Koulujen numeroarviointi on herkkä erilaisille painotuksille

Täydellinen yhdenvertaisuus arvion synnyssä jää aina illuusioksi.

13.11.2019 2:00

Erja Vitikka, Marjo Rissanen ja Leena Nissinen Opetushallituksesta perustelivat numeroarvioinnin aloittamista neljännestä luokasta lähtien yhdenvertaisuudella (HS Mielipide 7.11.). Menettely olisi kaikille ulkoisesti samanlainen.

Arvioinnin tekevät kuitenkin aina ihmiset. Numeroarviointi on joskus jopa herkempi erilaisille painotuksille kuin sanallinen arviointi. Numeron opettaja pyöräyttää nopeasti, sanallista arviointia laatiessaan hän joutuu perustelemaan itselleenkin enemmän. Se lisää objektiivisuutta, vaikka ei täydellisyyttä takaakaan.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?