Pääkirjoitus    |   Pääkirjoitus

Liikenteen suuri muutos on vasta edessä, mutta isoja ongelmia on yhä ratkaisematta

Digitaaliset palvelut, kilpailu ja tekniikan kehittyminen mullistavat liikennettä lähivuosina. Liikenneväylien rahoitukseen ei silti ole löydetty tulevaisuudessa toimivaa mallia.

Maailmaa voi periaatteessa muuttaa lakeja säätämällä, mutta ihmisen varsinaiset muutokset toteutuvat ihmisten arjessa.

Matkustamisen digitaaliset palvelut ovat jo muutaman vuoden ajan tulleet osaksi matkapuhelimien käyttöä. Sähköiset kartat ja suunnistaminen niiden avulla ovat jo arkipäivää. Matkalippujen hankkiminen ja säilyttäminen sähköisesti on samoin tuttua.

Taksin tilaaminen ja autojen vuokraaminen ovat nyt palveluja, joita tarjotaan kuluttajille ahkerasti. Pian tarjonta lisääntyy, kun liikennepalvelulaki tulee voimaan heinäkuun alussa 2018. Sen keskeisiä lupauksia on eri liikennemuotojen yhdistäminen yhdessä ostettavaksi lipuksi ja kilpailun lisääminen sääntelyä karsimalla ja yhdenmukaistamalla.

Hiukan kauempana tulevaisuudessa ovat autonomiset liikennevälineet eli esimerkiksi autot, jotka kulkevat ilman kuljettajaa. Lainvalmistelijat pohtivat parhaillaan kuumeisesti, miten tekniikan kehitys pitäisi ottaa huomioon pykälissä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kaikki hurjimmat visiot eivät luultavasti toteudu vielä pitkään aikaan, mutta lähivuosina liikenne on samanlaisessa murroksessa kuin tietoliikenne on ollut parin viime vuosikymmenen aikana. Vaikutukset säteilevät yhteiskunnassa laajalle.

Keskeinen ajatus muutoksessa on liikenteen muuttuminen palveluksi. Näihin asti ihmiset ovat uhranneet paljon ajatuksia sopivan kulkuneuvon hankintaan. Jatkossa pohdinnan ytimessä on tarve liikkua paikasta toiseen, minkä jälkeen kilpailevat palveluntuottajat tarjoavat siihen ratkaisujaan.

Parhaimmillaan hyötyä kertyy sekä yksittäiselle ihmiselle että koko kansantaloudelle, kun kulkuneuvoihin sidottu pääoma pääsee tehokkaaseen käyttöön ja kilpailu pakottaa ottamaan asiakkaiden tarpeet entistä paremmin huomioon.

Yritykset ovat tottuneet ottamaan riskiä tuotekehityshankkeista, jotka eivät johda haluttuun tulokseen, mutta joiden hyöty saattaakin löytyä aivan toiselta suunnalta. Nyt sama kokeilun ja oppimisen asenne leviää myös lainsäädäntöön. Lainlaatijat luovat edellytyksiä muutokselle, jonka lopullisesta suunnasta ei ole vielä kovin suurta varmuutta.

Lennokkaista tulevaisuudenkuvista huolimatta jotkin asiat kuitenkin pysyvät liikenteessä ennallaan. On ongelmia, jotka tuntuvat pysyvän ajankohtaisina vaalikaudesta toiseen.

Yksi tällainen on liikenneväylien rahoitus ja korjausvelan hoitaminen.

Periaatteessa julkisen vallan ja varsinkin valtion pitäisi olla erittäin hyvä väylien rakentaja ja ylläpitäjä. Se saa rahoitusta edullisemmin kuin yksityiset toimijat. Valtio voi katsoa vuosikymmenien päähän, ja valtiolle sopivat hankkeet, joiden hyöty leviää laajalle yhteiskunnassa.

Siitä huolimatta väylistä päättäminen on julkiselle vallalle tuskallista. Isot investoinnit silputaan vuosittaisiin budjetteihin juoksevien menojen sekaan. Hankkeet periaatteessa laitetaan tärkeysjärjestykseen, mutta järjestys vaihtuu aina hallituksen vaihtuessa ja usein nopeamminkin.

Raiteiden tai pyöräteiden rakentamisella on paljon vaikutuksia varsinaisen liikenteen ulkopuolella, mutta yhden vuoden budjettikirjan kautta kokonaisuudesta ei saa kuvaa.

Tulevaisuudessa sekä henkilö- että tavaraliikenne koostuu entistä joustavammin eri liikennemuotojen yhdistelmistä, mutta näihin asti hallinto on katsonut teitä, raiteita ja vesiväyliä erillisinä maailmoina.

Korjausvelka, joka käytännössä kuvaa käyttöä haittaavaa pääoman rapistumista, on liikenneväylissä nykyään noin 2,5 miljardin euron luokkaa. Se on päässyt kertymään, kun menoista on tingitty. Samalla talouden pyörät kuitenkin pyörivät hitaammin koko yhteiskunnassa.

Liikenteen nopea muutos on Suomen kaltaiselle maalle suuri mahdollisuus. Pitkien etäisyyksien maassa säästöt voivat olla merkittäviä, ja maailmanlaajuinen kaupungistumisen trendi pakottaa kehittämään koko ajan uusia ratkaisuja, joista voi tulla myös vientituotteita.

Toistaiseksi väyläverkon rahoitukseen ei kuitenkaan ole pystytty luomaan mallia, joka olisi samaan aikaan tulevaisuuteen suuntaava ja poliittisesti toteuttamiskelpoinen. Mitä pitemmälle toimivan mallin kehittäminen lykkääntyy, sitä pienemmäksi jäävät uudistuvasta liikenteestä saatavat hyödyt.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Liikenne
  • Digitalisaatio
  • Kilpailu
  • Palvelut
  • Pääkirjoitus

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Seksuaalista halua lisäävä lemmenyrtti löytyy lähes jokaisen pihan perältä – Kartta johdattaa villivihannesten kasvupaikoille, joilta voi poimia salaatin tai löytää testosteritasojen kohentajan

    2. 2

      Suomen pienin kunta on katoamassa – ”Rahat loppuu, ihmiset loppuu, koulussa ei ole enää oppilaita”

    3. 3

      Miten Yhdysvallat voi erottaa siirtolaislapset vanhemmistaan? Idean takana on Trumpin äärioikeistolainen avustaja, joka keksi myös maahantulokiellon muslimimaista

    4. 4

      USA:n uusi Suomen-suurlähettiläs ottaa etäisyyttä Trumpiin – ”Edustan Yhdysvaltoja, joka on suuri Suomen ystävä”

    5. 5

      Olen huono, kömpelö, likainen ja väärässä paikassa – Ulla Donnerin elämässä piti olla kaikki hyvin, mutta sitten iski parikymppisten sukupolvisairaus

      Tilaajille
    6. 6

      Muovia paheksutaan jo melkein tupakan tavoin – näin perinteikäs suomalainen muovipussitehdas aikoo selviytyä

    7. 7

      Lennä halvalla – Lentolippujen hinnoittelu on salatiedettä, mutta pienellä kikkailulla voi löytää huippuhalvan lennon

      Tilaajille
    8. 8

      Suomalaistutkimuksen yllättävä tulos: Multaiset kädet suojaavat sairauksilta – suoliston ja vastustuskyvyn toiminta vahvistuu

    9. 9

      Valtio hyllytti Kittilän rikoksista syytetyt päättäjät välittömästi, tarvittaessa käytetään poliisivoimia – Kittilä aikoo valittaa päätöksestä

    10. 10

      Yhdysvallat eroaa YK:n ihmisoikeusneuvostosta mutta lupaa noudattaa sen sitoumuksia – Haley syytti neuvostoa tekopyhyydestä ja ”kroonisista harhaluuloista Israelia vastaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomen pienin kunta on katoamassa – ”Rahat loppuu, ihmiset loppuu, koulussa ei ole enää oppilaita”

    2. 2

      16-vuotias amerikkalaistyttö julkaisi kuvan itsestään nojailemassa autoonsa ja joutui kaksi vuotta jatkuneen netti-ilkeilyn kohteeksi – kunnes yhtäkkiä internet aloitti kannustamisen

    3. 3

      He tulivat suorissa rivistöissä kuin armeija, ja sitten helvetti repesi – Tällaista on uuden ajan venäläinen jalkapallo­huliganismi

      Tilaajille
    4. 4

      Tulolaskuri näyttää ensimmäistä kertaa, millaisissa kannustinloukuissa suomalaiset pahimmillaan elävät

    5. 5

      Perheenisä pieksi neljää lastaan nahkavyöllä Espoossa – Nuorin lapsista oli tekohetkellä 2-vuotias

    6. 6

      Tuotamme katkeria nuoria miehiä kohtuuttomilla odotuksilla

    7. 7

      Valtio hyllytti Kittilän rikoksista syytetyt päättäjät välittömästi, tarvittaessa käytetään poliisivoimia – Kittilä aikoo valittaa päätöksestä

    8. 8

      Lennä halvalla – Lentolippujen hinnoittelu on salatiedettä, mutta pienellä kikkailulla voi löytää huippuhalvan lennon

      Tilaajille
    9. 9

      Hovioikeus päästi Jari Aarnion ja rikollispomon vapaaksi odottamaan tuomiota – molemmat vapautuivat heti

    10. 10

      Kuka tarvitsee supertehokasta perheautoa, jossa on 600 hevosvoimaa? Ei kukaan, mutta yksi tällainen auto kerää kehuja kehujen perään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pyörällä Suomea kiertänyt italialaiskuvaaja löysi varautuneita ihmisiä ja ikuisti kuihtuvan maaseudun rippeet – ”Ei ole varmaa, millä vuosisadalla ollaan”

    2. 2

      Etkö ymmärtänyt päivän Fingerporia? Ei se mitään, koska ei ymmärtänyt kukaan muukaan

    3. 3

      Juha Partanen julisti 30 vuotta Israelin sanaa, kunnes matka Palestiinaan muutti kaiken – ”Sanon sen nätisti: mä olen puhunut pötyä”

      Tilaajille
    4. 4

      Aikuisen naisen ruumis löytyi pytonin vatsasta kokonaisena Indonesiassa – useimmiten jättiläiskäärmeiden ihmisuhrit kuolevat sydänkohtaukseen

    5. 5

      ”En kestä enää, en yhtään yötä!” parkui komeroon lukittu vanki numero 8612 maailman kuuluisimmassa ihmiskokeessa – Nyt koko koe on paljastunut täydeksi teatteriksi

    6. 6

      Lasikatto, joka oli liian paksu – HR-johtaja Mikala Larsen tarjosi lahjakkaalle naiselle huippu­pestiä ja järkyttyi kuultuaan vastauksen

      Tilaajille
    7. 7

      Juhana Vartiainen jakeli sosiaalisessa mediassa päättömältä kuulostavaa tarinaa siitä, ettei töitä oteta vastaan – Lauseesta ”Jos tämä on totta...” syntyi hassuttelun kultakaivos

    8. 8

      Isoja miehiä, kylmiä katseita ja äärettömän julmia tarinoita – HS pääsi tutustumaan valtion mielisairaalan suljetulle osastolle, jonne päätyvät Suomen vaarallisimmat rikolliset

      Tilaajille
    9. 9

      Millaiset alushousut ovat terveelliset? Älä hankaa itseäsi kipeäksi ja vältä näitä malleja ja materiaaleja, neuvovat lääkärit

      Tilaajille
    10. 10

      Palomies Jari Saarion päähänpisto 24 tunnin työvuoron päätteeksi: souti veneellä Lauttasaaresta Tallinnaan – ”Katsoin, että nyt on niin tyyni meri, että lähden kyllä soutamaan”

    11. Näytä lisää