Helsingin suurimmalla katutyömaalla Mannerheimintiellä on edessä uusi viivästys. Helsingin luonnonsuojeluyhdistys vaatii Baanan ylittävän sillan suojelemista. Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ely) kielsi siksi toistaiseksi sillan purkutyöt. Pahimmillaan siltaa ei jättiurakan aikana ehditä uusia lainkaan.
Luitte oikein: luonnonsuojelijat haluavat suojella betonia. Eivät siis vain Hesperianpuiston puita, kuten aiemmin.
Vuodelta 1894 olevan sillan ulkonäköön ei toki ollut tarkoituskaan puuttua. Kaupunginmuseo on ollut mukana korjausten suunnittelussa, ja sillan muoto ja kiviverhoilu näyttäisivät remontin jälkeen samalta kuin nyt. Sillan huonokuntoista holvirakennetta sen sijaan ei ole 1800-luvulla raudoitettu, ja se on kaupungin mukaan uusittava, jotta se kestäisi tulevaisuudessakin autojen ja raitiovaunujen painon.
Valittamisreitit tunteva kaupunkilainen voi tehdä loputtomasti kiusaa missä tahansa rakennusprojektissa. Laskun maksavat muut helsinkiläiset, rahalla ja ruuhkassa istumiseen hukatulla ajalla.
Vanhin vesijohto Manskun alla on muuten vuodelta 1871. Olisikohan sekin arvokasta rakennusperintöä?
Pääkirjoitukset ovat HS:n kannanottoja ajankohtaiseen aiheeseen. Kirjoitukset laatii HS:n pääkirjoitustoimitus, ja ne heijastavat lehden periaatelinjaa.