Pääkirjoitus    |   KOLUMNI

Bussit samalle lähtöviivalle

Tilaajille

Helsingin ja pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä on jo vuosia käyty asemasotaa, jossa vastakkain ovat yksityiset liikenneyhtiöt ja Helsingin kaupungin liikennelaitoksesta taloudellisesti eriytetty HKL-Bussiliikenne. Bussiyhtiöt ja Linja-autoliitto ovat varmoja, että HKL-Bussiliikenne tahallaan alihinnoittelee tarjouksensa pääkaupunkiseudun ja Helsingin sisäisen joukkoliikenteen linjakilpailussa. Arvostelijoiden mielestä liikennelaitoksen tarkoituksena on vallata koko Helsingin bussiliikenne itselleen.

Bussiyhtiöillä on kritiikkiinsä hyvät perusteet. Ne ovat osakeyhtiöitä, mutta HKL-Bussiliikenne vain yksikkö liikelaitos HKL:n sisällä. On selvä epäkohta, että kilpailijat eivät ole taustoiltaan samanlaisia. Selkeintä olisi, että HKL-Bussiliikenne yhtiöitettäisiin, jolloin sen talous olisi yhtä läpinäkyvä kuin muidenkin bussiyhtiöiden.

Helsingin sisäisen liikenteen markkinaosuudesta 11:tä prosenttia hallitseva Connex Finland Oy on jo lähes viisi vuotta sitten pyytänyt Kilpailuvirastoa ryhtymään toimiin HKL-Bussiliikenteen yhtiöittämiseksi. Yhtiö myös edellyttää, että yksikön alihinnoittelu tarjouskilpailussa kielletään.

Toimenpidepyyntö hautautui esittelijän pöydälle, kunnes se siirtyi vuosi sitten uudelle esittelijälle. Hänkään ei ole ehtinyt asiaa ratkaista, vaikka HKL:ltä pyydetty selvitys saapui virastoon keväällä 1999. Käsittelyn hitaus kertoo paitsi ongelman vaikeudesta myös Kilpailuviraston saamattomuudesta. Virastolla ei ole ratkaisupakkoa, mutta sen soisi jotain asiasta sanovan, eikä makuuttavan lausuntoa loputtomiin.

Kilpailuneuvosto on 1998 katsonut, että alihinnoittelua ei ole pystytty näyttämään toteen, kuten ei myöskään HKL-Bussiliikenteen tappiollisuutta. Nyt tiedetään, että HKL-Bussiliikenne teki viime vuonna noin kolmen miljoonan euron tappion. Myös kaksi edellistä vuotta olivat tappiollisia. Connex väittää, että se on hävinnyt tarjouskilpailuja vain siksi, että se ei halua alihinnoitella tarjouksiaan. Yhtiö on kilpailijoista ainoa, joka ei viime vuonna tuottanut tappiota.

HKL:n mielestä tilinpäätöksestä näkyy kaikki bussiliikenteen kustannukset ja HKL-Bussiliikenne maksaa kaikista emoyhtiöltä ostamistaan palveluista käyvän hinnan. HKL-Bussiliikenne uskoo yltävänsä voitolliseksi vuonna 2005. Yksikkö myös aikoo kattaa viime vuosien tappiot liiketoimintansa tuloksella. Mielenkiintoista nähdä, kuinka se tapahtuu muiden bussiyhtiöiden puristuksessa.

Lisäksi on erikoista, että tappiollinen HKL-Bussiliikenne kilpailee myös seutuliikenteestä, jossa sen osuus on 27,4 prosenttia. Miksi Helsingin kaupungin omistama liikennelaitos kuljettaa vantaalaisia ja espoolaisia tappiolla?

Yhtiöittämisajatus ei ole ensimmäistä kertaa esillä. Helsinki tutki HKL-Bussiliikenteen yhtiöittämistä pari vuotta sitten, ja joukkoliikennelautakunta päätti jatkaa entistä käytäntöä.

Tosiasia kuitenkin on, että emoyhtiön kupeessa toimiva HKL-Bussiliikenne on eri asemassa kuin itsenäinen osakeyhtiö. HKL:n alaisuudessa on neljä tuotantoyksikköä, joiden voittoja ja tappioita emoyhtiö voi halutessaan kompensoida. Emoyhtiö voi myös hoitaa keskitetysti joitain yksiköiden tehtäviä ja siten keventää niiden kustannuksia. Vaikka yksiköt tekevät erilliset tilinpäätökset, ne eivät ole yhtä läpinäkyviä kuin osakeyhtiöillä.

Linja-autoliitto on Kilpailuviraston päätöstä odotellessaan lähettänyt Helsingin kaupunginhallitukselle esityksensä HKL-Bussiliikenteen toiminnan selkeyttämiseksi linja-autoliikenteen tarjouskilpailussa. Ratkaisuksi tarjotaan yhtiöittämistä tai liikelaitostamista.

Esitys lähti lausunnolle HKL:lle, joka sivuutti itse ydinkysymyksen. Se vain totesi laitoksen jatkavan edelleen strategiaansa ja organisaationsa kehittämistä. Lausunto ei mennyt kaupunginhallituksen käsittelyyn, vaan apulaiskaupunginjohtaja Martin Meinander lähetti sen sellaisenaan suoraan Connexille. Lähetekirjeessä Meinander toteaa, että liikennelaitoksen nykyinen toimintatapa on asianmukainen ja noudattaa kaupungin hyväksymiä toimintalinjoja eikä kirje anna aihetta toimenpiteisiin.

On erikoista, että kaupunki kuittaa Linja-autoliiton esityksen pelkästään liikennelaitoksen lausunnolla. Puhuuhan se omassa asiassaan. Asian tärkeys olisi edellyttänyt sen viemistä edes lautakuntaan.

Liikenteen kilpailuttamisessa on muutakin arvosteltavaa kuin HKL-Bussiliikenteen asema emoyhtiössä. Helsingin sisäisen liikenteen kilpailuttamisen järjestää Helsingin hankintakeskus ja päätöksen tekee liikepalvelulautakunta. Käytännössä hankintakeskus on kuitenkin pelkkä postikonttori ja muodollinen päätöksen tekijä.

Kilpailutarjoukset käsittelee HKL:n suunnitteluyksikkö ja sen virkamiehet. He pisteyttävät tarjoukset ja hankintakeskuksen johtaja tekee sen perusteella esityksensä lautakunnalle.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jussi Pajunen (kok) kannattaa yhtiöittämistä. Pajunen on saanut niin paljon kitkerää palautetta kilpailuttamisesta, että hän uskoo kevään aikana asiassa jotain tapahtuvan. Siihen on hyvä mahdollisuus, kun kaupunki miettii organisaatiotaan uusiksi.

HKL-Bussiliikenteen työntekijöiden asema on yksi suuri este yhtiöittämiselle. He vastustavat ajatusta jyrkästi. Työntekijät haluavat pysyä kaupungin palveluksessa eikä osakeyhtiössä, jossa edut todennäköisesti olisivat huonommat. Ymmärrettävä syy vastustaa uudistusta, mutta se ei voi olla ylivoimainen este muutoksille.

Keijo Himanen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    3. 3

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    4. 4

      Walesilainen lammasfarmari äänesti brexitin puolesta, mutta nyt EU-ero vaarantaa koko elämäntyön: ”En koskaan halunnut kovaa brexitiä”

    5. 5

      Valtiolla on käsissään huumekaupasta peräisin olevia bitcoineja miljoonien eurojen edestä – Valtiokonttori päättää tammikuussa, miten se suhtautuu kyseenalaiseen valuuttaan

    6. 6

      Egyptiläinen laulajatar söi musiikkivideolla banaania alusvaatteissaan – tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankilaan siveettömyydestä

    7. 7

      Helsinki-Vantaan lentokenttä meni sekaisin: Laukkujensa etsijöitä kehotettiin tiistaina lähtemään pois ja palaamaan aamulla asiaan

    8. 8

      Eduskunta hyväksyi ruotsin asemaa nakertavan kielikokeilun – Rkp:n synkän päivän täydensi Folktingetin jääminen ilman avustusta

    9. 9

      "Häirintää on todella runsain mitoin", sanoo Rakennusliiton puheenjohtaja – Nyt kymmenen eri alojen vaikuttajaa kertoo, miten he aikovat puuttua seksuaaliseen häirintään

      Tilaajille
    10. 10

      Uusi Tähtien sota -elokuva The Last Jedi on niin hyvä, että se pääsee jo lähelle alkuperäistä trilogiaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    3. 3

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    4. 4

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    5. 5

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    6. 6

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    7. 7

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    8. 8

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    9. 9

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    10. 10

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    6. 6

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    7. 7

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    8. 8

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    9. 9

      Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

    10. 10

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää