Espoo saa uuden tiiviin kaupunginosan - Pääkirjoitus | HS.fi
Pääkirjoitus|Pääkirjoitus

Espoo saa uuden tiiviin kaupunginosan

Espoo mainostaa Finnoota kestävän kehityksen edelläkävijäksi, mutta autottomia kortteleita ei ole tulossa. Alueen rakentamiselta vaaditaan tavanomaista tehokkaampia energiaratkaisuja.

Julkaistu: 29.4. 2:00

Länsimetro on muokannut Espoon eteläisiä kaupungin­osia kohti tiiviimpää asutusta. Parhaillaan rakennetaan länsi­metron jatketta Matin­kylästä Kiven­lahteen. Matin­kylän jälkeen seuraava metro­asema tulee Finnoohon: kaupunki rakentaa sinne käytännössä kokonaan uuden kaupungin­osan noin 17 000 asukkaalle.

Asutusta tiivistetään kaikkien metro­asemien ympärillä, mutta Finnoossa ­uudelle rakentamiselle on eniten tilaa. Metroaseman päälle tulee kaupunginosakeskus ja korkeitakin rakennuksia.

Ensimmäisten asuintalojen rakentaminen on alkanut. Niiden pitäisi valmistua ensi vuoden syksyllä. Rakentaminen jatkuu vielä ainakin kymmenen vuotta.

Finnoo on lähellä merta, ja sen vieressä on valtakunnallisestikin arvokas ja suojeltu lintukosteikko.

Uudesta kaupunginosasta on tarkoitus tehdä kestävän kehityksen edelläkävijä. Tämä näkyy erityisesti alueen energia­ratkaisuissa. Espoo on laatinut alueen tontinluovutukseen kriteeristön, jolla ­rakennuttajia ohjataan etsimään energia­tehokkaita vaihtoehtoja. Vaatimukset kohdistuvat sähkön ja lämmön kulutukseen sekä erityisesti lämpimän veden käyttöön aina vesikalusteista alkaen. Yhdellä kaava-alueella lämmitys perustuu maalämpöön.

Rakennusten energiankulutusta aiotaan seurata digitaalisilla mittareilla. ­Espoo haluaa näin kannustaa rakennuttajia etsimään yhdessä teollisuuden kanssa ratkaisuja, jotka todella alentavat energiankulutusta.

Alueen suunnittelua on myös arvosteltu kunnianhimon puutteesta. Espoo haluaa olla hiilineutraali vuonna 2030, joten uudelta asuinalueelta pitääkin odottaa radikaaleja ratkaisuja.

Finnoon rakennuksissa haluttaisiin tuottaa esimerkiksi aurinkosähköä laajemmallekin alueelle, mutta toistaiseksi sähkön siirto kiinteistöstä toiseen vaatisi lakimuutoksia.

Finnoohon tulee kevyen liikenteen väyliä, mutta ei täysin autottomia kortteleita. Kaupunki ei oleta espoolaisten luopuvan autoistaan, mutta toiveena ovat vähäpäästoisemmät autot. Pysäköintiä keskitetään erillisiin pysäköintilaitoksiin.

Pääkirjoitukset ovat HS:n kannanottoja ajankohtaiseen aiheeseen. Kirjoitukset laatii HS:n pääkirjoitustoimitus, ja ne heijastavat lehden periaatelinjaa.

Luitko jo nämä?