Junaturman syyt askarruttavat - Pääkirjoitus | HS.fi

Junaturman syyt askarruttavat

24.4.1996 3:00

Päivän lehdet pohtivat Jokelan sunnuntaisen junaturman syitä ja opetuksia.

Kouvolan Sanomat : "Jo tuoreeltaan arvioitiin, että junan nopeus oli sallittua suurempi. Voimakkaan sumun huonontama näkyvyys lienee myös vaikuttanut, ja pääradan korjaustyöt tilapäisvaihteineen aiheuttivat poikkeusjärjestelyjä." "Tuntuu peräti oudolta, että yli 100 kilometrin tuntinopeudella kiitävä satoja tonneja painava juna jätetään lopulta sen varaan mitä kuljettaja ehtii silmillään nähdä. Kun nykyisin jopa tukkirekat paikallistavat itsensä muutaman metrin tarkkuudella satelliittinavigaation avulla, ei juniin kuulu laitteistoa, joka osaisi paikallistaa sijainnin ja esimerkiksi ryhtyä jarruttamaan, jos vauhti on liian kova. Eihän lentoliikennettäkään jätetä sen varaan, mitä pilotti näkee tai ei näe." Länsi-Savo : "Päällimmäisiin kysymyksiin kuuluu, ovatko vuosia jatkuneet säästötoimet heikentäneet junaliikenteen turvallisuutta. VR ja veturimiehet kiistelivät takavuosina ankarasti yksinajoon siirtymisestä." "Jokelan turman erääksi syyksi on epäilty sitä, että juna tuli liian suurella nopeudella alueelle, jolla oli ratatöiden vuoksi voimassa poikkeuksellinen nopeusrajoitus. Herää väistämättä kysymys, olisiko tällaiselta virheeltä vältytty, jos veturissa olisi ollut 'vanhanaikainen' miehitys tekemässä havaintoja ja harkitsemassa ratkaisuja." Turun Sanomat : "Onnettomuuden selvitystyön mysteerinen avainkysymys on, miten ulkopuolisen henkilön läsnäolo junan ohjaamossa kytkeytyy tapahtuneeseen. Paneutuivatko veturinkuljettaja ja hänelle ennestään tuttu matkustaja niin vilkkaasti keskinäiseen keskusteluun, ettei kuljettaja huomannut Jokelan aseman lähestymistä. Vai oliko juna jossakin vaiheessa jopa maallikon ohjauksessa?" "Arvelujen ja teorioiden oikeellisuus jää suuronnettomuuden tutkijalautakunnan arvioitavaksi. Täysin tyhjentävää vastausta turman syystä ei saada ehkä koskaan." Kaleva : "Nyt on ehdottomasti selvitettävä, meneekö tieto ratatöistä riittävän tehokkaasti veturinkuljettajien tietoon ja noudattavatko he annettuja nopeuksia." "Nyt tiedetään, mitä tapahtui. Sen sijaan kukaan ei enää ole kertomassa, miksi näin tapahtui. Johtopäätökset ovat vain arvailuja ja todennäköisyyksiä. Matkustaja on voinut vaikuttaa kuljettajan havaintokykyyn, etenkin jos tämä on ollut väsynyt. Sakea sumu on saattanut haitata kuljettajaa havaitsemasta nopeuden vähentämisestä ilmoittavia valo-opasteita." "Voi myös kysyä, onko VR säästösyistä ajanut ihmisten turvallisuudesta vastuussa olevat työntekijänsä liian ahtaalle tai onko rataverkko päästetty rappeutumaan. Huolehtimalla radan kunnosta parannetaan myös matkustajien turvallisuutta. Säästää pitää, mutta ei ihmishenkien ja turvallisuuden kustannuksella." Suomenmaa : "Junaliikenteen turvallisuus on kokonaisuus, joka muodostuu radan ja kaluston teknisestä kunnosta, turvallisuusteknologian tasosta sekä henkilöstön ammattitaidosta ja riittävästä määrästä. Lähellä on ajatus, että VR on joutunut tinkimään vähän kaikesta."

Luitko jo nämä?