”Rikkaiden höpöstelystä” tuli keskiluokan hyvinvointi- ja ilmastoprojekti muutamassa vuodessa - Pääkirjoitus | HS.fi

”Rikkaiden höpöstelystä” tuli keskiluokan hyvinvointi- ja ilmastoprojekti muutamassa vuodessa

Sähköpyörien suosio kasvaa kovaa vauhtia kaikkialla, myös Suomessa.

Pyöräilyn suosion kasvu edellyttää uusia investointeja esimerkiksi sähköpyörien säilytys- ja latausmahdollisuuksiin. Pyöräparkki Pasilan kauppakeskus Triplassa.

4.11.2021 16:30

Vuonna 2018 silloinen liikenne- ja viestintä­ministeri Anne Berner (kesk) ehdotti, että sähköpyörän ostajille pitäisi antaa 400 euron hankintatuki. Ministeriössä oli arvioitu, että kaupunkialueilla osa autojen käyttäjistä voisi siirtyä lyhyillä matkoilla pyörän käyttäjiksi, jos siirtyminen tuntuisi vaivattomalta. Tarkoitus oli vauhdittaa liikenteen päästöjen vähentämistä.

Idea naurettiin suohon. Kommentoijat olivat tietävinään, että se olisi apuraha rikkaille turhaan höpöstelyyn. Idea kuopattiin.

Liikenteen sähköistyminen on viime aikoina kiihtynyt, koronavirus­pandemia on ajanut ihmiset ulkoliikuntaan, ja liikenteen päästöjen vähennykset otetaan jo tosissaan. Sekä sähkö­autojen että sähköpyörien markkina­osuus kasvaa vauhdilla.

Bernerin tuki-idean vuonna 2018 sähköpyöriä myytiin 8 700 kappaletta, viime vuonna jo 31 000. Tänä vuonna niitä myydään arviolta 43 000.

Yli kymmenen prosenttia myydyistä pyöristä on jo sähköavusteisia. Markkinaosuus kasvaa Muoti- ja urheilukauppa ry:n tilastojen mukaan kolmisen prosenttiyksikköä vuodessa. Suomessa on myyty näiden neljän vuoden aikana kaikkiaan noin 100  000 sähköavusteista pyörää, ja määrästä 40 prosenttia kertyi siis viime vuonna. Luku olisi vielä isompi, ellei pyörien osista olisi huutava pula.

Sähköpyörätukikin lopulta tuli, kun vanhan auton romuttamisesta saatavan palkkion sai käyttää myös sähköpyörän ostamiseen. Traficomin mukaan romutuspalkkiota on käytetty 4 380 pyörän ostoon – jopa kolme neljäsosaa kaikista tämän vuoden palkkioista meni auton sijaan pyörään.

Sähköpyörävallankumouksen seuraukset ovat hieman samat kuin sähköauto­mullistuksen. Jotta ”rikkaiden höpöstelystä” keskiluokan hyvinvointi- ja ilmastoprojektiksi muuttunut mullistus jatkuisi, huomio on kiinnitettävä muun muassa siihen, miten akkuja voidaan ladata muuallakin kuin kotona.

Pääkirjoitukset ovat HS:n kannanottoja ajankohtaiseen aiheeseen. Kirjoitukset laatii HS:n pääkirjoitustoimitus, ja ne heijastavat lehden periaatelinjaa.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?