Foley-artistin työ on yhä käsi- ja jalkatyötä - Päivän lehti 8.2.2017 | HS.fi

Foley-artistin työ on yhä käsi- ja jalkatyötä

8.2.2017 2:00

Elokuviin synkronitehosteita tekevä Heikki Kossi sai selittää vuosikausia poikkeuksellisen työnsä perusteita: miksi, missä, miten?

Ja mikä ihmeen foley-artisti?

Nyt Kossi voi viitata elokuvaan. Englantilaisen Peter Strick­landin ohjaama Berbe­rian Sound Studio (2012) kertoo juuri hänen kaltaisestaan huippuammattilaisesta, jonka työn on tarkoitus kuulua, mutta jota ei ole tarkoitus jäädä kuuntelemaan. Elokuvan ansiosta entistä useampi tietää, että valtaosa elokuvien äänistä – askeleista vaatteiden kahahduksiin ja lasien kilinöistä ovien kolahduksiin – tehdään vasta kuvausten jälkeen foley-studiossa.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?