Pääkirjoitus    |   Pääkirjoitus

Liikenteen suuri muutos on vasta edessä, mutta isoja ongelmia on yhä ratkaisematta

Digitaaliset palvelut, kilpailu ja tekniikan kehittyminen mullistavat liikennettä lähivuosina. Liikenneväylien rahoitukseen ei silti ole löydetty tulevaisuudessa toimivaa mallia.

Maailmaa voi periaatteessa muuttaa lakeja säätämällä, mutta ihmisen varsinaiset muutokset toteutuvat ihmisten arjessa.

Matkustamisen digitaaliset palvelut ovat jo muutaman vuoden ajan tulleet osaksi matkapuhelimien käyttöä. Sähköiset kartat ja suunnistaminen niiden avulla ovat jo arkipäivää. Matkalippujen hankkiminen ja säilyttäminen sähköisesti on samoin tuttua.

Taksin tilaaminen ja autojen vuokraaminen ovat nyt palveluja, joita tarjotaan kuluttajille ahkerasti. Pian tarjonta lisääntyy, kun liikennepalvelulaki tulee voimaan heinäkuun alussa 2018. Sen keskeisiä lupauksia on eri liikennemuotojen yhdistäminen yhdessä ostettavaksi lipuksi ja kilpailun lisääminen sääntelyä karsimalla ja yhdenmukaistamalla.

Hiukan kauempana tulevaisuudessa ovat autonomiset liikennevälineet eli esimerkiksi autot, jotka kulkevat ilman kuljettajaa. Lainvalmistelijat pohtivat parhaillaan kuumeisesti, miten tekniikan kehitys pitäisi ottaa huomioon pykälissä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kaikki hurjimmat visiot eivät luultavasti toteudu vielä pitkään aikaan, mutta lähivuosina liikenne on samanlaisessa murroksessa kuin tietoliikenne on ollut parin viime vuosikymmenen aikana. Vaikutukset säteilevät yhteiskunnassa laajalle.

Keskeinen ajatus muutoksessa on liikenteen muuttuminen palveluksi. Näihin asti ihmiset ovat uhranneet paljon ajatuksia sopivan kulkuneuvon hankintaan. Jatkossa pohdinnan ytimessä on tarve liikkua paikasta toiseen, minkä jälkeen kilpailevat palveluntuottajat tarjoavat siihen ratkaisujaan.

Parhaimmillaan hyötyä kertyy sekä yksittäiselle ihmiselle että koko kansantaloudelle, kun kulkuneuvoihin sidottu pääoma pääsee tehokkaaseen käyttöön ja kilpailu pakottaa ottamaan asiakkaiden tarpeet entistä paremmin huomioon.

Yritykset ovat tottuneet ottamaan riskiä tuotekehityshankkeista, jotka eivät johda haluttuun tulokseen, mutta joiden hyöty saattaakin löytyä aivan toiselta suunnalta. Nyt sama kokeilun ja oppimisen asenne leviää myös lainsäädäntöön. Lainlaatijat luovat edellytyksiä muutokselle, jonka lopullisesta suunnasta ei ole vielä kovin suurta varmuutta.

Lennokkaista tulevaisuudenkuvista huolimatta jotkin asiat kuitenkin pysyvät liikenteessä ennallaan. On ongelmia, jotka tuntuvat pysyvän ajankohtaisina vaalikaudesta toiseen.

Yksi tällainen on liikenneväylien rahoitus ja korjausvelan hoitaminen.

Periaatteessa julkisen vallan ja varsinkin valtion pitäisi olla erittäin hyvä väylien rakentaja ja ylläpitäjä. Se saa rahoitusta edullisemmin kuin yksityiset toimijat. Valtio voi katsoa vuosikymmenien päähän, ja valtiolle sopivat hankkeet, joiden hyöty leviää laajalle yhteiskunnassa.

Siitä huolimatta väylistä päättäminen on julkiselle vallalle tuskallista. Isot investoinnit silputaan vuosittaisiin budjetteihin juoksevien menojen sekaan. Hankkeet periaatteessa laitetaan tärkeysjärjestykseen, mutta järjestys vaihtuu aina hallituksen vaihtuessa ja usein nopeamminkin.

Raiteiden tai pyöräteiden rakentamisella on paljon vaikutuksia varsinaisen liikenteen ulkopuolella, mutta yhden vuoden budjettikirjan kautta kokonaisuudesta ei saa kuvaa.

Tulevaisuudessa sekä henkilö- että tavaraliikenne koostuu entistä joustavammin eri liikennemuotojen yhdistelmistä, mutta näihin asti hallinto on katsonut teitä, raiteita ja vesiväyliä erillisinä maailmoina.

Korjausvelka, joka käytännössä kuvaa käyttöä haittaavaa pääoman rapistumista, on liikenneväylissä nykyään noin 2,5 miljardin euron luokkaa. Se on päässyt kertymään, kun menoista on tingitty. Samalla talouden pyörät kuitenkin pyörivät hitaammin koko yhteiskunnassa.

Liikenteen nopea muutos on Suomen kaltaiselle maalle suuri mahdollisuus. Pitkien etäisyyksien maassa säästöt voivat olla merkittäviä, ja maailmanlaajuinen kaupungistumisen trendi pakottaa kehittämään koko ajan uusia ratkaisuja, joista voi tulla myös vientituotteita.

Toistaiseksi väyläverkon rahoitukseen ei kuitenkaan ole pystytty luomaan mallia, joka olisi samaan aikaan tulevaisuuteen suuntaava ja poliittisesti toteuttamiskelpoinen. Mitä pitemmälle toimivan mallin kehittäminen lykkääntyy, sitä pienemmäksi jäävät uudistuvasta liikenteestä saatavat hyödyt.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Liikenne
  • Digitalisaatio
  • Kilpailu
  • Palvelut
  • Pääkirjoitus

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Krp:tä kiinnostaneet huvilat vilisevät valvonta­kameroita ja rannassa on viran­omaisilta ostettuja veneitä – HS tutustui poliisin ratsaaman yrityksen kiinteistöihin

    2. 2

      Markku hakee Viipurista bensaa, seksiä ja puolisolle kukkia – Yhä useampi itärajan mies tuo myös hiv:n, mutta testeihin Markku ei mene

      Tilaajille
    3. 3

      Barack Obama puhuu torstaina Helsingissä ja lentää sen jälkeen heti pois – Bisnes­tapahtumaan tulossa massiiviset turvatoimet

    4. 4

      Trump väitti, että Yhdysvalloissa on maailman puhtain ilma – WHO:n mukaan oikea vastaus on Suomi

    5. 5

      Poliisin ratsaama Airiston helmi on ollut Paraisilla esillä lähinnä myönteisessä valossa, sanoo kaupungin­hallituksen puheen­johtaja

    6. 6

      Lännen media: Ensimmäiset jäljittävät valvonta­kamerat Nelostielle syksyllä, jarruttelu ennen kameraa ei enää estä kiinni jäämistä

    7. 7

      Tuomas Hämäläinen täyttää sittenkin 30 vuotta, sillä pilkkikaveri pelasti hänet hukkumasta – ”Kaveria ei jätetä”, sanoo hengenpelastus­mitalin saava Timo Haapasalo

    8. 8

      Kun kaljatölkki osui Konsta Pylkkäsen, 28, selkään, hän muisti, etteivät nämä olekaan oikeita kavereita – Moni vammainen kokee kiusaamista ja syrjintää

    9. 9

      Ruotsi lupasi ottaa eurot käyttöön, mutta pysyttelee niistä kaukana – Ruotsalais­tutkija: ”Se kysymys on juuri nyt kuollut”

    10. 10

      Mitä Nokian johdossa tapahtui? Kirjan julkaiseva Risto Siilasmaa kertoo HS:lle yhtiön vaikeista vuosista Jorma Ollilan aikana 

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sotilaslähde HS:lle: Venäläis­kytkyinen Airiston Helmi ollut vuosia Puolustus­voimien ja Supon tarkkailun alla – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    2. 2

      Markku hakee Viipurista bensaa, seksiä ja puolisolle kukkia – Yhä useampi itärajan mies tuo myös hiv:n, mutta testeihin Markku ei mene

      Tilaajille
    3. 3

      Trump väitti, että Yhdysvalloissa on maailman puhtain ilma – WHO:n mukaan oikea vastaus on Suomi

    4. 4

      Keskellä Pitäjänmäkeä seisoo ainutlaatuinen omakotitalo – Se muistuttaa siitä, että taksikuski Alvi Hirvosella oli yksi aivan erityinen asiakas

      Tilaajille
    5. 5

      Kun kaljatölkki osui Konsta Pylkkäsen, 28, selkään, hän muisti, etteivät nämä olekaan oikeita kavereita – Moni vammainen kokee kiusaamista ja syrjintää

    6. 6

      HS:n pilapiirtäjä Karlsson kommentoi eduskunnan äänestystä – ”Ei uskalla”

    7. 7

      Lännen media: Ensimmäiset jäljittävät valvonta­kamerat Nelostielle syksyllä, jarruttelu ennen kameraa ei enää estä kiinni jäämistä

    8. 8

      Mitä Nokian johdossa tapahtui? Kirjan julkaiseva Risto Siilasmaa kertoo HS:lle yhtiön vaikeista vuosista Jorma Ollilan aikana 

      Tilaajille
    9. 9

      Krp:tä kiinnostaneet huvilat vilisevät valvonta­kameroita ja rannassa on viran­omaisilta ostettuja veneitä – HS tutustui poliisin ratsaaman yrityksen kiinteistöihin

    10. 10

      HS Paraisilla: Poliisi tutki vanhoja sotilasveneitä Airiston Helmi Oy -yrityksen laiturissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    3. 3

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    4. 4

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    5. 5

      Krp ottanut kiinni kolmannen henkilön Turun seudun laajoissa kotietsinnöissä – ”Etsinnät sujuneet suunnitelmien mukaan”

    6. 6

      Sotilaslähde HS:lle: Venäläis­kytkyinen Airiston Helmi ollut vuosia Puolustus­voimien ja Supon tarkkailun alla – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    7. 7

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    8. 8

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    9. 9

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    10. 10

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    11. Näytä lisää
    Uusimmat
    1. Juuri nyt
    2. Kim Koivu ylsi ensimmäisen kerran kymmenen parhaan joukkoon golfin Euroopan-kiertueella ja sai uransa suurimman palkintosekin
    3. Saksan hallitus taiteilee uskottavuudellaan estääkseen hallituksen kaatumisen – tiedustelujohtaja Maaßenin uusi työ peruttiin
    4. Tunti sitten
    5. Lähes maksimit irti – Suomen miehet sijoittuivat lentopallon MM-kisoissa 13:nneksi: ”Erittäin kovan luokan tulos”
    6. Hurjavireinen Arsenal jatkoi voittoputkeaan Valioliigassa
    7. Myös Suomen kehitysapuraha hakee tuottoa – eikä sitä saa helposti sieltä, missä avun tarve on suurin Tilaajille
    8. Ruotsi lupasi ottaa eurot käyttöön, mutta pysyttelee niistä kaukana – Ruotsalais­tutkija: ”Se kysymys on juuri nyt kuollut”
    9. Tuomas Hämäläinen täyttää sittenkin 30 vuotta, sillä pilkkikaveri pelasti hänet hukkumasta – ”Kaveria ei jätetä”, sanoo hengenpelastus­mitalin saava Timo Haapasalo
    10. Pääministeriä informoitu krp:n operaatiosta Turun saaristossa: ”Ilmeisen vakavista talousrikkeistä, veropetoksista ja rahanpesusta puhutaan”
    11. 2 tuntia sitten
    12. Lehti: Britannian pääministerin Theresa Mayn avustajat valmistelevat yllätysvaaleja marraskuulle – Syynä umpisolmuun menneet brexit-neuvottelut
    13. Barack Obama puhuu torstaina Helsingissä ja lentää sen jälkeen heti pois – Bisnes­tapahtumaan tulossa massiiviset turvatoimet
    14. Näytä lisää