Kauhajoki

Lakimuutokset harmittavat raskaan liikenteen koulutusammattilaista

”Jos sattuu vahinko eikä kuljettajalla ole riittävää ajokorttia, saattaa syntyä ongelmia vapaaehtoisten vakuutusten korvauksissa.”

Kauhajoki. Pukkilankylässä asuva Jorma Keski-Äijö on raskaan liikenteen tosiammattilainen. Hän on ajanut rekkaa niin kotimaassa kuin ulkomailla, kouluttanut rekkakuskeja Jalasjärven aikuiskoulutuskeskuksessa lähes 30 vuotta ja toiminut Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry:n tavaraliikenteen yrittäjäkurssin opettajana 20

Oman yrityksen, Hukin Trafiikki Ky:n, hän perusti vuonna 2014 ja tarjoaa ammattikuljettajille jatkokoulutuksia, erikoiskuljetusten liikenteenohjauskoulutuksia sekä tieturva- ja työturvakoulutuksia. Kursseja pidetään ympäri Suomen, etenkin erikoiskuljetusten liikenteenohjauskoulutuksia on runsaasti. Niissä käydään läpi muun muassa erikoiskuljetussäädöksiä, liikenteenohjaajan varusteisiin, varoitusautoon ja kuljetustoimintaan liittyviä lupaehtoja, oikeuksia ja velvollisuuksia sekä poikkeustilanteita ja vastuita.

Tieturvapätevyyttä tarvitsevat kaikki, jotka tekevät töitä valtion teillä, kuten asvalttityöntekijät, sora-autojen ja kaivinkoneiden kuljettajat. Tiellä työskentelyn vaarat ja ongelmat käsitellään, samoin turvallisuuden varmistaminen ja turvallisuus työkoneen kuljettamisessa sekä varautuminen onnettomuustilanteisiin.

Työturvakoulutuksessa perehdytään kuljetusalan työturvallisuusasioihin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Aiemmin on järjestetty myös liikennetraktorikoulutusta, mutta se ammattipätevyysvaatimus on lakiuudistuksessa poistunut. Nyt isoa liikennetraktoria ja sen perässä olevaa työkonetta saa ajaa T- tai B-kortilla. Monia muitakin osa-alueita on jäänyt pois raskaan kaluston koulutuksesta.

Jorma Keski-Äijö ei ole muutoksista hyvillään.

”Jos rekkakuski, joka on saanut ammattipätevyyden ajo-oikeuden kautta, haluaa vaihtaa linja-auton rattiin,on hänen käytävä 140 tunnin koulutus. Sen sijaan koulutuksen kautta ammattipätevyyden hankkinut nuori, vähän kokemusta omaava kuljettaja voi ryhtyä linja-autonkuljettajaksi huomattavasti lyhyemmän koulutuksen jälkeen.”

Käytännön ajotuntumaa on vähennetty ajo-opetuksessa. Opetukseen ovat tulleet erilaiset simulaattorit, jotka ovat hyvä lisä, mutta niistä ei saisi tulla päätarkoitus.

”Työn opetusta on vähennetty oppilaitoksissa ja sitä on siirretty kuljetusyrityksille. Se on selkeä turvallisuusriski”, sanoo Keski-Äijö.

Hänen mukaansa kuljettajien valmiudet käytännön työhön vaihtelevat. Pienestä pitäen raskaan kaluston parissa touhunnut kuljetusliikkeen nuori voi olla paljon valmiimpi työntekijä kuin juuri ammattipätevyyden hankkinut, joka tulee alalle kylmiltään. Ulkolaiset rekat ja niiden kuljettajat ovat vielä luku erikseen; niiden taso vaihtelee paljon.

”Raskaan liikenteen valvontaankaan ei enää ole tarpeeksi resursseja ja erityisosaaminen on vähentynyt , kun liikkuva poliisi lakkautettiin”, Keski-Äijö lataa.

Hänellä ei ole minkäänlaisia sympatioita liikenneministeri Anne Berneriä kohtaan.

Keski-Äijö muistuttaa asiasta, jota monikaan ei huomaa.

”Moni perinteisen pakettiauton näköinen ajoneuvo, jossa voi olla lisäpenkkejä, luokitellaan kevytkuorma-autoksi (kokonaismassa yli 3 500 kiloa) ja sellaisen ajamiseen vaaditaan vähintään C1-ajokortti. Jos sattuu vahinko eikä kuljettajalla ole riittävää ajokorttia, saattaa syntyä ongelmia vapaaehtoisten vakuutusten korvauksissa.”

Tämä artikkeli on Kauhajoki-lehden toimittamaa sisältöä ja artikkelin sisällöstä vastaa Kauhajoki-lehden päätoimittaja.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Kauhajoki-lehti

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Ystäväni poika ei ole oppinut amiksessa juuri mitään – Onko ammattikoulutus todella näin surkealla tolalla?

    2. 2

      Meksikon ruumisrekka­skandaali paisuu – vainajia onkin yli kolmesataa

    3. 3

      Miten yhden laitteen hajoaminen voi rampauttaa koko Etelä-Suomen junaliikenteen? Massiivinen ongelma, selittää Liikennevirasto

    4. 4

      Mies lähti junasta väkisin hätäpoistumistien kautta keskellä keskiviikkoillan junakaaosta

    5. 5

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    6. 6

      Tämä määrä proteiinia on tarpeeksi, liika voi olla vaaraksi ja kasviproteiinilla pärjää, kunhan tietää mitä tekee – Nämä kahdeksan faktaa sinun täytyy tietää proteiineista

      Tilaajille
    7. 7

      Kaikki puhuvat ”toadista” Twitterissä, mutteivät ääneen, koska some suosii halpaa populismia – siksi se johtaa tyrannien nousuun, uskovat asiantuntijat

    8. 8

      Vuoden vastenmielisin elokuva on tässä – Peppermint on järjetön ja tavattoman väkivaltainen, mutta pahinta siinä on asenne

    9. 9

      Arki-ilta raitiovaunussa kääntyi tappeluksi: Ohjaaja Jari Halonen löi humalaista koiranomistajaa nyrkillä naamaan ja sai siitä tuomion

    10. 10

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    2. 2

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    3. 3

      Tutkijoille selvisi vihdoin, miksi talidomidi tuhosi tuhansien lapsien elämän

    4. 4

      Tätä on Suomi: Pekka Sario, 18, sai ajokortin tiistaiaamuna, jo illalla hän joutui toistuvan tieraivon kohteeksi

    5. 5

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    6. 6

      Keskiviikkoilta oli poikkeuksellista junakaaosta henkilövahingon, sähkövian ja myöhästymisten vuoksi – torstaiaamun liikenne sujuu normaalisti

    7. 7

      Mikä Helsingin OP:ssa on vialla? Laina­neuvotteluihin ei pääse, viesteihin ei vastata

    8. 8

      Tämä määrä proteiinia on tarpeeksi, liika voi olla vaaraksi ja kasviproteiinilla pärjää, kunhan tietää mitä tekee – Nämä kahdeksan faktaa sinun täytyy tietää proteiineista

      Tilaajille
    9. 9

      Kokoomuksen ja keskustan ryhmät vakuuttavat soraäänistä huolimatta tukea Soinille – HS seuraa eduskunnan tapahtumia hetki hetkeltä

    10. 10

      Ystäväni poika ei ole oppinut amiksessa juuri mitään – Onko ammattikoulutus todella näin surkealla tolalla?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Auschwitziin matkanneet Kallion lukiolaiset kokivat Suomi-häpeää krakovalaisessa juutalaisravintolassa: ”Minun oli pakko mennä kysymään heiltä, että ymmärrättekö te yhtään, mitä teette”

    3. 3

      Mies havahtui hetkeksi hereille vesipuisto Serenassa, mutta jatkoi juhlintaa vielä viikon ympäri Etelä-Suomea – Lopulta mies tajusi rahoittaneensa 10–15 hengen elostelua 12 000 eurolla

    4. 4

      Tytti Peltosen palkka on niin pieni, että se on käytetty kaksi viikkoa ennen tilipäivää – Suomessa on kymmeniätuhansia työssäkäyviä köyhiä

      Tilaajille
    5. 5

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    6. 6

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    7. 7

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    8. 8

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    9. 9

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    10. 10

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    11. Näytä lisää