Yleisökato patistaa kulttuuria kohti uutta

Yleisö ei ole palannut entiseen tapaan kulttuuritilaisuuksiin koronavirusepidemian jälkeen. Se voi olla merkki pysyvämmästä muutoksesta, joka kannustaa kulttuurin tekijöitä uusiin kokeiluihin.

Kesäteatteri on monelle tärkeä osaa kesää. Kuva Teatteri Vuokkomaan esityksestä Kesälomalla.

30.9. 2:00

Koronavirusepidemia näyttää vaikuttaneen pysyvästi kulttuuritilaisuuksissa käymiseen. Helsingin Sanomien 29.8. haastattelemat järjestäjät kertoivat, että lipun ostaminen jätetään viime tippaan ja eläkeläisryhmiä näkyy katsomoissa entistä vähemmän. ”Osa tästä väestöstä on ihan konkreettisesti kuollut ja loput peloteltu olemaan kotona”, Opera Boxin oopperajohtaja Ville Salonen sanoi. Tuoretta tutkimustietoa kulttuurin kulutuksesta ei Suomessa vielä ole, mutta Ruotsissa tehdyn selvityksen mukaan vain 26 prosenttia ihmisistä kuluttaa kulttuuria kuten ennen.

Osa peloista hälvenee ajan myötä, osa ehkä ei. Tilanne voi vauhdittaa kulttuurin rakennemuutosta, jossa painopiste siirtyy suurista taidelaitoksista pienempiin ja ketterämpiin yksiköihin. Esimerkiksi konserttimusiikkia tai teatteria voi esittää muuallakin kuin suuressa salissa: kodeissa, kouluissa tai vaikka Haltin huipulla, kuten ohjaaja Juha Hurme.

Kriisi on usein mahdollisuus, ja tämä kriisi on sitä enemmän kuin useimmat.

Pääkirjoitukset ovat HS:n kannanottoja ajankohtaiseen aiheeseen. Kirjoitukset laatii HS:n pääkirjoitustoimitus, ja ne heijastavat lehden periaatelinjaa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita