Pääkirjoitus    |   Pääkirjoitus

Väyläyhtiö vie lisää tavaraa maton alle

Ehdotus väyläyhtiöstä sopii hallituksen toimintatapaan: taas on kova kiire, vaikka tukku olennaisia kysymyksiä on vastaamatta.

Kun uutta lakia tai lakien kokonaisuutta harkitaan, hanke tulee alistaa muutamille kysymyksille. Tarvitaanko uutta vai tulisiko vanhaa korjaamalla yhtä hyvä? Lisäksi kannattaa kysyä, ovatko tarjotut muutokset oikeudenmukaisia, ovatko ne edes mahdollisia ja mitkä niiden pitkän aikavälin seuraukset ovat. Nykyinen hallitus on ollut välillä liian kiireinen hakeakseen tällaisiin kysymyksiin vastauksia.

Liikenneministeri Anne Berner (kesk) esitteli torstaina ministe­riönsä ehdotuksen niin sanotuksi väyläyhtiöksi. Hän esittää, että liikenneverkot – maantiet, rautatiet ja vesiväylät – siirrettäisiin ­uudelle perustettavalle valtionyhtiölle. Yhtiö rahoittaisi toimintansa verkon käyttöön perustuvilla asiakasmaksuilla. Tarvittaessa se voisi ottaa lainaa taseeseensa tulevaa ­infrastruktuuria vastaan. Yksityiset operaattorit voisivat myydä tienkäyttöoikeuksia.

Jos muutokset toteutuvat, uudistus on iso mullistus suomalaiseen liikennepolitiikkaan. Ja mikäli uudistuksen rinnalla kulkevat korjaukset veroihin toteutuvat, ne ovat suuria muutoksia suomalaisten – ainakin autoa käyttävien suomalaisten – arkeen. Väylä­yhtiön perustaminen olisi suuri murros myös vallan ja rahan näkökulmasta. Kymmenien miljardien eurojen arvosta omaisuutta siirtyisi paikasta toiseen. Samalla vaihtaisi kotia se valta, jota käytetään tähän omaisuuteen.

Väyläyhtiö ei sinänsä olisi ennenkuulumaton järjestely Suomessa. Valtionyhtiö Finavia vastaa lentokentistä ja operoi niitä kenttien käytöstä saamillaan tuloilla. Finavian näytöt ovat kelvolliset: yhtiöittäminen on johtanut parempaan fokusoitumiseen ja parempaan tehokkuuteen, mikä on auttanut investoimaan.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Vaikka Finavia ei ole ihan suoraan lavennettavissa uuden yhtiön verrokiksi, Finaviaa voi vilkuilla. Kun liikenneverkkoja siirtää yh­tiöön, samalla valta yhteiskunnan perusinfra­struktuurista etääntyy politiikan ulottuvilta. Ihan kielteistä se ei ole: jos näin tapahtuu, tempoileva siltarumpupolitiikka voi väistyä.

Finavian kokemusten perusteella väyläyhtiöstä päättävien poliitikkojen pitää tajuta, että vaikka kuinka tekisi mieli puuttua uuden yhtiön tekemisiin tai vaikkapa sitä koskettaviin työmarkkinaneuvotteluihin, uudessa järjestelyssä ne ovat ensi sijassa yhtiön omia asioita.

Mikäli ehdotuksen alistaa lainsäädäntöhankkeiden lähtökysymyksille, kaikki vastaukset eivät puolla sitä. Ja taas on kiire: väyläyhtiön tulisi toimia jo ensi vuoden alussa, vaikka keskustelu asiasta alkaa vasta nyt.

Ehdotusta puolustetaan sillä, että yhtiöittämällä liikenteestä kerättävät rahat saadaan ohjattua varmemmin väylien hoitoon. Verkoston hyvää ja pitkäjänteistä hoitoa ei nykyisessäkään järjestelmässä mikään estä. Kyse on poliittisista valinnoista. Korjausvelan kasvattaminen on tietoinen valinta – myös nykyiseltä hallitukselta.

Yksi huoli on se, että julkisen talouden velkasuhteen huononemista yritetään estää siivoamalla kuluja valtion takausvastuiksi budjettien ulkopuolelle. Tätä liikenneverkkoyhtiökin tarkoittaisi. Vastuut ovat jo valmiiksi äkkijyrkässä kasvussa, eikä vastuiden ja niiden sisältämien riskien kokonaisvaltainen valvonta toimi. Maton alle tulisi lisää tavaraa. Kaiken lisäksi emme tiedä, miten tämä tavara arvotettaisiin. Vastaus tähänkin kysymykseen on sekä olennainen että saamatta: se määrittelee yhtiön tulostavoitteita.

Jos ei haluaisi paikannusta vaan aikaan sidotun maksun ja samaan aikaan autovero poistuisi, ratkaisu olisi rahansiirtelyä autoilijoiden kesken. Vähän vanhalla autolla ajava menettäisi ja ison uuden auton ostaja voittaisi. Kun polttoainevero laskisi, toimiva haittavero menettäisi tehoaan. Autokauppa hyytynee jo nyt veroalea odoteltaessa.
HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Väyläyhtiö
  • Pääkirjoitus
  • Liikenne
  • Autot
  • Verotus
  • Autovero
  • autoverotus
  • Polttoainevero

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    2. 2

      Patjasta löytyi jopa 20 miljoonaa: Pyramidihuijauksen rahanpesusta epäilty tunnusti viimein torstaina

    3. 3

      Tapasi vastata puhelimeen saa ihmiset kuvittelemaan sinusta monta asiaa – tutkijat analysoivat tarkasti, millainen tervehdys kuulostaa luotettavalta

    4. 4

      ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

      Tilaajille
    5. 5

      Laulaja Tomi Metsäketo kirjoittaa itseensä kohdistuneista häirintäsyytöksistä, mutta kiertää keskustelun seksuaalisesta häirinnästä – Tästä on kyse

    6. 6

      Kuusta löytyi luola, mikä voi kiihdyttää Maan kiertolaisen asuttamista

    7. 7

      Hyytävä sää vyöryy nyt etelään asti: luvassa jopa päiväpakkasia ja räntää – ”Talvirenkaat alle”, suosittelee Liikenneturva

    8. 8

      Alaikäisen epäillään puukottaneen puistossa kävellyttä naista Vaasassa – valitsi uhrinsa ilmeisesti sattumalta

    9. 9

      ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

    10. 10

      Miten terve, koulutettu ja menestyvä nainen voi uupua jopa ennen kuin täyttää 30?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

    2. 2

      Hyytävä sää vyöryy nyt etelään asti: luvassa jopa päiväpakkasia ja räntää – ”Talvirenkaat alle”, suosittelee Liikenneturva

    3. 3

      Miten terve, koulutettu ja menestyvä nainen voi uupua jopa ennen kuin täyttää 30?

    4. 4

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    5. 5

      Laulaja Tomi Metsäketo kirjoittaa itseensä kohdistuneista häirintäsyytöksistä, mutta kiertää keskustelun seksuaalisesta häirinnästä – Tästä on kyse

    6. 6

      ”Väkisin viinaa, hotellihuone, seksuaalinen hyväksikäyttö / raiskaus”: Suomen elokuva-alalla ahdistellut naiset kertovat kokemuksistaan

    7. 7

      ”Jätä avaimet tuohon. Kiitos ja hei” – Työpsykologi Hanna Poskiparta sai nuorena yllätyspotkut unelmatyöstään, mutta oppi samalla paljon olennaista työyhteisöstä

      Tilaajille
    8. 8

      Länsimetron koeajo tyssäsi tällä kertaa vaihdevikaan Otaniemessä – Metrojohtaja: ”Kriittisiä vikoja on korjattavana 150–200”

    9. 9

      Tapasi vastata puhelimeen saa ihmiset kuvittelemaan sinusta monta asiaa – tutkijat analysoivat tarkasti, millainen tervehdys kuulostaa luotettavalta

    10. 10

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ossi Nyman ei tee töitä ja sanoo, että työvoimatoimisto on ihmisoikeusloukkaus – näin ”ideologisesti työtön” taktikoi itselleen yhteiskunnan tuet

      Tilaajille
    2. 2

      ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

      Tilaajille
    3. 3

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    4. 4

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    5. 5

      ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

    6. 6

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    7. 7

      Kirjailija kertoi olevansa ”ideologisesti” työtön ja kikkailevansa tukia – TE-toimisto katkaisee tuet ja aloittaa poikkeuksellisen selvityksen

    8. 8

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

      Tilaajille
    9. 9

      Rikollisjengi kaappasi ruokakaupan Malmössä ja ryhtyi pyörittämään sitä itse – ”En ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa”

    10. 10

      Seuraan lyöttäytynyt kaksikko repi suomalaiselta hopeakorun Firenzessä – mies hermostui ja taltutti ryöstäjät pystypainin jälkeen: ”Poliisi sanoi, että aika harvoin käy näin”

    11. Näytä lisää