Pääkirjoitus    |   vieraskynä

Käytön mukainen autovero on tulevaisuutta

Käyttöön perustuviin maksuihin siirtyminen olisi ympäristöä säästävää ja taloudellista sekä tarjoaisi autoilijoille monia uusia palveluita.

Tilaajille

Kirjoittaja on ohjelmistoyhtiö Aplicomin toimitusjohtaja, joka koordinoi ICT Shok -ohjelman satelliittipaikannusprojektia.

Suomi ja Tanska ovat EU-maista ainoat, joissa auton hankinnasta vielä maksetaan veroa. Monet asiantuntijat ovatkin vaatineet nykyisestä autoverojärjestelmästä luopumista.

Ajamiseen liittyvät maksut ovat ennen muuta päästöjen vähentämiseksi muuttumassa ajasta, paikasta, matkan pituudesta ja ajotavasta riippuviksi. Pelkällä polttoaineverotuksella jäävät saavuttamatta monet saatavilla olevat edut.

Euroopan unioni on jo vuonna 2004 säätänyt direktiivin satelliittipaikannustekniikkaan perustuvista tiemaksuista. Viimevuotisessa EU:n komission lisäohjeistuksessa määriteltiin toimia autojen verotuksen korvaamiseksi tiemaksuilla, joista EU:n kielessä puhutaan vielä elektronisina tietulleina.

EU:n kirjaamiin tavoitteisiin satelliitteja ja matkapuhelinverkkoa hyödyntävistä maksuista kuuluu niin sanottu avoin palveluympäristö. Tämä tarkoittaa, että samoilla laitteilla voidaan paitsi kerätä erilaisia maksutietoja myös tarjota autoilijoille tietopalveluita. Sellaisia ovat muun muassa hälytys- ja huoltopalvelut, reittiopastukset, ajopäiväkirja ja kulutuksen vähentämiseen tähtäävä ajopalaute.

Alankomaissa on ollut jo vuosia suunnitteilla satelliittipaikannukseen perustuva kilometripohjainen maksujärjestelmä. Sen huono puoli on, että autoihin määrättäisiin ensi alkuun pakolliseksi laitteet, jotka on tarkoitettu vain ajoneuvomaksujen seuraamiseen. Siksi järjestelmälle on hyvin vaikea saada yleistä hyväksyntää.

Toinen mahdollisuus olisi tarjota autoilijoille vapaaehtoisuuteen perustuvia hyödyllisiä palveluita samalla kun siirrytään käyttöön perustuviin maksuihin.

Etenkin Etelä-Euroopassa ja Yhdysvalloissa on alkanut yleistyä autovakuutusmaksujen yhdistäminen käytön mukaisiin maksuihin. Vakuutusyhtiö voi säästää merkittävästi onnettomuuskustannuksissa, kun se pystyy kohdentamaan maksuja tarkemmin ja tarjoamaan samalla asiakkailleen muita hyödyllisiä palveluja, kuten varastetun ajoneuvon paikannusmahdollisuuden.

Yhdysvalloissa nuorten vakuutusmaksut ovat eräillä vakuutusyhtiöillä nykyään 20 prosenttia pienemmät, jos auto on viikonloppuiltaisin poissa käytöstä. Näin onnettomuudet ovat vähentyneet ja vakuutusyhtiöt säästävät korvauskustannuksissa noin 40 prosenttia aiempaan verrattuna.

Jos vastaava malli saataisiin Suomeen, se vähentäisi onnettomuuksien ohella myös yhteiskunnan maksamia hoitokorvauksia.

Kun on puhe satelliittipaikannukseen pohjautuvista järjestelmistä, ihmisiä huolestuttavat etenkin yksityisyyden suojaan liittyvät seikat. Saattaa syntyä pelko isonveljen jatkuvasta valvonnasta, jossa poliisi tai muu ulkopuolinen taho pystyy seuraamaan ajoneuvon kulkua tai nopeutta.

Paikantamissovelluksissa yksityisyyden turvaaminen on ensiarvoisen tärkeää, ja siihen on olemassa keinot. Satelliittipaikannusta hyödyntäviin ajoneuvojärjestelmiin on jo vuosia kehitelty menetelmiä, joiden avulla voidaan varmistaa, että yksityisyyden suoja säilyy aukottomasti. Ne koostuvat salaustekniikoista, välitettävien tietojen rajaamisesta sekä sopimuksista ja säädöksistä, joilla autoilijan tiedot pysyvät salassa.

Käyttöön perustuviin maksuihin voidaan siirtyä kokonaan vasta kun ne hyväksytään ja tekniikan toimivuuteen luotetaan yleisesti. Järkevin on vähitellen etenevä, vapaaehtoisuuteen perustuva toimintamalli, jossa autoilijan edut ovat selvästi nähtävissä. Onhan pankkisalaisuuteenkin opittu luottamaan, vaikka pankeille luovutetaan yksityisyyden kannalta arkoja tietoja.

Verotuksen siirtymäaikana autoilijoiden voisi antaa valita kiinteän tai käytön mukaisen veron välillä.

Jotta uuteen järjestelmään siirtyminen sujuisi hyvin, tarvitaan julkisten toimijoiden ja alan yritysten avointa, kilpailua edistävää yhteistyötä. Toimivasta yhteistyöstä on jo osoituksena äskettäin laadittu älykkään liikenteen strategia. Yksi sen tavoitteista on, että uuden tiemaksujärjestelmän säädökset olisivat valmiina ennen vuotta 2012, jolloin järjestelmää voitaisiin jo alkaa ottaa käyttöön.

Suomessa ollaan onneksi nykyisin aika pitkällä käytännön valmisteluissa. ICT Shok -ohjelmassa, jossa on mukana merkittäviä yrityspuolen ja julkisen vallan toimijoita, etsitään keinoja tiedon luotettavuuden, yksityisyyden suojan ja autoilijoiden käyttömukavuuden varmistamiseksi. Tavoitteena on kehittää paitsi Suomeen sopiva malli myös vientikelpoisia sovelluksia.

Erilaisten ajotietopalveluiden yhdistäminen toimivaksi kokonaisuudeksi ei ole mutkatonta, mutta se on mahdollista.

Käyttöön perustuvat maksut vakiintuvat EU:n alueelle lopullisesti aivan lähivuosina. Suomen on nyt oltava kehitystyössä vahvasti mukana, jotta emme jää sivustaseuraajiksi ja joudu hyväksymään maahamme huonosti soveltuvaa mallia, kun isommat valtiot tekevät ratkaisuja omilla ehdoillaan.

Siirtymällä käyttöön perustuvaan verotukseen ensin vapaaehtoisesti voidaan näyttää esimerkkiä muulle Euroopalle. Kun käyttäjät saavat itse päättää, mitä ja kenen tarjoamia palveluita he valitsevat, edut ovat ilmeiset ympäristön ja talouden sekä autoilijoiden turvallisuuden kannalta.

Pohjatyö yritysten ja viranomaisten kesken on jo edennyt pitkälle. Seuraavalle hallitukselle on taattava mahdollisuus tarkoituksenmukaisten päätösten tekoon.

Yksityisyyden turvaaminen on paikantamissovelluksissa ensiarvoisen tärkeää.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    3. 3

      Helsinki-Vantaan lentokenttä meni sekaisin: Laukkujensa etsijöitä kehotettiin tiistaina lähtemään pois ja palaamaan aamulla asiaan

    4. 4

      Egyptiläinen laulajatar söi musiikkivideolla banaania alusvaatteissaan – tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankilaan siveettömyydestä

    5. 5

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    6. 6

      Äärimmäisen vaikean My Summer Car -pelin suomalainen tekijä ansaitsi yli puoli miljoonaa euroa – Hittipeli on ”käytännössä tyhmää sekoilua kännissä”

    7. 7

      Erikoisen ”tappaja-ankan” fossiili löytyi Mongoliasta – dinosaurus oli niin erikoinen, että tutkijat epäilivät otusta väärennökseksi

    8. 8

      Uusi avaus Pohjois-Korean umpikujassa: Ulkoministeri Tillerson neuvottelisi Kimin kanssa ilman ehtoja – ”Puhutaan vaikka säästä”

    9. 9

      Väitteet siitä, että presidenttipari ei kutsunut Linnan juhliin kulttuuriväkeä, ovat totaalista hölynpölyä

    10. 10

      Uusi Tähtien sota -elokuva The Last Jedi on niin hyvä, että se pääsee jo lähelle alkuperäistä trilogiaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    3. 3

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    4. 4

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    5. 5

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    6. 6

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    7. 7

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    8. 8

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    9. 9

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    10. 10

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    6. 6

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    7. 7

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    8. 8

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    9. 9

      Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

    10. 10

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää