Joulupukin brändäys sai tunnustuksen Grönlannista - Pääkirjoitus | HS.fi
Pääkirjoitus|Pääkirjoitus

Joulupukin brändäys sai tunnustuksen Grönlannista

Grönlanti ilmoitti joulun aikaan, ettei se enää kilpaile joulupukin kotipaikasta Suomen Lapin kanssa. Lapin matkailu on osannut brändätä hyvän tuotteen.

Julkaistu: 31.12.2017 2:00

Joulun aikaan levisi uutinen, jonka mukaan Grönlanti ei enää kilpaile Suomen Lapin kanssa joulupukin kotipaikasta. Grönlantilaiset ilmoittivat, etteivät he enää halua kilpailla suomalaisten virittämän ”sirkuksen” kanssa.

Tämä oli varmasti ilouutinen vuosikymmeniä joulupukkibrändin eteen töitä tehneille suomalaisille. Samalla tuli kumotuksi yksi hokema, jonka mukaan Suomessa ei osattaisi brändätä ja markkinoida kulutustuotteita maailmalle. Lapin matkailu käyttää taitavasti tuotetta, joka on monimuotoinen sekoitus historian saatossa muokkautuneita perinteitä. Pohjimmaisena on lasten suojelupyhimys Pyhä Nikolaus, josta muovautui hollantilaisten siirtolaisten mukana Pohjois-Amerikassa lahjoja tuova Santa Claus -hahmo.

Seuraa uutisia tästä aiheesta

Luitko jo nämä?