Pääkirjoitus    |   Pääkirjoitus

Liikenteen suuri muutos on vasta edessä, mutta isoja ongelmia on yhä ratkaisematta

Digitaaliset palvelut, kilpailu ja tekniikan kehittyminen mullistavat liikennettä lähivuosina. Liikenneväylien rahoitukseen ei silti ole löydetty tulevaisuudessa toimivaa mallia.

Maailmaa voi periaatteessa muuttaa lakeja säätämällä, mutta ihmisen varsinaiset muutokset toteutuvat ihmisten arjessa.

Matkustamisen digitaaliset palvelut ovat jo muutaman vuoden ajan tulleet osaksi matkapuhelimien käyttöä. Sähköiset kartat ja suunnistaminen niiden avulla ovat jo arkipäivää. Matkalippujen hankkiminen ja säilyttäminen sähköisesti on samoin tuttua.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Taksin tilaaminen ja autojen vuokraaminen ovat nyt palveluja, joita tarjotaan kuluttajille ahkerasti. Pian tarjonta lisääntyy, kun liikennepalvelulaki tulee voimaan heinäkuun alussa 2018. Sen keskeisiä lupauksia on eri liikennemuotojen yhdistäminen yhdessä ostettavaksi lipuksi ja kilpailun lisääminen sääntelyä karsimalla ja yhdenmukaistamalla.

Hiukan kauempana tulevaisuudessa ovat autonomiset liikennevälineet eli esimerkiksi autot, jotka kulkevat ilman kuljettajaa. Lainvalmistelijat pohtivat parhaillaan kuumeisesti, miten tekniikan kehitys pitäisi ottaa huomioon pykälissä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kaikki hurjimmat visiot eivät luultavasti toteudu vielä pitkään aikaan, mutta lähivuosina liikenne on samanlaisessa murroksessa kuin tietoliikenne on ollut parin viime vuosikymmenen aikana. Vaikutukset säteilevät yhteiskunnassa laajalle.

Keskeinen ajatus muutoksessa on liikenteen muuttuminen palveluksi. Näihin asti ihmiset ovat uhranneet paljon ajatuksia sopivan kulkuneuvon hankintaan. Jatkossa pohdinnan ytimessä on tarve liikkua paikasta toiseen, minkä jälkeen kilpailevat palveluntuottajat tarjoavat siihen ratkaisujaan.

Parhaimmillaan hyötyä kertyy sekä yksittäiselle ihmiselle että koko kansantaloudelle, kun kulkuneuvoihin sidottu pääoma pääsee tehokkaaseen käyttöön ja kilpailu pakottaa ottamaan asiakkaiden tarpeet entistä paremmin huomioon.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Yritykset ovat tottuneet ottamaan riskiä tuotekehityshankkeista, jotka eivät johda haluttuun tulokseen, mutta joiden hyöty saattaakin löytyä aivan toiselta suunnalta. Nyt sama kokeilun ja oppimisen asenne leviää myös lainsäädäntöön. Lainlaatijat luovat edellytyksiä muutokselle, jonka lopullisesta suunnasta ei ole vielä kovin suurta varmuutta.

Lennokkaista tulevaisuudenkuvista huolimatta jotkin asiat kuitenkin pysyvät liikenteessä ennallaan. On ongelmia, jotka tuntuvat pysyvän ajankohtaisina vaalikaudesta toiseen.

Yksi tällainen on liikenneväylien rahoitus ja korjausvelan hoitaminen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Periaatteessa julkisen vallan ja varsinkin valtion pitäisi olla erittäin hyvä väylien rakentaja ja ylläpitäjä. Se saa rahoitusta edullisemmin kuin yksityiset toimijat. Valtio voi katsoa vuosikymmenien päähän, ja valtiolle sopivat hankkeet, joiden hyöty leviää laajalle yhteiskunnassa.

Siitä huolimatta väylistä päättäminen on julkiselle vallalle tuskallista. Isot investoinnit silputaan vuosittaisiin budjetteihin juoksevien menojen sekaan. Hankkeet periaatteessa laitetaan tärkeysjärjestykseen, mutta järjestys vaihtuu aina hallituksen vaihtuessa ja usein nopeamminkin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Raiteiden tai pyöräteiden rakentamisella on paljon vaikutuksia varsinaisen liikenteen ulkopuolella, mutta yhden vuoden budjettikirjan kautta kokonaisuudesta ei saa kuvaa.

Tulevaisuudessa sekä henkilö- että tavaraliikenne koostuu entistä joustavammin eri liikennemuotojen yhdistelmistä, mutta näihin asti hallinto on katsonut teitä, raiteita ja vesiväyliä erillisinä maailmoina.

Korjausvelka, joka käytännössä kuvaa käyttöä haittaavaa pääoman rapistumista, on liikenneväylissä nykyään noin 2,5 miljardin euron luokkaa. Se on päässyt kertymään, kun menoista on tingitty. Samalla talouden pyörät kuitenkin pyörivät hitaammin koko yhteiskunnassa.

Liikenteen nopea muutos on Suomen kaltaiselle maalle suuri mahdollisuus. Pitkien etäisyyksien maassa säästöt voivat olla merkittäviä, ja maailmanlaajuinen kaupungistumisen trendi pakottaa kehittämään koko ajan uusia ratkaisuja, joista voi tulla myös vientituotteita.

Toistaiseksi väyläverkon rahoitukseen ei kuitenkaan ole pystytty luomaan mallia, joka olisi samaan aikaan tulevaisuuteen suuntaava ja poliittisesti toteuttamiskelpoinen. Mitä pitemmälle toimivan mallin kehittäminen lykkääntyy, sitä pienemmäksi jäävät uudistuvasta liikenteestä saatavat hyödyt.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Liikenne
  • Digitalisaatio
  • Kilpailu
  • Palvelut
  • Pääkirjoitus

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Tutkimus: Luomuviljely kuormittaa ilmastoa enemmän kuin tavallinen viljely

    2. 2

      Tanskalainen ja norjalainen nainen löytyivät kuolleena syrjäisestä vuoristosta Marokossa – ruumiissa väkivallan merkkejä

    3. 3

      Poikkeuksellinen poliisi­tiedote: Itä-Uudenmaan poliisi nappasi kauppa­keskus Jumbosta keski-ikäisen tillin­haistelijan

    4. 4

      Yksi tiedostamaton viestimme muuttaa keskustelu­kumppanin vähäpuheiseksi ja kertoo, olemmeko oikeita ihmisiä

    5. 5

      Onko kynttilöiden poltto jopa yhtä haitallista kuin passiivinen tupakointi? Selvitimme

    6. 6

      Moni syö itsensä väsyksiin, ja vireys voi hävitä tunneiksi – näillä ravinto-ohjeilla vältät ilta­päivän uupumuksen

      Tilaajille
    7. 7

      Aktivisti­sijoittajan huhutaan astuvan Björn Wahlroosin varpaille – Onko Nordeassa edessä titaanien taisto?

    8. 8

      Kodin murtosuojaa myyvien yritysten mainoskikka ärsyttää monia – ”Varkaathan näkevät postilaatikko­rivistä, mihin taloihin kannattaa mennä”

    9. 9

      ”Entä jos Sale twiittailisi kuin Trump?” – sometili laittaa Trumpin sanat Sauli Niinistön suuhun, tehden USA:n presidentin öykkäröinnistä näkyvämpää

    10. 10

      Mies sai tuomion salametsästyksestä USA:ssa: Vuosi vankeutta ja Disney-klassikko Bambi kerran kuussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jos kävelen autiolla kadulla naisen perässä, en missään nimessä ota juoksu­askelia, vaikka olisi kiire

    2. 2

      17-vuotiaana Sini Pyy käytännössä katkesi vyötärön kohdalta – nyt hän kehittää yliopisto­ihmisten kanssa sopivaa hiihtokelkkaa paralympialaisia varten

    3. 3

      Poikkeuksellinen poliisi­tiedote: Itä-Uudenmaan poliisi nappasi kauppa­keskus Jumbosta keski-ikäisen tillin­haistelijan

    4. 4

      Kodin murtosuojaa myyvien yritysten mainoskikka ärsyttää monia – ”Varkaathan näkevät postilaatikko­rivistä, mihin taloihin kannattaa mennä”

    5. 5

      Moni syö itsensä väsyksiin, ja vireys voi hävitä tunneiksi – näillä ravinto-ohjeilla vältät ilta­päivän uupumuksen

      Tilaajille
    6. 6

      Kauppakeskushanke ajautui vaikeuksiin Vantaalla: ”Joudumme miettimään eri vaihtoehtoja”

    7. 7

      Yksi tiedostamaton viestimme muuttaa keskustelu­kumppanin vähäpuheiseksi ja kertoo, olemmeko oikeita ihmisiä

    8. 8

      ”Entä jos Sale twiittailisi kuin Trump?” – sometili laittaa Trumpin sanat Sauli Niinistön suuhun, tehden USA:n presidentin öykkäröinnistä näkyvämpää

    9. 9

      Lääkäri Antti Heikkilän uutuus­kirja vilisee virheitä – HS pyysi asian­tuntijoita arvioimaan tekstin: ”Tällaiset väitteet voivat johtaa kuoleman­tapauksiin”, professori sanoo

      Tilaajille
    10. 10

      Jouluidylliä voi varjostaa kolmen vuoden seksittömyys, joka nostaa parisuhteen konfliktit pintaan, sanoo asiantuntija – HS:n testi kertoo, millainen jouluihminen olet

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomesta on tullut myrkkyä – Venäjällä tunnetaan syvää tyytymättömyyttä suomalaisia kohtaan

    2. 2

      Lääkäri Antti Heikkilän uutuus­kirja vilisee virheitä – HS pyysi asian­tuntijoita arvioimaan tekstin: ”Tällaiset väitteet voivat johtaa kuoleman­tapauksiin”, professori sanoo

      Tilaajille
    3. 3

      Suurta osaa naisista koskevaa terveysongelmaa ei ole tutkittu, vaikka se haittaa elämänlaatua merkittävästi – Professori: ”Pidetty liian banaalina ongelmana”

    4. 4

      Kansallisbaletin Tuhkimon ylipainoiseksi puettu hahmo loukkasi Ani Kellomäkeä niin, että hän lähti esityksestä pois: ”En halunnut osallistua yhteiseen kiusaamishetkeen”

    5. 5

      Kun 35-vuotias nainen haluaa lapsen, mutta ei kelpuuta mukavaa miestä, naisen täytyy olla sekaisin

    6. 6

      Laura Huhtasaari kirjoitteli blogiinsa väitteitä islamista, sai kirjoituskiellon, samalla perussuomalaisnaiset kampanjoivat suut teipattuna – tästä kaikessa on kyse

    7. 7

      Tältä näyttävät joulun uudet herkut – kokeile suosikkiasi tämän vuoden joulupöydässä, ja muista myös rakkaat klassikkoreseptit

    8. 8

      Merten roskapyörteiden kunnian­himoinen puhdistus­operaatio vastatuulessa – teinin keksinnöstä löytyi kohtalokas vika

    9. 9

      Kokenut maailman­matkaaja vinkkaa kymmenen ainut­laatuista matka­elämystä – mukana myös suomalainen, unohdettu helmi

    10. 10

      Pekka Haaviston lausunto perus­suomalaisista oli viisautta, jota vihreät eivät kestä kuulla

    11. Näytä lisää