Humalassa ajamiseen on syytä puuttua

Sähköpotkulautailijoiden promilleraja olisi tervetullut. Vesiliikenteen promillerajaa voisi myös laskea, kuten tuore liikenneturvallisuusstrategia ehdottaa.

Sähköpotkulaudoilla on sattunut myös vakavia onnettomuuksia varsinkin yöaikaan, eikä lainsäädäntö ole pysynyt uuden liikkumismuodon vauhdissa mukana.

1.4. 16:30

Liikenneturvallisuus on vuosikymmenten mittaan parantunut huomattavasti. Kun vielä 2000-luvun alussa tieliikenteessä kuoli vuosittain yli 400 ihmistä, viime vuosina kuolleita on ollut noin 200 ja loukkaantuneita noin 900.

Viime vuosina hyvä kehitys näyttää pysähtyneen. Suomen tieliikenteessä kuolee väkilukuun suhteutettuna yhä enemmän ihmisiä kuin muissa Pohjoismaissa. Uusia toimia siten tarvitaan.

Liikenne- ja viestintäministeriö onkin yhdessä liikenteen eri toimijoiden kanssa laatinut uuden strategian, jonka kunnianhimoinen tavoite on saada liikennekuolemat nollaan vuoteen 2050 mennessä. Tämä saattaa olla utopiaa, mutta strategiaan kirjattu toimenpideohjelma voi tuoda merkittäviäkin parannuksia.

Turvallisuuden kannalta tieliikenne vaatii eniten huomiota. Sen toimenpiteet keskittyvät kuitenkin enimmäkseen liikennekasvatuksen ja valistuksen lisäämiseen. Taajamiin ehdotetaan enemmän 30 kilometrin tuntinopeusrajoituksia.

Pohdittavaksi nostetaan myös ajatus keskikaiteesta kaikille maanteille, joilla suurin sallittu ajonopeus ylittää 80 kilometriä tunnissa. Se olisi tärkeä lisäturva.

Lainsäädäntö ei ole pysynyt uusien liikkumismuotojen, kuten sähköpotkulautojen, vauhdissa mukana. Strategia ehdottaa selvitettäväksi, pitäisikö pyöräilijöille ja potkulautailijoille asettaa promilleraja. Poliisille tulisi mahdollisuus keskeyttää humalassa ajo näillä välineillä ja kaupungeille paremmat mahdollisuudet ohjata sähköpotkulautojen käyttöä. Lakimuutoksia tarvitaan ja nopeasti.

Selvitettäväksi on nostettu myös vesiliikenteen promillerajan laskeminen 0,5:een. Tämäkin muutos on syytä tehdä, sillä vesillä liikkuu koko ajan tehokkaampia moottoriveneitä, joiden ohjaaminen vaatii selvää päätä.

Pääkirjoitukset ovat HS:n kannanottoja ajankohtaiseen aiheeseen. Kirjoitukset laatii HS:n pääkirjoitustoimitus, ja ne heijastavat lehden periaatelinjaa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?