Amazon osti robotti-imurit, jotta se näkisi kotisi tarkasti

Datayhtiö Amazon voi kartoittaa robotti-imurien avulla asuntoja ja kerätä niistä tietoja.

14.8. 2:00 | Päivitetty 14.8. 6:55

Yhdysvaltalainen teknologiajätti Amazon kertoi toissa perjantaina ostaneensa iRobot-pölynimuriyhtiön 1,6 miljardilla dollarilla eli 1,57 miljardilla eurolla.

Roomba-nimisiä robottipölynimureita valmistava yhtiö sopii Amazonin verkkokaupan tuotteeksi, mutta Amazonin toimintaa seuraavat asiantuntijat näkivät kaupan taustalla strategisemman syyn: Amazon haluaa kartoittaa kotimme sisältäpäin.

Kehittyneessä Roomba j7-robotti-imurissa on kamera, joka voi kerätä yli 43 miljoonaa tietoa asunnosta laitteen tekoälyn analysoitavaksi. Valmistaja lupaa, että laitteen älykarttatoimintojen tiedonkeruun voi kytkeä pois päältä, mutta silloin laitteesta saatava hyöty heikkenee.

Tietojen avulla j7-imuri luo tarkan pohjapiirroksen asunnon sisätiloista. Se huomaa, kun vierashuone muutetaan lastenhoitohuoneeksi ja osaa sohvan alla olevista puruista arvioida, että vanha sohva on tulossa käyttöikänsä päähän.

Idea on pirullisen ovela. Jos Amazon kysyisi ihmisiltä, saako se asentaa näiden koteihin tiedonkeruujärjestelmän, suuri osa varmaankin kieltäytyisi ja loput vaatisivat siitä suuren korvauksen. Nyt kuluttaja maksaa imurista, joka kerää Amazonille nämä tiedot.

Amazon tunnetaan verkkokauppana, mutta voittonsa se saa pääasiassa Amazon Web Services -pilvipalveluista (AWS), joissa se on maailman suurin. Maailman toiseksi rikkaimman ihmisen Jeff Bezosin vuonna 1994 perustama Amazon on ennen kaikkea datayhtiö, joka analysoi, jalostaa ja myy keräämäänsä tietoja toiminnoistamme.

Amazon on jo aiemmin panostanut paljon kodin automatiikkaan sekä valvonta- ja turvalaitteisiin. Se kerää tietoja ostokäyttäytymisestä Amazon-verkkokaupassa ja valvoo liikkeitä Ring-ovikellon kodinturvajärjestelmissä. Se tallentaa puheohjattavalle Alexa-kaiutinassistentille annetut määräykset erilaisten musiikki- ja uutissisältöjen valinnoista sekä tutkii luku- ja katselutottumuksiamme Kindle-lukulaitteissa ja Prime-suoratoistokanavalla.

Heinäkuussa Amazon osti digilääkäripalveluja tarjoavan One Digital -terveydenhoitoyhtiön 3,9 miljardilla dollarilla. Näin se pääsi käsiksi lukuisiin terveystietoihin. Kauppa oli Amazonin kolmanneksi suurin Whole Foods -ruokakauppaketjun ja MGM-elokuvastudioiden oston jälkeen.

Kerätyn datan yhtenä tarkoituksena on personoida yhtiön palvelut paremmin kuluttajan tarpeita vastaaviksi. Kuluttajan yksityisyyden kannalta osa tiedoista voi olla liian paljastavia. Moni ei edes periaatteessa halua, että jättiyhtiöt tietävät meistä ja käyttäytymisestämme enemmän kuin me itse.

Amazonin keräämät tiedot ja niiden yhdistely muihin lähteisiin voivat jo nyt antaa yhtiölle hyvin tarkan kuvan kulutuskäyttäytymisestä, mutta kodin sisältä tietoja ei vielä juuri ole. Älylamput voivat himmentyä automaattisesti, kun taulutelevisio avataan, mutta syvempään ymmärrykseen siitä, missä eri laitteet kotona sijaitsevat, tarvitaan kehittyneen Roomba-imurin kaltaista pikku urkkijaa.

Tuotekehittäjät puhuvat älykkään toimintaympäristön luomisesta koteihin. Sujuvien palvelujen luomiseksi tarvitaan asuntojen 3d-mallinnuksia ja paljon tietopisteitä. Amazon on myynyt valikoiduille edelläkävijäasiakkaille 43-senttistä Astro-kotirobottia, joka osaa kuskata kuljetustelineeseen laitetun juomatölkin tai ateriapakkauksen olohuoneeseen, mutta muuten sen ominaisuuksien ei arvioida poikkeavan riittävästi Alexa-laitteesta. Siksi hyvin kaupaksi käyvät robotti-imurit voivat olla Amazonille tarpeellinen keino kotien kartoitukseen.

Amazon Astro -kotitalousrobotti.

Tulevaisuuden älykodit perustuvat siihen ideaan, että eri laitteet ilmankostuttajasta jääkaappiin keräävät ja jakavat tietoja keskenään. Kuluttajan kannalta keskeiseksi kysymykseksi tulee, kuinka paljon henkilökohtaisia tietoja automaation helpottamiseksi olemme valmiit jakamaan eri laitevalmistajille. Todennäköisesti luisuma tapahtuu vähin äänin ja vaivihkaa niin, että jaamme tiedot itsestämme ennen kuin tajuamme, mitä tapahtui.

Pääkirjoitukset ovat HS:n kannanottoja ajankohtaiseen aiheeseen. Kirjoitukset laatii HS:n pääkirjoitustoimitus, ja ne heijastavat lehden periaatelinjaa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?