Alaikäisten ajolupia helpotetaan pakkoraossa

Nykyinen poikkeuslupa­menettely menetti tarkoituksensa. Alaikäisille kuljettajille ehdotettuja rajoituksia on helppo kannattaa.

Pesäpalloa SM-kultaa voittaneessa Porin Pesäkarhuissa pelaava Tiia Peltonen sai ajokortin 17-vuotiaana poikkeusluvalla. Hallitus esittää, että vastaisuudessa poikkeusluvan asemesta riittäisi huoltajan suostumus.

22.5. 16:30

Hallitus on jättänyt eduskunnalle ajokorttilakia koskevan esityksen, joka vaikuttaa erityisesti nuoriin.

Käytännössä hallitus esittää ajokortti-iän alentamisen vahvistamista, sillä vastaisuudessa 17-vuotias voisi hankkia henkilöauton ajamiseen oikeuttavan B-luokan rajoitetun ajo-oikeuden pelkästään huoltajan suostumuksella. Tähän asti se on vaatinut poikkeusluvan, jota varten alaikäisen hakijan on pitänyt perustella ajokortin tarvetta.

Poikkeusluvan ehtoja lievennettiin, kun ajokorttilakia muutettiin vuonna 2018. Tärkeimmäksi perusteeksi tulivat nuoren omat säännölliset kulkemistarpeet: syyksi riittivät esimerkiksi pitkät etäisyydet ja puuttuvat joukkoliikenneyhteydet.

Muutos näkyi nopeasti hakemusmäärissä. Kun vuonna 2017 poikkeuslupia myönnettiin 11, vuonna 2020 niitä myönnettiin 15 795. Nykyisin yli 90 prosenttia hakijoista saa poikkeusluvan.

Lähes kaikille myönnettävä poikkeuslupa on turhaa byrokratiaa ja näennäistä tarveharkintaa, joka voi heikentää nuorten uskoa koko hallintoon. Niinpä hallitus päätyi esittämään nykytilan vahvistamista tietyin rajoituksin. B-kortin saisi 17-vuotiaana huoltajan suostumuksella, mutta alaikäisen ajolupa ei olisi voimassa kello 00–05 ja kyydissä saisi olla korkeintaan yksi matkustaja. Lisäksi autossa pitäisi olla erillinen merkki, joka kertoo kuljettajan olevan alaikäinen. Myös ajokoulutusvaatimukset kiristyvät.

Rajoituksia on helppo kannattaa, sillä nuoret kuljettajat ovat yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa. Vaikka valtaosa nuorista ajaa vastuullisesti, rajoitukset perustuvat tilastoihin ja tutkimuksiin.

Muutos on tehty osin pakkoraossa, kun poikkeuslupamenettely menetti tarkoituksensa. Poikkeuslupaehtojen tiukentaminen olisikin vaikeaa, sillä suurten kaupunkien ulkopuolella joukkoliikennettä on supistettu voimakkaasti – poliittisilla päätöksillä.

Pääkirjoitukset ovat HS:n kannanottoja ajankohtaiseen aiheeseen. Kirjoitukset laatii HS:n pääkirjoitustoimitus, ja ne heijastavat lehden periaatelinjaa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?