Vastuu algoritmien suodattamasta tiedosta ei voi olla yksin kuluttajalla - Päivän lehti 11.1.2017 | HS.fi

Vastuu algoritmien suodattamasta tiedosta ei voi olla yksin kuluttajalla

Vaatimus täydestä kuluttajan vastuusta on mahdoton, sillä algoritmit ovat liike­salaisuuksia.

11.1.2017 2:00

Googlen hakukoneen algoritmit nostavat Suomen vastarintaliikkeen uusnatsipropagandan hakutulosten kärkeen. Kun Helsingin Sanomat (Ulkomaat 9.1.) kysyi asiasta Googlen Suomen maajohtajalta Antti Järviseltä, hän vastasi näin: ”Jos siellä tulee Wiki­pedia ensimmäisenä ja vasta­rintaliike toisena, niin varmaan se on ihan relevanttia, eikö niin? ­Mehän uskomme länsi­maisessa yhteiskunnassa, että kulutta­jilla, ihmisillä ja kansa­laisilla on vastuu itsestään.” Missä ovat nyt puheet yritysten yhteis­kuntavastuusta?

Artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?