Fossiilisten polttoaineiden tukeminen on nyt monin tavoin huono ratkaisu

Maailman ja Suomen kannattaa pitää kiinni ilmastositoumuksista ja katkaista riippuvuutensa venäläisistä energianlähteistä.

Ukrainan sota on nostanut erityisesti dieselin hintaa.

22.3. 17:00

Hallitus onnistui viime viikolla sopimaan täydentävistä ilmastotoimista odotettua sopuisammin, mutta saavutukset jäivät näpertelyn asteelle. Suomen ilmastopaneeli arvioi aiemmin, että lisätoimia olisi tarvittu miljoonan hiilidioksiditonnin edestä. Sovituilla konsteilla saataneen noin 0,2 miljoonan tonnin vähennykset (HS 18.3.).

Ukrainan sodan vuoksi poliitikot niin Suomessa kuin muuallakin kokevat painetta lykätä ilmastotavoitteita ja laskea polttoaineiden hintoja.

Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk) sanoi tiistaina, että biopolttoaineiden jakeluvelvoitetta on ”välttämätöntä arvioida”. Jakelijoiden täytyy sekoittaa liikennepolttoaineisiin määrätty osa uusiutuvaa biopolttoainetta. Hallitus arvelee, että sekoitevelvoitteen höllääminen voisi laskea polttoaineen hintaa ja helpottaa kuljetusalan kustannusongelmia. Ruotsissa hallitus pyrkii samaan laskemalla bensan ja dieselin verotusta.

Tällaiset päätökset ovat lyhytnäköisiä, monin tavoin huonoja lose–lose-ratkaisuja. Ne parantavat fossiilisten polttoaineiden kilpailukykyä ja lisäävät sekä ilmastoa lämmittäviä päästöjä että riippuvuutta venäläisestä energiasta. Polttoaineen hintakaan ei välttämättä laske biopolttoaineen osuutta vähentämällä, sillä kustannuspaine tulee nousevasta öljyn hinnasta.

Kuljetusalaa pitää tarvittaessa tukea toisin keinoin. Irtautumista fossiiliriippuvuudesta pitää vauhdittaa, ei hidastaa. Venäläisestä energiasta vapautuminen vähentää hinta- ja huoltovarmuusriskiä monilla aloilla.

Sovituista ilmastositoumuksista kannattaa pitää kansainvälisestikin kiinni. Sitä toivovat myös yritykset, jotka ovat jo investoimassa sitoumusten mukaiseen maailmaan. Tavoitteiden lykkääminen ja epävarmuus jarruttaisivat investointeja, joiden suunnittelu ja toteuttaminen vie muutoinkin vuosia. Mikäli yritykset joutuvat nyt perumaan suunnitelmiaan, vihreä siirtymä lykkääntyy liian kauas.

Pääkirjoitukset ovat HS:n kannanottoja ajankohtaiseen aiheeseen. Kirjoitukset laatii HS:n pääkirjoitustoimitus, ja ne heijastavat lehden periaatelinjaa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?