Pääkirjoitus    |   Pääkirjoitus

Paraskaan turvatekniikka ei pelasta rengassaituria

Autoilijoilla on paljon turvatekniikkaa, josta ei ole täyttä hyötyä, jos se kulkee sileiden renkaiden päällä.

Autoilijoilla tuntuu olevan selvä käsitys siitä, mistä tekijöistä autojen turvallisuus koostuu. Turvatekijöiden listalle kelpaavat vahva ­kori, neliveto, turvatyynyt ja esimerkiksi luistonestojärjestelmä.

Autoilijoilta näyttää unohtuvan yksi oleellinen kohta: se, minkä päällä hieno turvatekniikka kulkee.

Autorengasliitto, Liikenneturva ja poliisi tutkivat alkusyksyllä yhteistyössä autojen renkaita. Ratsioiden tulos oli hälyttävä: joka kuudes autoilija ajaa renkailla, joissa on puutteita. Ilmanpaineet ovat pielessä, rengas on vääränlainen tai renkaat ovat loppuun kuluneet.

Tulli tutki hiljattain Suomeen saapuvien rekkojen renkaat Hangossa. Pisto­kokeen tulos oli murheellinen. Puolet ­autoista joutui ajokieltoon. Vikoja oli kuormauksessa, renkaissa ja jarruissa.

Suuremmissa otoksissa hylkäysprosentti on pienempi mutta silti liian suuri, jos ottaa huomioon, millaisen vaaran valtava puolikuntoinen rekka voi aiheuttaa liikenteessä. Kaiken lisäksi tähän saakka nämä romurekat ovat voineet ajella Suomen talvessa vaikka ilman talvirenkaita. Ruotsissa vaaditaan, että rekkojen ja bussien vetoakseleilla on talvirenkaat ja urasyvyyttä jäljellä vähintään 5 millimetriä. Norjassa vaaditaan hyväkuntoiset talvirenkaat kaikkiin akseleihin.

Suomessa rekat ovat saaneet jostain käsittämättömästä syystä lipsutella talvet kesärenkailla, joissa on uraa jäljellä 1,6 millimetriä. Tämäkin on koskenut paripyörissä vain toista rengasta – toinen on saanut olla ihan sileä.

Onneksi vaatimus tiukkenee ensi talveksi. Lainmuutos tosin on vielä tekeillä. Vetävillä akseleilla on oltava talvirenkaat ja kulutuspinnan urasyvyyttä pitää olla vähintään 5 millimetriä. Silti Suomen vaatimukset jäävät jälkeen Norjasta. ­Tämä kertonee siitä, että muutos tähtää enemmän liikkumisen sujuvuuden lisäämiseen – rekka ei jää mäkeen kiinni – kuin liikenneturvallisuuden kasvattamiseen. Norjassa vaaditaan, että perävaunun hallittavuus on säilytettävä.

Vanha kansa sanoi, että kolmen markan kraatari tekee kuuden markan vahingon. Renkaiden uusimista pitkittävien kannattaa joskus laskea, minkä arvoinen kyyti arvottomien renkaiden päällä on.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Stalinin alkuperäiset dokumentit lopettavat turhan arvuuttelun – nyt tiedetään luotettavasti, mitä Moskova suunnitteli Suomen varalle

    2. 2

      Pienet synttärit riistäytyivät täysin käsistä Helsingin Käpylässä – 40 kuokkavierasta, pahoinpitely ja varastelua

    3. 3

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

      Tilaajille
    4. 4

      Mikko Andelin, 41, nukkui kuukausikaupalla vain kolme tuntia yössä – sitten järvenpääläislääkäri puuttui asiaan ja tarjosi lääkkeetöntä hoitoa

      Tilaajille
    5. 5

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    6. 6

      Petteri Orpo: Hallitus pääsi sopuun terveydenhuollon valinnanvapaudesta – kiista kärjisti puolueiden välit

    7. 7

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    8. 8

      Kuokkavieraat varastivat useilta ihmisiltä omaisuutta juhlissa Suomenlinnassa – tallentuivat vieraiden ottamille videoille

    9. 9

      Apulaisvalta­kunnansyyttäjä: Kaksois­kansalaiseksi luullun varusmies­lääkärin oikeuksia rajoitettiin Parolassa – syytettä ei nostettu

    10. 10

      Airbus A350 on linjakas jättiläinen – Tutustuimme Finnairin uuteen koneeseen, joka hörppii viisi ja puoli tuhatta kiloa kerosiinia tunnissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    2. 2

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    3. 3

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    4. 4

      Autokoulunopettaja näytti, miten vaihteita vaihdetaan – Miksi tuntuu paremmalta olla hiljaa ahdistelusta?

    5. 5

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

      Tilaajille
    6. 6

      Tätä on seksuaalinen häirintä, ja tämän sille voi tehdä – Kaikki, mitä asiasta pitää tietää

    7. 7

      Taloyhtiöriita sai uskomattomat mittasuhteet Helsingin Kruununhaassa: oikeudenkäyntikulut jo 50 000 euroa – eikä loppua vielä näy

    8. 8

      Mikko Andelin, 41, nukkui kuukausikaupalla vain kolme tuntia yössä – sitten järvenpääläislääkäri puuttui asiaan ja tarjosi lääkkeetöntä hoitoa

      Tilaajille
    9. 9

      Onko alkoholin tilaaminen ulkomailta todella kielletty laissa? – Lakimies sanoo kieltoa ”suureksi sumutukseksi”, joka perustuu muutaman virkamiehen ratkaisuun

    10. 10

      Myös monet työssä käyvät välttelevät työntekoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ossi Nyman ei tee töitä ja sanoo, että työvoimatoimisto on ihmisoikeusloukkaus – näin ”ideologisesti työtön” taktikoi itselleen yhteiskunnan tuet

      Tilaajille
    2. 2

      ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

      Tilaajille
    3. 3

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    4. 4

      ”Sinun hiljaisuutesi on valanut sementtiin itätytön stereotypian, ja se myy lisää poikamiesmatkoja”, kirjoittaa kirjailija Sofi Oksanen avoimessa kirjeessään Melania Trumpille

    5. 5

      Kirjailija kertoi olevansa ”ideologisesti” työtön ja kikkailevansa tukia – TE-toimisto katkaisee tuet ja aloittaa poikkeuksellisen selvityksen

    6. 6

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    7. 7

      Kiusaajat voittivat Niklas Herlinin

      Tilaajille
    8. 8

      Trumpin lähipiiri pelkää presidentin olevan ”hajoamassa” – avustajat yrittävät pitää presidentin aisoissa, kun hän saapuu toimistolle kiihdyksissään

    9. 9

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    10. 10

      Teollisuuden ja median suuromistaja Niklas Herlin on kuollut

    11. Näytä lisää