sisäinen valvonta ja kyky hallita riskejä. Tällaiset valmistajat kunnioittavat lain kirjainta ja henkeä. Ne kohte­levat asiakkaitaan rehellisesti ja ­oikeudenmukaisesti. Ne kilpailevat esimerkiksi ajamisen automaatioon ja matkustusturvallisuuteen liittyvillä innovaatioilla. Ne näkevät päästövähennystavoitteet pikemminkin mahdollisuutena kuin uhkana ­eivätkä turvaudu vilppiin, kuten Volks­wagenin tapauksessa kävi.

Päästöhuijauksissa käytetyt keinot ovat jo entuudestaan kiellettyjä EU-lainsäädännössä, ja kansalliset viranomaiset ovat velvollisia valvomaan lakien noudattamista. Se ei silti riittänyt estämään huijauksia.

Euroopan komissio on tehnyt johtopäätöksensä ja ryhtyy nyt paikkaamaan porsaanreikiä ja tiukentamaan sääntöjä. Otamme käyttöön uusia testejä, joilla typen oksideja ja muita päästöjä mitataan todellisissa ajo-olosuhteissa. Testeillä päästään aiempaa tarkempiin tuloksiin, joita on entistä vai­keampi vääristää. EU ottaa tällaiset testit käyttöön ensimmäisenä maailmassa.

Testejä on vielä hienosäädettävä, jotta saadaan huomioitua, että kylmällä moottorilla aloitettavat lyhyet kaupunkiajot aiheuttavat suurimman osan kaupunkipäästöistä. Myös hiilidioksidipäästöjen testejä ollaan parantamassa.

Tavaroiden vapaan liikkuvuuden sisämarkkinoilla kaikkien on pelattava sääntöjen mukaan, ja muu­toksia tarvitaan muillakin aloilla. Kuitenkin erityisesti autoteollisuudessa, jonka suhteita viranomaisiin pidetään usein turhankin lämpiminä, tarvitaan tehokasta valvontaa.

Lähipäivinä julkistamme EU:n tyyppihyväksyntäjärjestelmän merkittävää uudistamista koskevat ­ehdotukset. Uudistettu järjestelmä ohjaa sitä, miten kansalliset viranomaiset todistavat ajoneuvon täyttävän kaikki EU:n turvallisuus-, ­ympäristö- ja tuotantovaatimukset ennen kuin se voidaan tuoda EU-markkinoille.

Nykyinen järjestelmä perustuu keskinäiseen luottamukseen: kun auto on hyväksytty yhdessä EU-maassa, sitä saa myydä vapaasti koko unionissa. Tämä sisämarkkinoiden ydintä edustava vastavuoroisen tunnustamisen periaate säilyy, mutta järjestelmän puutteet on korjattava.

On varmistettava aiempaa tarkemmin, että ajoneuvotestit ovat nykyistä riippumattomampia. On selvitettävä, kuka testit maksaa ja miten testien suorittaja valitaan.

Myös EU-maiden tiedonvaihtoa niiden alueella myytävistä ajoneuvoista tulee parantaa. Jokaisen EU-maan tulisi voida ryhtyä suojatoimiin sääntöjenvastaisten ajoneuvojen poistamiseksi myös ilman muiden jäsenvaltioiden aktivoitumista.

Markkinavalvontaa on tehostettava mahdollistamalla tarkastukset silloinkin, kun auto on jo käytössä. Tarvitsemme laajempaa eurooppalaista valvontaa: komissiolle pitäisi antaa valtuudet suorittaa testejä jälkikäteen sekä tarvittaessa määrätä poistamaan ajoneuvo markkinoilta ja sakottaa rikkomuksista.

Emme usko, että tätä varten tarvitaan uutta EU-virastoa: hakisimmekin mieluummin vaiheittain toteutettavaa käytännönläheistä ratkaisua. Uuden viraston perustamisen mahdollisuutta ei kuitenkaan tulisi sulkea tässä vaiheessa pois.

Meidän on nopeasti kyettävä palauttamaan kuluttajien, sijoittajien ja kansainvälisten kauppakumppaneidemme luottamus. Komission uudet ehdotukset ovat kunnian­himoisia, realistisia ja antavat mahdollisuudet edetä asiassa nopeasti.

Aikaa ei ole hukattavana.

Elżbieta Bieńkowska ja Jyrki Katainen

Bieńkowska on EU:n sisämarkkinoista, teollisuudesta, yrittäjyydestä ja pk-yrityksistä vastaava komissaari. Katainen on komission varapuheenjohtaja.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Facebookin ex-johtaja ja muut sosiaalisen median kehittäjät myöntävät luoneensa hirviön, jota he eivät osaa pysäyttää: ”Kukaan ei pysty enää keskittymään”

    2. 2

      Sinnikäs tee se itse -henkilö kiinnittelee aidonnäköisiä liikennemerkkejä Mellunmäessä – ”En ymmärrä yhtään”, hämmästelee kaupungin työntekijä

    3. 3

      Taksinkuljettaja törmäsi tahallaan pyöräilijään kevyen liikenteen väylällä Espoossa – jyräsi vielä kaatuneen pyöränkin

    4. 4

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    5. 5

      Suomalainen opettaja ehdolla ”opetuksen Nobel-palkinnon” saajaksi – keksi menetelmän, joka paransi oppilaiden koetuloksia

    6. 6

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    7. 7

      Media: Trumpin perhe yritti äänestää New Yorkin pormestarin­vaaleissa, mutta siitä ei oikein tullut mitään

    8. 8

      Näin Mikko Kärnästä tuli politiikan supertrolli, jonka sanomisista suuttuvat kaikki – ja joka yllättyy itsekin, mihin kaikkeen media tarttuu

    9. 9

      HS maistoi 8 täyteläistä joulupöydän punkkua – yksi sai viisi tähteä

      Tilaajille
    10. 10

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    3. 3

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    4. 4

      Taksinkuljettaja törmäsi tahallaan pyöräilijään kevyen liikenteen väylällä Espoossa – jyräsi vielä kaatuneen pyöränkin

    5. 5

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    6. 6

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    7. 7

      Mies huijasi koko internetiä ja nosti takapihan varastonsa Lontoon 18 149 ravintolasta ykköseksi – vaikka tarjoili pelkkiä pakaste-eineksiä

    8. 8

      Walesilainen lammasfarmari äänesti brexitin puolesta, mutta nyt EU-ero vaarantaa koko elämäntyön: ”En koskaan halunnut kovaa brexitiä”

    9. 9

      Poliisi kiinnostui Sunny Car Centerin kadonneista miljoonista – Konkurssipesä: rahaa meni ”hupifirmalle” ja mausteyhtiölle

    10. 10

      Väitteet siitä, että presidenttipari ei kutsunut Linnan juhliin kulttuuriväkeä, ovat totaalista hölynpölyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    6. 6

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    7. 7

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    8. 8

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    9. 9

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    10. 10

      Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

    11. Näytä lisää