Kansanedustaja ei saa olla kaupan

Sosiaalisen median vaikuttajia on tulossa eduskuntavaaleihin. Se uhkaa avata tien uudenlaiselle poliitikkoihin vaikuttamiselle.

Somevaikuttajat esiintyvät ahkerasti myös perinteisessä mediassa. Natalia Salmela on esitellyt Helsingin Sanomissa muun muassa kotiaan ja kokkaustaitojaan.

30.11.2022 2:00 | Päivitetty 30.11.2022 8:09

Vihreät on linjannut, ettei vaikuttajamarkkinointi sovi puolueen kansanedustajalle tai ministerille. Asia tuli julkisuuteen, kun vaikuttaja Natalia Salmela kertoi linjauksen estävän hänen lähtönsä puolueen ehdokkaaksi. Salmelalla on Instagramissa yli 60 000 seuraajaa, joille hän markkinoi tuotteita maksua vastaan. Sitä hän haluaisi jatkaa myös kansanedustajana.

Vihreiden puoluesihteerin Veli Liikasen mielestä vaikuttajamarkkinointi olisi ongelmallista politiikan sidonnaisuus- ja esteellisyyssääntöjen kannalta. Se on totta. Kansanedustajaan vaikuttaminen olisi helppoa pukea ”kaupalliseksi yhteistyöksi”. Kansanedustaja ei saa olla kaupan.

Monella muullakin puolueella lienee halua saada ehdokkaiksi näkyviä vaikuttajia, eikä niillä ole asiasta samanlaisia linjauksia kuin vihreillä. Kannattaisi olla.

Vaikuttajat korostavat usein, että vaikuttajamarkkinointi on oikea ammatti siinä missä muutkin. Muistetaan siis, etteivät useimpien muidenkaan ammattien harjoittajat, vaikkapa poliisit tai opettajat, jatka vanhassa työssään, kun toimivat kansanedustajina.

Pääkirjoitukset ovat HS:n kannanottoja ajankohtaiseen aiheeseen. Kirjoitukset laatii HS:n pääkirjoitustoimitus, ja ne heijastavat lehden periaatelinjaa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?