Syyskuussa päätin hankkia täyssähköauton. Laskin auton hankinnan edut ja haitat. Ensin en ollut uskoa tulosta millään, kuten kirjoitin (HS 22.9.2022). Niin edulliselta sähköauton käyttö polttomoottoriautoihin verrattuna näytti.
Nyt olen ajanut sähköautolla joulukuun alusta lähtien, ja auton todellisen talvikulutuksen hinta on lyönyt minut ällikällä.
Ajokilometrejä on kertynyt runsaassa kahdessa kuukaudessa 5 455. Luvussa on mukana yli 2 000 kilometrin joululomamatka reitillä Porvoo–Rovaniemi–Joensuu–Porvoo.
Auton tähänastinen kulutus on ollut yhteensä 1 293 kilowattituntia. Talvisäässä keskikulutus on ollut ajotietokoneen mukaan 23,7 kilowattituntia sadalla kilometrillä. Kulutukseen ovat vaikuttaneet pohjoisen reissun ja pakkasten lisäksi lähes päivittäiset moottoritieajot Porvoosta Helsinkiin.
150 kilowatin teholatureilla kulutuksesta on katettu pitkästä jouluretkestä johtuen 756 kilowattituntia. Loput 537 kilowattituntia on ladattu kotitalliin asennetulla latauslaitteella.
”Paluuta polttomoottoriin ei enää ole.
Teholataukset ovat maksaneet 31 senttiä kilowattitunnilta, ja auton akkujen lataamiseen on tähän mennessä kulunut teholatureilla 234 euroa ja 36 senttiä.
Kotona autoa on ladattu öisin. Sopimuksen mukainen vihreän yösähkön hinta on syksyn korotusten jälkeen ja lisättynä sähkönsiirtomaksulla 12,2 senttiä kilowattitunnilta. Siten kotilataukset ovat maksaneet tähän mennessä 65 euroa 51 senttiä.
Yhteensä olen maksanut auton ”tankkaamisesta” 5 455 kilometrin taipaleella 13 senttiä vaille 300 euroa.
Edullistako? Edelliseen dieselautooni verrattuna kyllä. Erittäin.
Dieselautoni keskikulutus oli aika tarkalleen kuusi litraa sadalla kilometrillä. Vastaavalle 5 455 kilometrin matkalle olisin tarvinnut noin 327 litraa polttoainetta. Dieselin kolumnin kirjoituspäivän keskihinnan (2,07 euroa) mukaan se olisi maksanut 680 euroa. Reilusti yli kaksinkertaisesti sähkötankkausten hinnan.
Ja jos olisin ajanut pelkästään arkisia ajojani ilman pohjoisen reissua ja ladannut autoa ainoastaan kotona, olisin maksanut 5 455 kilometristä vain 158 euroa. Sanon vain, koska dieseliin ja bensiiniin verrattuna se on todella vähän.
Dieselillä ja kuuden litran kulutuksella ajaminen maksaisi yli nelinkertaisesti ja bensiinillä (keskihinta 1,94 euroa) tasan nelinkertaisesti sähköön verrattuna.
Ero on niin suuri, että sitä on tarkistusten jälkeenkin vaikea uskoa todeksi.
Lisäksi pidän sähköautolla ajamisesta todella paljon ja – mikä ilmaston ja luonnon kannalta kaikkein tärkeintä – maantiellä pakokaasupäästöt ovat puhdas nolla. Paluuta polttomoottoriin ei enää ole.
Oikaisu 9.2. kello 10.35: Muokattu ”150 kilowattitunnin teholaturi” muotoon ”150 kilowatin”.
Kirjoittaja on Helsingin Sanomien urheilutoimituksen esihenkilö.